آیا هتل‌ ها پس از طرح سفر ارزان تخفیف می‌دهند؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
آیا هتل‌ ها پس از طرح سفر ارزان تخفیف می‌دهند؟

 از شروط اجرای طرح سفر ارزان که توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح شده است، همراهی هتل‌ها و هتل‌داران است.

یکی از شروط مهمی که برای اجرای طرح سفر ارزان، مطرح شد، تخفیف هتل‌داران به مسافرانی بود که مشمول طرح سفر ارزان می‌شوند. رییس جامعه هتل‌داران ایران با اعلام آمادگی برای مشارکت در اجرای طرح «سفر ارزان»، از همراهی هتل‌داران برای دادن تخفیف و در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های خالی اتاق‌ها به آژانس‌های مسافرتی، با هدف توسعه سفرهای داخلی در این شرایط بحرانی، خبر داد.

معاون گردشگری اواخر هفته پیش درحالی از تهیه طرح «سفر ارزان» خبر داد که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اجرای آن را به همکاری شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌داران منوط دانست. جمشید حمزه‌زاده، رییس جامعه هتلداران ایران، گفت:

اگرچه این طرح‌ها مُسکن‌های موقتی برای درمان بحران است اما معتقدیم اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند به توسعه گردشگری به‌ویژه سفرهای داخلی کمک کند.

وی معتقد است به طرح‌هایی مانند «سفر کارت» و «سفر ارزان» نباید نگاه دائمی داشت، چون در یک مقطع خاص و کوتاه‌مدت پاسخگوی نیاز مسافران هستند. با این‌حال رییس جامعه هتل‌داران اشاره کرد که ‌این طرح‌ها و مشابه آن‌ها در وضعیت فعلی کشور به ارزان‌سازی خدمات سفر کمک کرده و در عین حال سبب بهبود وضعیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری، افزایش ضریب اقامت در هتل‌ها، رونق کسب و کار آژانس‌های مسافرتی و حذف نشدن سفر از سبد خانوار ایرانی، می‌شوند. حتی این طرح‌ها اگر به مدت سه ماه در کشور اجرا شوند باز هم نتیجه آن‌ها موفقیت‌آمیز است.

رییس جامعه هتل‌داران ایران به کاهش آمار اقامت در هتل‌های کشور اشاره کرد و تاکید کرد که اگرچه برخی متولیان از افزایش سفرهای داخلی با گران شدن سفرهای خارجی خبر می‌دهند، اما آمار اسکان در هتل‌های کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کمتر شده است. در اصل مسافران هتل‌رو کم شده‌اند و این وضعیت ناشی از شرایط اقتصادی مردم و ازدیاد مراکز غیررسمی اقامتی در سطح کشور است. وی همچنین اشاره کرد که با وجود افزایش شدید هزینه‌ی هتل‌داری، بسیاری از هتل‌ها، تخفیف‌هایی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد قائل شده‌اند، ‌برخی نیز همچنان با قیمت سال گذشته خدمات می‌فروشند، این یعنی حاشیه سود هتل کم شده است.

حمزه‌زاده تاکید کرد که باوجود در جریان نبودن جزییات طرح سفر ارزان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از هر طرحی که به توسعه گردشگری منجر شود، استقبال می‌کنیم، وی اصرار کرد که حتی اگر آژانس‌های مسافرتیِ عمده‌فروش، طرح‌های مشابه داشته باشند، هتل‌دارها برای همکاری با آن‌ها در این شرایط بد و بحرانی آماده‌ هستند. برخی از بانک‌ها نیز برای مشارکت در این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. این ظرفیت تا به حال آشکار نبوده است، بنابراین باید از موقعیت ایجاد شده بهره برد.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه