ارائه فرش دست‌باف با طراحی گنبدی در موزه فرش

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
ارائه فرش دست‌باف با طراحی گنبدی در موزه فرش

در موزه فرش تهران، گنبدهایی از فرش‌های دستبافت مناطق مختلف ایران که ابوالفضل ابوشاهی خالق آن‌ها است، به نمایش گذاشته شده است.

«گنبد ایدری» عنوان فرش و اثری است که ابوالفضل شاهی ارائه کرده است. وی در عرصه فرش فعالیت داشته و قبلا فرش هایی با مضمون ترانه‌هایی که قالی‌بافان در پشت دار قالی می‌خواندند طراحی کرده بود. وی در زمینه مرمت فرش نیز تبحر داشت. به همین دلیل همیشه این ایده که چطور می‌توان فرش را از مفروش بودن درآورد و از فرش‌هایی که زیرپا افتاده‌اند، استفاده کرد، همراه وی بود. وی تصمیم داشت که فرش را با معماری ایرانی ترکیب کند که سرانجام در این زمینه موفق شد و نام اثر خود را «گنبد ایدری» گذاشت. ابوشاهی ایدر به معنای اینجایی دانسته و آن را یک اصطلاح در معماری معرفی کرد. در معماری به مصالحی که از مکانی برداشته می‌شود، ایدری می‌گویند. حتی ناصر خسرو هم به این عبارت در شعرهایش اشاره کرده است. ابوشاهی گفت:

سعی کردم قالی را که به‌عنوان بارزترین هنر ایرانی در طول تاریخ است، با معماری و گنبدهای مساجد و بناها ترکیب کنم که در نهایت اثری شکل گرفت که مورد توجه واقع شد.

وی، فرش‌های استفاده شده در این اثر را از فرش‌هایی با طرح‌های اصیل ایرانی که از نواحی مختلف کشور پیدا کرده‌ است دانست و اذعان کرد، این فرش‌ها از شهرهای مختلف از جمله همدان، کاشان و بازار تهران جمع‌آوری شده است. ابوشاهی ارائه فرش در قالب جدیدی مثل شکل گنبد را سبب شگفتی مخاطب دانسته و آثار خود را موجب دریافت بازخوردهای متفاوت و جالب از مخاطبان، معرفی کرد. این هنرمند در حالت عادی، گنبد یا فرش ایرانی را برای یک گردشگر خارجی جذاب دانست و خاطرنشان کرد، اینکه آثار برای یک ایرانی در قالب جدید ارائه شود، غریب به نظر می‌رسد. وی معتقد است به زعم بسیاری از اهالی هنر، کار هنر این است که آشنازدایی کند، اثری خلق کند تا مخاطب سورپرایز شود و تکرار کارهای قبلی نباشد و بتواند جریان جدیدی ایجاد کند که راهگشا باشد. او درباره سختی‌های کار و شکل دادن به قالی دستبافت، گفت:

با دوستان و هنرمندانی که با فرش کارهای تزئیناتی انجام می‌دادند، مشورت‌هایی کردم. ماکت گنبدها که از جنس آلومینیم ساخته شده، چند سالی در گوشه‌ای از کارگاهم مانده بود و همیشه احساس می‌کردم ایده‌ای که برای آن دارم هنوز پخته نشده است تا اینکه دراین‌باره به نتیجه رسیدم و اجرای این مجموعه حدود پنج ماه زمان برد و به مرحله‌ای رسیدم که احساس کردم این اثر قابل نمایش است.

این هنرمند با بیان اینکه این مجموعه، مناسب فضای محیطی و موزه‌ای است، شرایط مالی موزه‌ها را برای خریداری یا سفارش چنین آثاری نامناسب دانست. در حال حاضر این آثار در یک تور در فضاهای محیطی می‌چرخد تا ذهن مردم با آثاری که مواد اولیه آن صنایع دستی و سنتی است، آشنا شود. ابوشاهی به ارائه و نمایش این اثر در فرهنگستان هنر، اوقاف و خانه هنرمندان در تهران اشاره کرد و گفت:

در حال حاضر در موزه فرش به نمایش گذاشته شده که فکر می‌کنم بهترین فضا برای نمایش آن باشد. این مجموعه پیش از نمایش نیز در فضای کویر مرکزی عکاسی شد.

موزه فرش تهران در خیابان خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی قرار دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این اثر در موزه، می‌توانند همه‌روزه به‌جز ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ به آن مراجعه کنند.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه