راه اندازی سایت موزه زمین گردشگری در شیراز

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
راه اندازی سایت موزه زمین گردشگری در شیراز

تنوع اقلیمی در استان فارس، فرصتی را برای ایجاد اولین سایت موزه زمین گردشگری در شیراز فراهم کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

استان فارس به‌دلیل داشتن جغرافیا و آب و هوای مخصوص به خود یکی از بهترین مکان‌ها برای ایجاد سایت موزه گردشگری است. علی نیری، سرپرست گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از راه‌اندازی سایت موزه زمین گردشگری در شیراز که می‌‌تواند گردشگران علاقه‌مند به زمین شناسی را به شیراز جذب کند خبر داد. وی ژئوتوریسم را از عناوین تخصصی گردشگری، که گردشگران خاص خودش را دارد، معرفی کرد. نیری به برگزاری دومین نمایشگاه ملی گردشگری، هتلداری و صنایع دستی قشم از ۱۰ تا ۱۴ دی ماه، اشاره کرد و بر حضور فعالان حوزه گردشگری شیراز در این نمایشگاه تاکید کرد. وی گفت:

با توجه به اینکه قشم، به‌ویژه جزیره هرمز بهشت زمین گردشگری منطقه جنوب کشور است در این نمایشگاه با متولیان امر گردشگری قشم نیز رایزنی شد تا در راه‌اندازی نخستین سایت موزه زمین گردشگری شیراز مشارکت داشته باشند‌.

نیری با اشاره به اینکه شیراز در این نمایشگاه، فضای خوبی در اختیار داشت و مذاکرات متعدد برای جذب سرمایه‌گذار صورت گرفت، ساخت کاروان‌های سیار مربوط به خودروها در قالب رستوران سیار و ایجاد خیابان‌های غذا در نقاط مختلف شهر را یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری دانست که بخش خصوصی به این حوزه ورود کرده و طراحی این کاروان‌ها بر اساس جغرافیا و اقلیم شیراز انجام می‌شود‌.

وی اجرای طرح گردشگری شبانه و خوراک در شیراز را سبب ایجاد فرصتی برای بهره بردن از ظرفیت‌های شهر شیراز معرفی کرد که تمام ماه‌های سال می‌تواند پر از گردشگر باشد. نیری با اشاره به اینکه برای جذب گردشگر از هند تلاش زیادی نشده و با وجود اینکه شیراز ظرفیت‌های زیادی دارد اما بیشتر آن‌ها به تهران می‌روند، گفت:

تاج محل در هند، نماد یک زن فرهیخته ایرانی است و از طرفی معماری آنجا توسط عیسی خان شیرازی است که این محل دیده می‌شود که مردم هند برای این دو شخصیت احترام ویژه‌ای قائل است و از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد اما کمتر در این رابطه مراوده داشتیم‌.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از وب کیوسک‌ها نیز در حاشیه نمایشگاه‌های گردشگری پارس و قشم دنبال شد، زیرساخت‌های آن را مهیا دانست و بر خدمات خوبی که در حوزه گردشگری و حمل و نقل با استفاده از آن‌ها به گردشگران ارائه می‌شود تاکید کرد. این زمینه اتفاق تازه‌ای است که تا قبل از نوروز امسال قرارداد آن به امضای دو طرف خواهد رسید‌.

نیری با بیان اینکه رئیس سازمان منطقه آزاد قشم نسبت به برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک ابراز علاقه کرده است، توضیح داد که قرار است فضاهای تبلیغاتی شهرهایمان را به اشتراک بگذاریم و فضاهای تبلیغاتی در هر دو شهر برای تبلیغات گردشگری به‌صورت متقابل فراهم شود‌. وی، قشم را از لحاظ گردشگری متنوع ارزیابی کرد و آن را جایی معرفی کرد که گردشگران از شهرهای مختلف حضور پیدا می‌کنند و به شیراز هم نزدیک است که می‌تواند در بسته سفر توریست‌ها قرار بگیرد‌. وی همچنین به برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری جشنواره اقوام در ایام نوروز یا هفته شیراز نیز اشاره کرد.

وی به سایت‌هایی مانند برم دلک، قصر ابونصر و پوستچی که فعال نیستند، اشاره کرد و بر واگذاری این سایت‌ها به شهرداری برای فعال کردن آن‌ها با همراهی بخش خصوصی تاکید کرد. نیری همچنین اشاره کرد که باید راهکاری اندیشیده شود تا درآمدهای اماکن گردشگری فارس مانند تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، ارگ کریمخانی مجموعه زندیه و به‌طور مشخص اماکنی که در شیراز است وارد خزانه می‌شود، صرف نگهداری و حفظ این اماکن شود‌ تا به جذب بهتر و بیشتر گردشگر بینجامد.

عکس از خبرگزاری ایسنا

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه