سرقت گوشی موبایل، گردشگران را فراری می دهد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
سرقت گوشی موبایل، گردشگران را فراری می دهد

گزارش‌های مربوط به سرقت گوشی موبایل گردشگران در ماه‌های اخیر، سبب نگرانی‌هایی در زمینه کاهش گردشگر به دلیل عدم امنیت، شده است.

رییس پیشین هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی امنیت را مهم‌ترین شاخصه و نقطه قوت ایران در جذب گردشگران خارجی دانست. وی به افزایش سرقت‌ در ماه‌های اخیر و نگرانی گردشگران از این موضوع اشاره کرده و آن را عاملی جهت تاثیر منفی در سفر به ایران معرفی کرد. علی صدرنیا به تعدد سرقت‌ها بویژه ربودن گوشی‌های موبایل در شهرهای پر ازدحام و توریستی، اشاره کرد و آن را با توجه به نزدیکی فصل سفر گردشگران خارجی به ایران مایه نگرانی آنها دانست و گفت:

بیشتر گزارش‌های سرقتی به مراکز پرتردد گردشگران مربوط می‌شود. فقط کافی است برای دو گردشگر خارجی این اتفاق تلخ رخ دهد و آن‌ها در فضای مجازی منتشر کنند تا در سفر دیگر گردشگران اثر منفی بگذارد.

وی تاکید کرد، بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشتر گوشی‌های موبایل سرقت شده در شهر هرات افغانستان ردیابی شده‌اند. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید مسؤولان وارد مذاکره با کشور همسایه شوند تا دست‌کم آرامش روانی را بازگردانند. این راهنمای گردشگری حاشیه امنیت، برای گردشگرانی که با گروه‌های بزرگ سفر می‌کنند را بیشتر دانست. اما طبق آمارها این اواخر سفر گردشگران انفرادی به ایران افزایش پیدا کرده که نگرانی بابت سوءاستفاده از این توریست‌ها وجود دارد، این گردشگران کسانی هستند که بیشترین واکنش‌ها از سفرهایشان را در فضای مجازی دارند. عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت:

بالاترین افتخار ما همیشه این بوده که ایران کشور امنی است، حفظ این موقعیت در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد نباید نسبت به اتفاقاتی که رخ می‌دهد و گردشگری را حتما تحت تاثیر قرار می‌دهد، بی‌تفاوت باشیم.

صدرنیا اشاره کرد، تا چند سال پیش سرقت‌ها موردی بود و جای نگرانی نداشت، اما حالا در یک روز از چند نفر گزارش سرقت گوشی موبایل شنیده می‌شود و این زنگ خطری برای امنیت گردشگری است. امنیتی که نقطه قوت کشورمان بوده است که اگر ضعیف شود حتما صدمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. او در واکنش به اظهارات برخی که دزدی و سرقت را ناهنجاری فراگیر در بسیاری از کشورها می‌دانند و معتقدند گردشگران هنگام انتخاب آن مقصد، این فاکتور را درنظر می‌گیرند، گفت:

ما درباره ایران صحبت می‌کنیم که تعداد گردشگران آن چندان زیاد نیست، درباره کشوری مثل فرانسه و یا اسپانیا که اتفاقا جیب‌بری و سرقت در آن‌ها هم کم نیست اما در سال بیش از پنجاه، شصت میلیون گردشگر دارند، صحبت نمی‌کنیم.

صدرنیا بر اینکه خیلی‌ها مترصدند گردشگری ایران را هدف قرار دهند، اشاره کرده و بر عمل بهتر برای جلوگیری از این امر تاکید کرد.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه