سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید

مازندران نامی است که شاید برای شما آشنا باشد، و از دیدن مناظر زیبا و سرسبز آن در سفرهای شمال لذت برده باشید، اما آیا مازندران را از همه جهات می‌شناسید؟

مازندران استان زیبای شمالی ایران است که بسیاری گمان می‌کنند آن را می‌شناسند، در صورتی که این تمام مازندران نبوده است. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران از وجود گردشگر در این استان تنها در ۶ ماه از سال خبر داد و شش ماه دوم سال را به دلیل عدم تبلیغات و آماده‌سازی زیرساخت‌های جاذبه‌های این استان، خالی از گردشگر دانست.

علی رمضانی پاچی از نبود تبلیغات شهری، امکانات رفاهی مناسب، گرانی هتل‌ها و رستوران‌ها و نبود بسترسازی‌های لازم برای جذب گردشگر در مازندران خبر داد. وی با اشاره به این‌که شناسایی حوزه‌های تاریخی و گردشگری میراث به گردشگران، حایز اهمیت است، نشر کتاب‌های تاریخی مازندران در حوزه میراث را خوب معرفی کرد، اما نحوه در اختیار قرار دادن آن در دست گردشگران را از چالش‌های حوزه گردشگری دانست. وی از افزایش اطلاعات در فضای مجازی در این عصر، خبر داد و در مقابل، ضعف کتاب‌ها با موضوع گردشگری و به روز نبودن آن‌ها را، مطرح کرد.

همچنین وی ضعف تبلیغات شهری در مازندران را یکی از دلایل ناشناخته بودن آثار تاریخی مازندران دانست. این درحالی است که در کشورهای دیگر فضاهای تاریخی شهر و مکان‌های دیدنی از طریق بیلبوردها و تبلیغات شهری به گردشگران و بازدیدکنندگان معرفی می‌شود تا با شناسایی و معرفی بیشتر، دسترسی به مکان‌های تاریخی برای گردشگران میسر شود.

رمضانی پاچی با اشاره به اینکه امکان بازدید گردشگران از طریق اتوبوس‌های ویژه رایگان و یا تخفیف‌دار می‌تواند تاثیر شگرفی در جذب گردشگر داشته باشد، به وجود این امکانات و تسهیلات در خارج از کشور اشاره کرده و جای خالی این امکانات در مازندران برای جذب گردشگر را یادآور شد. پاچی با بیان اینکه نباید گردشگری در مازندران را به طبیعت‌گردی محدود کرد، گفت:

مازندران قابلیت‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد که با معرفی آن به گردشگران، این صنعت به صورت جدی توسعه می‌یابد.

این پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه نقش راهنماها در حوزه معرفی مکان‌های تاریخی و تورهای گردشگری بسیار موثر است، بر آموزش مناسب گردشگران تاکید کرد و نقص آموزش را یکی از موارد ضعف در شناسایی مکان‌های تاریخی مازندران به گردشگران معرفی کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه مازندران در همه فصول قابلیت گردشگری ویژه دارد، بر زمستان‌های جذاب این استان به عنوان جاذبه‌ای غنی اشاره کرد و گفت:

در فصل زمستان جنگل‌نوردی و کوهنوردی از راهکارهای جذب گردشگر بوده که نیازمند معرفی مکان‌ها و تسهیل عبور و مرور برای گردشگران است.

وی بر جای خالی پیست اسکی در دودانگه و چهاردانگه در توانایی برای جذب گردشگر تاکید کرد و احداث پیست اسکی در این مکان‌ها را در جذب گردشگر موثر دانست. رمضانی پاچی یادآور شد، حضور گردشگران یک ظرفیت است که باید استفاده مناسبی از آن صورت بگیرد اما با کم‌تدبیری‌ و یا ارائه نشدن راهکارهای مناسب در این زمینه رکود گردشگری اتفاق می‌افتد. وی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر استفاده از ظرفیت بوم‌گردی در روستاها، نقطه قوت خوبی در توسعه صنعت گردشگری بوده است، بر توسعه صنعت بوم‌گردی تاکید کرد و چالش‌های جدی در این بخش را یادآور شد.

پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت هتل‌ها و رستوران‌ها در بخش گردشگری اشاره کرد و ادامه داد که استفاده از رستوران‌ها و هتل‌ها در مازندران از اقبال عمومی خوبی برخوردار نبوده و این مهم نیازمند ارائه سوبسیدها به رستوران‌دارها و هتلداران است تا با کاهش نرخ‌های رستوران‌ها و هتل‌ها، مردم و گردشگران توان استفاده از خدمات رفاهی را داشته باشند.

عکس از خبرگزاری ایسنا

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه