کار پلیس‌های انگلیسی زبان در یزد چیست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کار پلیس‌های انگلیسی زبان در یزد چیست؟

یکی از اقدامات مهم شهر یزد پس از ثبت جهانی این شهر در یونسکو استقرار پلیس‌های توریسم با تسلط به زبان انگلیسی برای گردشگران، است.

پلیس توریسم برای نخستین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۱ در یزد راه‎‎اندازی شد. پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، این فعالیت متوقف شد و بعد از آن با رایزنی‌های سازمان میراث فرهنگی به طور مجدد در بافت جهانی شهر احیا شد. گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع درآمدزای امروزی در جهان، علاوه بر ایجاد اشتغال، در توسعه پایدار کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کرد.

مسئولان در کشور با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در تمامی جاهای ایران اسلامی توسعه این بخش را با جدیت پی می‌گیرند. یزد به عنوان یکی از مهمترین، کم‌نظیرترین و خوش‎‎رنگ‎ترین اضلاع مثلث طلایی گردشگری ایران بعد از ثبت جهانی، دوره‎ی جدیدی از گردشگری را پیش روی خود دارد، با این‌حال یکی از مهمترین عوامل دخیل در پیشبرد اهداف این بخش مبحث «امنیت» است.

بروز برخی مسائل و مشکلات مبتلا به این صنعت با وجود امنیت بالای کشورمان به ویژه در شهر یزد، سبب شد که برای اولین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان یزد در سال ۱۳۸۱، پلیس توریسم در این شهر تاریخی و سنتی شکل بگیرد. با این‌حال، فعالیت‎‎های این حوزه دوام زیادی نیاورد و پس از مدتی متوقف شد.

پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، برقراری امنیت و راهنمایی گردشگران این شهر که اینک در صدر توجه گردشگران جهانی است، لازم شمرده شد. مسئولان میراث فرهنگی استان یزد تصمیم به احیای مجدد پلیس گردشگری در این استان شدند. به این دلیل، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تلاش برای تعیین مکانی در این بافت تاریخی برای استقرار پلیس تخصصی گردشگری با توانایی خاص، خبر داد.

سید مصطفی فاطمی با اشاره به احیای پلیس توریسم در شهر یزد، اشاره کرد که به زودی نیروهای پلیس مسلط به زبان‌های خارجی و آشنا به مسائل گردشگران در بافت جهانی یزد مستقر می‌شوند. وی با بیان این که رایزنی‌های اولیه در این رابطه با فرماندهی نیروی انتظامی انجام و همکاری این بخش اعلام شده است، تاکید کرد که چون واگذاری مکانی در محدوده بافت تاریخی یزد باید از سوی دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه‎‎ها و بافت‌های تاریخی میراث فرهنگی کشور انجام شود، به دنبال آماده کردن یک مکان مناسب برای استقرار پلیس توریسم در محدوده بافت جهانی یزد هستیم.

فاطمی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهر جهانی یزد برای تبدیل شدن به شهر اول گردشگری اشاره کرد و یزد را در سنوات اخیر شاهد درصد بالایی از گردشگر به ویژه گردشگران خارجی معرفی کرد که نسبت به جمعیت استان و در مقایسه با شهرهایی چون اصفهان و شیراز که محورهای مهم گردشگری کشور هستند، این تعداد گردشگر، بیشتر بوده است. بنابراین ضرورت دارد که خدمات بهتری با ایجاد پلیس توریسم به این حجم از گردشگران ارائه شود.

عکس از خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه