تهران قدیم در مسیر احیا شدن

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
تهران قدیم در مسیر احیا شدن

شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در جهت بازآفرینی شهری، احیای تهران قدیم و مقابله با آلودگی هوای تهران به اتفاق نظر رسیدند.

شهردار تهران پیروز حناچی، در سمت پیشین خود که معاون معماری وزیر راه و شهرسازی بود، همواره از بی‌توجهی به بافت تاریخی تهران، طرح‌های محیط زیستی، تراکم‌فروشی و فرسودگی شهر تهران انتقاد و بر ضرورت بازگشت به هویت اصلی معماری ایرانی اسلامی تاکید می‌کرد. وی که در مسند شهرداری تهران قرار گرفته می‌تواند طرح‌های خود را عملیاتی کند. در حاشیه نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت:

ما باید ابتدا باززنده سازی شهری را انجام ‌دهیم. شهرها و به خصوص محیط‌هایی که تاریخی هستند، صندوق خاطرات مردم هستند. اما آسیب‌ها و معضلات باعث فرسودگی، تخلیه و ترک محیط مسکونی می‌شوند.

وی بر ایجاد باز زنده‌سازی تهران قدیم بر اساس سیاست‌های دقیق و درستی که برای بازآفرینی اتخاذ شده، تاکید کرد.

حناچی شهردار تهران نیز که از زمان روی کار آمدن، برای اجرای ایده‌های خود در سه‌شنبه‌های بدون خودرو رکاب زده و سه‌شنبه‌ها با دوچرخه به محل کار خود می‌رود، یکی از اهداف مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران را موضوع بازآفرینی و تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری دانست. وی همچنین، بر اصلی‌ترین پروژه‌هایی که در این حوزه دنبال می‌کند یعنی محور راه‌آهن تهران- تبریز  تاکید کرده و خاطرنشان کرد که در حال حاضر در تلاش است آن را از تهدید به فرصت برای شهر تهران تبدیل کند.

حناچی چند روز قبل گفته بود در شهری زندگی می‌کنیم که بر اساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان آن، بیش از ۹۳ درصد آلودگی هوا و ترافیک را اصلی‌ترین چالش‌های شهر معرفی کرده‌اند و معضلات اجتماعی و فقر را در درجه بعدی اهمیت دانسته‌اند. با پیشینه‌ی حناچی، انتظارها در میراث‌ فرهنگی از او برای توجه به تهران بیشتر است.

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حناچی را دارای پیشنیه‌ی خوبی در حوزه‌ی میراثی دانست، انتظار میراث فرهنگی از وی را همکاری بیشتر برای شکل‌گیری اتفاقات بهتر در دوره وی دانست و بر ایجاد رویدادها و اتفاقات جدید و نوئی را با حضور او تاکید کرد. معاون رئیس جمهوری، از کارکردهای خوب هر شهردار را، توجه به بافت‌های تاریخی دانسته آن را یک مطالبه‌ی عمومی از نظر اهمیت و توجه به میراث فرهنگی و ارتقای شهری از سوی مردم دانست. وی با اشاره به این‌که توجه به بافت‌های تاریخی شهر سبب اجرایی شدن بازآفرینی شهری می‌شود، شروع آن را با موضوعات میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد، موضوعات سازمان میراث فرهنگی، می‌تواند نشاط و امید ایجاد کند، بافت شهری را تغییر دهد.

مونسان با تاکید بر این‌که بافت‌های تاریخی یک ظرفیت بی‌نظیر در شهرهاست، ادامه می‌دهد که تاکنون به این موضوع توجه نکرده‌ایم. وی اشاره کرد که به طور دائم فکر می‌کنیم که با هزینه‌کردن میلیاردها تومان پول، با ایجاد پروژه‌های مدرن و جدید، فضای مطلوب شهری ایجاد کنیم، در حالی که ما یک کشور تاریخی هستیم و فقط کافی است به این‌ موارد توجه کرده و آنها را زنده کنیم، بنابراین به مراتب هزینه‌های کمتر نسبت به پروژه‌های جدید هزینه می‌شود. وی اظهار امیدواری می‌کند که در دوره شهردار جدید کارهای ماندگارِ مطلوب برای ارتقای فضای شهری انجام داده و شهری مطلوب مردم شهر ارائه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه