نظر کارشناسان رسمی دادگستری درباره شمس‌العماره

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
نظر کارشناسان رسمی دادگستری درباره شمس‌العماره

کارشناسان رسمی دادگستری در زمینه شکایت سازمان میراث فرهنگی، از ساخت‌وساز پشت کاخ گلستان، اظهار نظر کردند.

مقاله‌های مرتبط:

ساختِ مجتمع تجاری هم‌نام با بلندقدترین ساختمان قدیمی تهران در دوره‌ی ناصری، در عرصه‌ی کاخ گلستان، بیش از سه ماه است که بر سر زبانها افتاده است، با اینکه، نخستین حرف‌ها از توقف کار ساختمانی در این عرصه‌ی جهانی بوده، اما هنوز  این حرف عملی نشده و ساخت‌وساز متوقف نشده است. مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی از شکایت میراث فرهنگی از ساخت‌ و ساز پشت کاخ گلستان، خبر داد که به اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر تخلف صدور مجوز در ارتفاع ۱۰ و نیم متر رسید. در صورت تایید این نظر توسط بازپرس، مجتمع تجاری در حال ساخت باید ۲ متر کاهش ارتفاع داشته باشد.

در زمان صدور مجوزِ اشتباه شورای فنی میراث فرهنگی تهران، مجوز ساختمان دو و نیم متر داده شده بود، اما پیمانکار ساخت، خودش چند متر نیز به خود امتیاز داده و قد اسکلت‌های فلزی را تا بیش از ۱۱ متر بالا برده بود. همین امر سبب شد که دو شکایت یکی از سوی میراث فرهنگی تهران و دیگری از سوی سازمان میراث فرهنگی مطرح شود و نخستین نتیجه‌ آن، ۲۴ دی از سوی بخش حقوقی میراث تهران اعلام شد.

ارتفاع سازه‌ اسکلتی پشت کاخ گلستان بر اساس نظر دادگاه باید به ده و نیم متر کاهش ‌می‌یافت اما عملی نشد. این‌بار به نظر می‌رسد قرار است حکم محکم‌تری برای کاهش قد این اسکلت‌ها در نظر گرفته شود. طبق نظر کارشناس میراثی دادگستری ارتفاع باید تا هفت‌ونیم متر کاهش یابد

ابراهیم شقاقی، اشاره کرد که بازپرس این پرونده با انتخابِ دو کارشناس، یکی متخصصِ میراث و دیگری متخصص حوزه‌ی ثبت، آن‌ها را موظف به پیگیری مجوزِ ساخت ‌و ساز و بررسی موقعیت مکانی زمین قرار گرفته در پروژه کرد که هر دو بعد ازپیگیری و بازدیدها، نظرات خود را اعلام کردند. وی خاطرنشان کرد که خوشبختانه بر اساس نظر کارشناسس میراثی تخلف در حریم کاخ ثبت جهانی گلستان اتفاق افتاده، بر این اساس باید حداکثر ارتفاع در این ساخت‌وساز هفت و نیم متر باشد. با این اعلام نظر باید منتظر نظر بازپرس برای تصمیم‌گیری نهایی بود.

وی همچنین گفت:

بر اساس نظرِ کارشناس متخصص ثبت، تداخلی اتفاق نیفتاده است، که میراث فرهنگی به این رأی اعتراض کرده است تا کارشناس دیگری در این زمینه ورود کند. این در حالی است که میراث فرهنگی مدعی است، مدارکی در اختیار دارد که تداخل در ساخت وساز در زمینِ کاخ گلستان را ثابت می‌کند، و مدارک را به بازپرس ارائه داده‌ است، تا در رای تاثیرگذار باشد.

شقاقی به حق اعتراض طرفین بعد از اعلام نظر کارشناس‌های دادگستری، اشاره کرد که با ابلاغ آراء و نظرات کارشناسی به هر دو طرف، آن‌ها در مدتی مشخص حقِ اعتراض به نظر کارشناسی را دارند و اگر هیچ اعتراضی به آراء صورت نگرفت، بازپرس نظر خود را بر اساس آراء ابلاغ می‌کند. مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ادامه‌دار بودن کار پیمانکار پروژه در عرصه کاخ گلستان، را تایید کرد و اشاره کرد که شهرداری جلوی این کار را نگرفته است.

شقاقی راه‌اندازی پلیس اجرائیات در حوزه‌ی میراث فرهنگی را از اقداماتی دانست که سازمان میراث فرهنگی با استفاده از آن می‌تواند موفق‌تر عمل کند. وی اشاره کرد که این پلیس در کشورهای اروپایی در این حوزه فعالیت می‌کنند و امکان جلوگیری از هر نوع جرم در زمینه میراث فرهنگی را دارند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه