پایتخت گردشگری هوشمند سال ۲۰۱۹ مشخص شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
پایتخت گردشگری هوشمند سال ۲۰۱۹ مشخص شد

شهر زیبا و رویایی لیون در فرانسه، به عنوان اولین پایتخت‌ گردشگری هوشمند اروپا انتخاب شد. امادلايل انتخاب این شهر و سایر شهرها در رتبه دوم و سوم چیست؟

توسعه گردشگری در سال‌های اخیر در اروپا رو به پیشرفت بوده است و توانسته در این زمینه به موقعبت چشمگیری دست یابد. اولین رقابت برای انتخاب پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، در این رقابت شهرهای اروپایی بسیاری از سراسر دنیا شرکت کردند. اکنون نتیجه این رقابت جذاب مشخص شده است. شاخصه‌ها برای انتخاب شدن پایتخت گردشگری، مواردی چون اهمیت قائل شدن برای محیط ‌زیست، رفاه ساکنان محلی و رعایت توسعه پایدار بوده است.

با توجه به موقعیت مناسب گردشگری اروپا، این منطقه باید آخرین تحولات در این زمینه را به منظور حفظ موقعیت خود در نظر داشته باشد و بر اساس آنها برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد. در سال‌های اخیر، گردشگری در اروپا به خوبی توسعه یافته است و بر اساس گزارش کمسیون اروپا، این حوزه یکی از بزرگترین منابع تولید ناخالص ملی (حدود ۱۰ درصد) است.

بعد از رقابت شدید که میان ۳۸ شهر با جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر برگزار شد، شهر لیون از فرانسه در مقام اول و در رده بعد هلسینکی در فنلاند به عنوان شهرهای برگزیده انتخاب شدند. در این شهرها عملکرد بهتری در امور مربوط به دیجیتال‌سازی، میراث فرهنگی و خلاقیت مشاهده شد. از همه مهمتر، توانایی این شهرها برای نشان دادن بهترین نمونه‌های مقصد گردشگری به منظور توسعه گردشگری پایدار و هوشمند بود. جوایز در هفت نوامبر ۲۰۱۸ در بروکسل به نفرات برتر اهدا شد.

این پایتخت‌ می‌توانند با به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود با سایر شهرهای اروپایی درباره گردشگری هوشمند، الهام بخش آنان باشند. هدف از انتخاب این پایتخت‌، ایجاد چارچوبی برای تبادل بهترین شیوه‌های گردشگری در میان شهرهای اروپایی است. این چارچوب شامل الگوبرداری از یکدیگر و شبکه‌سازی، ایجاد فرصت‌های همکاری و نیز به انجام رساندن مشارکت‌های جدید است که منجر به تقویت پایداری و رقابت آن‌ها به عنوان مقاصد گردشگری در عصر صنعتی جدید می‌شود.

عکس از میترا سماواکی

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه