روش‌های سنتی زرگری یزدی، ثبت ملی شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
روش‌های سنتی زرگری یزدی، ثبت ملی شد

یزد در زمینه ساخت طلا در ایران رتبه اول را دارد، روش‌های سنتی زرگری یزدی در حوزه آثار ناملموس، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مقاله‌های مرتبط:

طلای با عیار ۲۰ در ایران تنها در استان یزد تولید می‌شود و بیشتر طلاهای تولید شده در این استان، ساخت دست است. یزد نسبت به جمعیتش بالاترین تعداد سازنده طلا را در کشور دارد. روش‌های سنتی ساخت طلا در یزد، سابقه‌ای طولانی دارد. این روش‌ها بیشتر بر روی طلاهای با عیار ۲۰ شکل می‌گیرد. طلای با عیار ۲۰ شفافیت بیشتری نسبت به طلای با عیار ۱۸ دارد همچنین خوش‌رنگ‌تر، ملایم‌تر، پررنگ‌تر، دارای شکنندگی کمتر و مقاوم‌تر است. این روش‌های سنتی، روش‌هایی خاص هستند که تنها در یزد کاربرد دارند. خیراللهی، قدیمی‌ترین طلاساز استان یزد درباره علت علاقه زیاد یزدی‌ها به طلای با عیار ۲۰، آداب و رسوم آنها را دلیل علاقه این مردم دانست.

مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، خبر ثبت روش‌های سنتی زرگری یزد در میراث ناملموس ملی کشور را اعلام کرد. وی گفت:

یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

این مقام مسئول میراث ناملموس را شامل کلیه آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیر مذهبی که در گذشته انجام می‌شد و اکنون در معرض خطر فراموشی هستند یا درحال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند را در حوزه میراث ناملموس معرفی کرد و استان یزد را یکی از استان‌های تاریخی ایران دانست که تعداد بی‌شماری از آیین‌ها، رسوم، رشته‌ها، فنون و غذاهای باارزش را در خود جای داده است.

فاطمی روش ساخت زنجیر هل ملیلیه یزدی، ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی، ساخت زنجیر هِل و گُل یزد، شیوه ساخت زنجیر کلافه‌ای و هنر ساخت دست‌بند اشرفی یزدی، را فنونی معرفی کرد که به صورت جداگانه در قالب روش‌های سنتی زرگری یزدی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده‌اند. وی گفت:

با ثبت این آثار، تاکنون ۷۸ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

حوزه ثبت ناملموس از سال ۱۳۸۷ در سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده و اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

عکس از خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه