ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
ایران رتبه اول در ثبت شهرهای جهانی شد

 ایران با ثبت آثار تاریخی و فرهنگی خود در میراث جهانی، در رتبه اول جهان در ثبت شهرهای جهانی قرار گرفت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رتبه اول ایران در زمینه ثبت شهرهای جهانی خبر داد. وی ایران را با ثبت هشت شهر و دو روستا در جایگاه اول جهان در ثبت شهرهای جهانی معرفی کرد و چین و شیلی در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

صدرنشینی ایران در ثبت شهرها و روستاهای جهانی نشان‌دهنده ظرفیت‌های پنهان کشور است و نشان می‌دهد که صنایع دستی، گنج پنهان استان‌های مختلف کشور به حساب می‌آید که نیازمند توجه بیشتری است. به گفته پویا محمودیان، قرار گرفتن شهرها و روستاها در فهرست شهرهای جهانی، نخستین قدم برای شناسایی و معرفی آن‌ها محسوب می‌شود و صنایع دستی به‌عنوان یک موضوع مهم در حوزه اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند در معرفی هرچه بهتر آن شهر به مردم دنیا کمک کند.

تاکنون شهرهای تبریز در زمینه فرش، اصفهان برای صنایع دستی خلاق، مشهد برای گوهر سنگ‌ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان در زمینه گیوه بافی، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده استان فارس برای منبت، میبد یزد برای زیلوبافی، روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان برای سفالگری هفت هزار ساله‌اش و روستای خراشاد خراسان جنوبی برای حوله‌بافی از ایران در فهرست شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده‌اند.

محمودیان در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به صادرات دو میلیارد دلاری صنایع دستی گفت:

در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به صادرات سالانه دو میلیارد دلار صنایع دستی هستیم، سال گذشته ۲۸۱  میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که بدون احتساب صادرات چمدانی است این در حالی است که عمده صادرات کشور، به‌صورت چمدانی بوده است.

وی به بیمه هنرمندان صنایع دستی از تیر ماه امسال اشاره کرد و بر تفاهم‌نامه‌ای که با صندوق توسعه روستایی و عشایری برای رفع مشکل بیمه هنرمندان روستایی بسته شده است، تاکید کرد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی بر ارتقا جایگاه صنایع دستی تاکید و تعصب و غیرت همه ایرانیان را نسبت به صنایع دستی ایرانی ارزشمند دانست. محمودیان همچنین از رشد قابل‌توجه بودجه امسال سازمان میراث فرهنگی که شامل حال صنایع دستی نیز می‌شود، خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های بیشتر، زمینه دست‌یابی به بازارهای جهانی، فراهم شود.

تصاویر کاور از: Amir panahi & alliance& iranintl

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه