ثبت ملی صابون ۵۰۰ ساله آشتیان

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
ثبت ملی صابون ۵۰۰ ساله آشتیان

صابون محلی آشتیان به عنوان سوغات این منطقه با قدمتی ۵۰۰ ساله در فهرست آثار ملی ثبت شد.

صابون آشتیان از سوغاتی‌های معروف این شهر است که برای بسیاری از گردشگران این شهر شناخته شده است. علی امیری بر ارگانیک بودن پروسه تولید صابون آشتیان را تاکید کرد و اشاره کرد که در تولید صابون آشتیان هیچ‌گونه مواد شیمیایی بکار برده نمی‌شود. این محصول تماما از چربی گاو و گوسفند تهیه می‌شود و یک محصول کاملا طبیعی و ارگانیک است.

وی به سنتی بودن مراحل پخت صابون آشتیان در این شهرستان اشاره کرد و مراحل پخت صابون در این شهر را به صورت کاملا سنتی دانست. امیری دوام و پایداری بالای صابون تولیدی آشتیان را مورد تاکید قرار داد و آن را به دلیل برخورداری از مزیت‌های فراوان و ویژگی‌های منحصر بفرد، مستحق ثبت ملی دانست. از ۶ماه قبل مدارک مربوط به صابون آشتیان به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده بود. ثبت ملی این محصول بعد از انجام تحقیقات و کار پژوهشی، مورد موافقت سازمان قرار گرفت و در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفت.

امیری به فعالیت دو کارگاه تولید صابون آشتیان به عنوان سوغات این منطقه اشاره کرد و تاکید کرد که شغل قدیم مردم این منطقه دامداری و صادرات پوست گوسفند و گاو بوده است، از این رو به تولید صابون روی آوردند و هم اکنون نیز این کار به صورت موروثی و خانوادگی استمرار دارد. وی به تولید فصلی صابون آشتیان اشاره کرد و گفت:

از آنجاکه صابون آشتیان به صورت کاملا سنتی تولید می شود لذا برای برخورداری از نور بیشتر خورشید و پهن کردن آن در آفتاب، کارگاه‌های تولید در فصل بهار و تابستان فعال هستند و تولیدکنندگان اعتقادی به استفاده از کوره خشک ندارند.

امیری به تفاوت صابون تولید آشتیان با صابون سایر نقاط کشور اشاره کرد. این تفاوت در این است که کارگاه‌های تولیدی صابون در سایر نقاط را واحدهای تولیدی صابون ساز می‌گویند، اما کارگاه‌های تولیدی صابون در آشتیان را واحدهای تولیدی صابون پزی می‌نامند زیرا در این منطقه صابون پخته می‌شود.

مهدی مسعودی آشتیانی رئیس شورای شهر آشتیان نیز با قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی به منظور پیگیری برای ثبت صابون آشتیان در فهرست آثار ملی اظهار امیدواری کرد که نگاه جدیدی که به میراث فرهنگی شهرستان آشتیان ایجاد شده است تداوم یافته و موجب پیشرفت آن شود.

عکس کاور از مشرق نیوز

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه