خاورمیانه پیشتاز رشد گردشگری بین‌المللی سال ۲۰۱۸

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
خاورمیانه پیشتاز رشد گردشگری بین‌المللی سال ۲۰۱۸

تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ به ۱.۴ میلیارد نفر رسید و منطقه خاورمیانه بیشترین رشد را داشته است.

شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ افزایش چشمگیری داشته است. طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری (WTO) در سال ۲۰۱۸ میلادی در مجموع ۱.۴ میلیارد گردشگر بین‌المللی سفر کرده‌اند که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۷ میلادی، نشان از رشد ۶ درصدی دارد. در چشم‌انداز بلند مدت سازمان جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود، ۱.۴ میلیارد گردشگر بین‌المللی برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود، بنابراین رشد این صنعت در سال‌های اخیر سبب شده آمارهای گردشگری دو سال از پیش‌بینی‌ها جلوتر باشد.

منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی پیشتاز گردشگری بین‌المللی در سال گذشته میلادی بوده است. بعد از آن آفریقا با رشد ۷ درصدی و منطقه آسیا پاسیفیک و اروپا هر کدام با ۶ درصد رشد قرار گرفته‌اند. حضور گردشگران خارجی در منطقه آمریکا رشد ۳ درصدی را ثبت کرده که پائین‌تر از متوسط جهانی است. «زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، رشد گردشگری در چند سال اخیر را نشان دهنده قدرتمند بودن محرکه‌های رشد اقتصادی و توسعه در این زمینه دانست و گفت:

مسئولیت ما این است که این صنعت را به شکلی پایدار مدیریت کنیم تا کشورها به منفعت واقعی از این توسعه از طریق اشتغال‌زایی و کارآفرینی دست یابند و هیچ کس جا نماند، به همین دلیل است که تمرکز سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ بر روی آموزش، مهارت‌ها و ایجاد اشتغال است.

ورود گردشگران بین‌المللی در اروپا به ۷۱۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ (رشد ۶ درصدی در مقایسه با ۲۰۱۷) رسیده است که به طور جزئی‌تر جنوب اروپا و مدیترانه (۷ درصد)، شرق و مرکز اروپا (۶ درصد) و غرب اروپا نیز (۶ درصد) در مقایسه با سال گذشته رشد داشته‌اند. منطقه شمال اروپا به دلیل کاهش شمار توریست‌های خارجی در بریتانیا، رشدی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نداشته است. آسیاپاسیفیک نیز در مجموع میزبان ۳۴۳ میلیون نفر (رشد ۶ درصدی) بوده است که به ترتیب در منطقه جنوب شرقی آسیا (۷ درصد)، شمال شرق آسیا (۶ درصد) و جنوب آسیا (۵ درصد) رشد داشته‌اند. اقیانوسیه نیز رشد متوسط ۳ درصدی را در جذب گردشگر بین‌المللی ثبت کرده است.

۲۱۷ میلیون نفر نیز در سال گذشته میلادی، منطقه آمریکا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند که رشد ۳ درصدی را برای این منطقه رقم زده است. آمریکای شمالی با رشد ۴ درصدی پیشتاز و پس از آن آمریکای جنوبی با رشد ۳ درصد قرار دارد. منطقه آمریکای مرکزی و کارائیب رشد منفی ۲ درصد را به ثبت رسانده که مهم‌ترین علت آن توفان‌های سهمناک ایرما و ماریا در سپتامبر ۲۰۱۷ است. منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده است و شمار توریست‌های خارجی ورودی به این منطقه به ۶۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

بر اساس روند کنونی چشم‌انداز اقتصادی و شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری، پیش بینی می‌شود شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با ۳ تا ۴ درصد رشد همراه بوده و همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. رئیس سازمان جهانی گردشگری در پایان، دیجیتال‌سازی، مدل‌های کسب و کار جدید، سفرهای ارزان‌تر و تغییرات اجتماعی را شکل دهنده صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ دانست که مقاصد گردشگری و کمپانی‌ها باید خود را با شرایط آن وفق دهند تا در عرصه رقابت باقی بمانند.

عکس از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه