راهنمای سفر به امارات متحده عربی

امارات متحده عربی، اتحادی از هفت شیخ‌نشین کوچک است. این کشور با وجود وسعت کمی که دارد، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است.

درباره امارات متحده عربی بیشتر بخوانید:

معرفی امارات متحده عربی

اطلاعات ضروری امارات متحده عربی

آب‌و‌هوای امارات متحده عربی

بهترین زمان برای سفر به امارات متحده عربی

هزینه‌های سفر به امارات متحده عربی

جاهای دیدنی امارات متحده عربی

رژیم غذایی در امارات متحده عربی

معرفی امارات متحده عربی

امارات متحده عربی، مجموعه‌ای از هفت شیخ‌نشین است. برای بیشتر افراد، امارات متحده عربی فقط به دبی خلاصه می‌شود؛ شهری مدرن با آسمان‌خراش‌های سربه فلک کشیده، جزایر پوشیده از درختان نخل، مراکز خرید بزرگی که وسعت بعضی از آن‌ها اندازه یک شهر کوچک است، پیست‌های اسکی سرپوشیده و ریزورت‌های ساحلی لوکس. فراتر از این زرق‌و‌برق‌های جذاب و دیدنی، شش شیخ‌نشین دیگر در امارات وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و جذابیت خاص خود را دارند.

ابوظبی یکی دیگر از مقصدهای گردشگری مشهور در امارات متحده عربی است. این شهر، به‌عنوان قطب فرهنگی و تفریحی در امارات شناخته می‌شود. شارجه و راس الخیمه از دیگر مقصدهای توریستی در این کشور است که هرکدام حال و هوای خاصی دارند. اگر می‌خواهید از شلوغی و زرق‌و‌برق شهرها فاصله بگیرید، فرصت‌هایی برای بیابان‌گردی و گشت‌وگذار در منطقه‌ کوهستانی حجر وجود دارد.

درمجموع، امارات یک مقصد توریستی کامل است که سلیقه‌های مختلف را راضی می‌کند. راهنمای سفر به امارات، شما را با این کشور دیدنی و جذاب، آشنا می‌کند. با کمک این راهنمای سفر می‌توانید سفری عالی و پربار به امارات برنامه‌ریزی کنید.

اطلاعات ضروری امارات متحده عربی

اختلاف ساعت با تهران

امارات در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +4 قرار دارد و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

عربی

واحد پول

درهم امارات

پیش‌شماره تلفنی

+۹۷۱

شماره‌های اضطراری

پلیس (موارد اضطراری): ۹۹۹

پلیس (موارد غیراضطراری): ۹۰۱

آمبولانس: ۹۹۸

آتش‌نشانی: ۹۹۷

گارد ساحلی: ۹۹۶

جهت رانندگی

راست

آب‌‌و‌‌هوا امارات متحده عربی

امارات دارای آب‌وهوای بیابانی است یعنی زمستان‌های مطبوع و ملایم و تابستان‌های بسیار داغ و آفتابی دارد. رطوبت ناشی از خلیج فارس، تحمل گرمای تابستان را سخت‌تر می‌کند. میانگین بارندگی در امارات سالانه زیر ۱۰۰ میلی‌متر است و فقط محدود به ماه‌های زمستانی است. بارش باران بسیار کم اتفاق می‌افتد و معمولا در قالب رگبار است که می‌تواند گاهی بسیار شدید باشد.

چشم‌اندازی از دبی

عکس از وب‌سایت dailysabah.com (عکاس: نامشخص)

این کشور از مجموع هفت شیخ‌نشین یا امارت تشکل شده است. تقریبا همه‌ آن‌ها مشرف به خلیج فارس قرار دارند. یکی از آن‌ها یعنی فجیره، مشرف به خلیج عمان است. بزرگ‌ترین امارت که پایتخت را نیز در بر گرفته ابوظبی است و البته دبی نیز به خاطر امکانات توریستی مدرن و ساختمان‌های بلند و شیک، در سراسر دنیا مشهور است.

در دبی، میانگین دمای هوای روزانه، ۱۹٫۵ درجه سانتی‌گراد در ژانویه تا ۳۶٫۵ درجه در اوت است. در یک سال عادی، فقط ۹۸ میلی‌متر باران می‌بارد که بیشتر آن بین ماه‌های دسامبر تا مارس است.

بهترین زمان برای سفر به امارات متحده عربی

بهترین زمان برای سفر به امارات متحده عربی، در فصل زمستان است؛ یعنی از دسامبر تا فوریه که هوایی مطبوع و آفتابی دارد. بهتر است که از سفر در ماه‌های تابستانی با گرمای شدید و طولانی بپرهیزید. برای داشتن یک تعطیلات ساحلی عالی، بهترین ماه برای سفر، ماه‌های مارس و نوامبر است. ماه نوامبر به خاطر گرمای بیشتر دریا، برای سفر ارجحیت دارد. در تابستان از آنجایی که هوا بسیار گرم است، حتی برای آفتاب گرفتن و تفریحات ساحلی نیز، بهتر است که به امارات سفر نکنید.

هزینه‌های سفر به امارات متحده عربی

فصل سفر و تقاضای زیاد برای سفر به هر مقصد، روی هزینه سفر به آن تاثیرگذار خواهد بود. امارات و شهرهای مختلف آن هم از این قاعده مستثنی نیستند. زمستان، بهترین زمان برای سفر به امارات و فرار کردن از گرمای دبی است. هزینه‌های تور، بلیط هواپیما و حتی اقامت در این کشور در فصل «های سیزن»، به نسبت سایر فصل‌ها بیشتر می‌شود. اگر بخواهید با تور سفر کنید، به‌دلیل تقاضای بالای گردشگران در زمستان، قطعا قیمت تور دبی به نسبت سایر ایام سال گران‌تر است.

چشم‌اندازی از شب کشور امارات متحده عربی

عکس از وب‌سایت expatica.com (عکاس: نامشخص)

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بیشتر مقصدهای گردشگری امارات را به خاطر لوکس بودن و داشتن امکانات توریستی مدرن می‌شناسند. در صدر همه‌ آن‌ها دبی قرار دارد. ولی این بدان معنا نیست که در امارات نمی‌توانید سفری ارزان را تجربه کنید. اگر از هتل‌های لوکس، ریزورت‌های مدرن و رستوران‌های عالی فاصله بگیرید و غذاهای محلی یا قومی بخورید می‌توانید سفری ارزان را تجربه کنید. در امارات، هاستل‌ها و هتل‌های ارزان هم وجود دارد که با کمی جست‌وجو می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

جاهای دیدنی امارات متحده عربی

اکثر مردم دنیا امارات را فقط به دبی و مراکز خرید و هتل‌های لوکسش می‌شناسند. ولی این کشور به‌خصوص در سال‌های اخیر به یک مقصد گردشگری کامل تبدیل شده است. موزه‌ها، گالری‌های هنری، تورهای بیابان‌گردی، قایق‌سواری، تفریحات ساحلی حتی اسکی، از جمله تفریحاتی است که در امارات انتظار گردشگران را می‌کشد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی امارات متحده عربی را معرفی می‌کنیم ولی این کشور به همین جاذبه‌ها محدود نمی‌شود. دنیایی رنگارنگ و متفاوت است که فقط با سفر می‌توانید با جذابیت‌های پنهان آن آشنا شوید.

برج خلیفه

جاذبه های امارات

برج خلیفه، مهم‌ترین نماد شهری دبی، بلندترین ساختمان دنیا است و ارتفاع آن به ۸۲۹/۸ متر می‌رسد. این بنای مشهور و آسمان‌خراش سر به‌فلک کشیده، مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین جاذبه‌ دبی است. گردشگران این شهر، دبی را بدون سر زدن به سکوی بازدید این برج که در طبقه‌ ۱۲۴ قرار دارد، ترک نمی‌کنند. تماشای شهر و چشم‌انداز زیبایی از خلیج فارس از بالای این برج، تجربه‌ جذابی است که در زندگی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

ساخت این مجموعه در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. اکثر عکاسان، شب را برای رفتن به بالای برج انتخاب می‌کنند تا تصاویری بی‌نظیر از آسمان‌خراش‌های مدرنی که بین بیابان و اقیانوس قرار دارند، ثبت کنند.

برای اینکه در صف‌های طولانی بازدید از برج وقت‌تان را تلف نکنید، به‌خصوص اگر قصد دارید روزهای آخر هفته به این برج سر بزنید، حتما از قبل بلیط بگیرید.

در اطراف این برج، باغ‌ها و باغچه‌های زیبایی ساخته شده است. در بین این باغچه‌ها مسیرهای پیاده‌روی قرار دارد. آب‌نماها و فواره‌ها، جذابیت دیگری به این مجموعه داده‌اند.

دبی مال

جاذبه های امارات

حتما آوازه‌ دبی مال را به‌عنوان یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید دنیا شنیده‌اید. این مرکز خرید، یک مجموعه‌ تجاری و تفریحی کامل است و فقط به خرید محدود نمی‌شود. پیست اسکیت روی یخ، محوطه مخصوص بازی بچه‌ها، یک مجموعه‌ کامل و وسیع سینمایی از جمله امکانات این مجموعه است که آن را به یک تفریح‌گاه بزرگ و کامل تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید هم‌زمان با خرید کردن، تفریحات هیجان‌انگیز دیگر را هم تجربه کنید، بدون شک، دبی مال بهترین انتخاب است.

در این مجموعه، فرصت‌های زیادی برای غذا خوردن و خرید کردن وجود دارد. رستوران‌های متعدد آن، بهترین غذاها را از گوشه و کنار دنیا سرو می‌کنند. غیر از رستوران و فروشگاه، همیشه یک رویداد فرهنگی و هنری جذاب در این مجموعه در حال برگزاری است. مثلا اجرای موسیقی زنده یا نمایش مد. فستیوال خرید دبی یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در این مجموعه برگزار می‌شود.

موزه دبی

جاذبه های امارات

موزه دبی، در قلعه ال فهیدی قرار دارد. این قلعه در سال ۱۷۸۷ برای دفاع و حفاظت از خود دبی ساخته شد. دیوارهای این قلعه را از بلوک‌های مرجانی ساخته‌اند و با آهنگ درکنار هم قرار داده‌اند. طبقه‌ بالای آن را ستون‌های چوبی نگه‌ می‌دارد. سقف بنا با شاخ و برگ نخل و گل و گچ ساخته شده است.

در گذشته، این قلعه محل زندگی خاندان پادشاهی بوده و بعدا به مقر حکومت، پادگان نظامی و حتی زندان تبدیل شده است.

این قلعه در سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۹۵ کاملا مرمت و بازسازی شده است. در حال حاضر یکی از موزه‌های شهر در این مجموعه قرار دارد. در ورودی موزه، نقشه‌های قدیمی امارات و دبی به نمایش درآمده است. آنچه که در این موزه می‌بینید به‌خوبی نشان می‌دهد که امارات بعد از رونق گرفتن صنعت نفت، چطور مراحل ترقی و گسترش را طی کرده است.

در حیاط موزه می‌توانید نمونه‌هایی از قایق‌های سنتی، خانه‌های سنتی که با برگ نخل ساخته شده‌اند و نمونه‌هایی از برج‌های بادگیر اماراتی را ببینید. بخشی از موزه به نمایش سلاح و جنگ‌افزار اختصاص یافته است و بخش دیگر مربوطه به آلات موسیقی قدیمی است. برای نمایش سبک زندگی سنتی، از دایوراماهای متنوع استفاده کرده‌اند. مثلا صید مروارید و سبک زندگی بادیه‌نشینی را می‌توانید از این طریق تماشا کنید.

از دیگر قسمت‌های جذاب موزه، نمایشگاه صنایع دستی قدیمی است که از حفاری‌های باستان شناسی منطقه کشف شده‌اند.

بستکیه، محله‌ قدیمی دبی

جاذبه های امارات

منطقه‌ قدیمی دبی، بستکیه یا محله الفهیدی نام دارد. این منطقه در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است و محلی برای زندگی تاجران و ثروتمندان ایرانی بوده که در کار تجارت مروارید و منسوجات بودند. این تاجران، دبی را به خاطر موقعیت اقتصادی و نزدیک بودن به خور دبی، برای زندگی انتخاب کردند.

ساختمان‌های قدیمی این منطقه با سنگ آهک و مرجان ساخته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها طبق معماری سنتی دبی، بادگیر دارند. این ساختمان‌ها را به‌خوبی حفظ و نگه‌داری می‌کنند. بادگیرهای در واقع نوعی وسیله خنک‌کننده و تهویه برای این ساختمان‌ها بوده‌اند. در واقع این بادگیرها از معماری ایرانی نشات گرفته‌اند که توسط تاجران ایرانی به دبی منتقل شده‌اند.

در خیابان‌های باریک این منطقه، ساختمان‌های قدیمی به سبک عربی قرار دارد. تماشای آن‌ها به‌خوبی شما را با گذشته‌ دبی آشنا می‌کند.

آکواریوم دبی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دبی که معمولا مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد، آکواریوم دبی است. در آکواریوم دبی بیش از ۱۴۰ گونه‌ متنوع از آبزیان نگه‌داری می‌شود. این آکواریوم در واقع یک مخزن آب بسیار بزرگ و معلق در طبقه‌ همکف دبی مالی است. از داخل مرکز خرید می‌توانید آکواریوم را رایگان تماشا کنید و از تونل‌های آکواریوم بگذرید و دنیای زیر آب را ببینید.

آکواریوم دبی

عکس از وب‌سایت cntravellerme.com (عکاس: نامشخص)

تفریحات جذابی برای لذت بردن از این آکواریوم و آشنایی با زندگی در اعماق دریا وجود دارد. مثلا تورهای قایق سواری با قایق‌هایی که کف شیشه‌ای دارند و می‌توانید زیر پای خود را ببینید. شنا با کوسه‌‌ماهی و غواصی در مخزن، از دیگر تفریحات این آکواریوم برای دوستداران هیجان در دنیای زیر آب است.

برج العرب

برج العرب، بلندترین هتل دنیا است. این بنا در حدود  ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و روی یک جزیره‌ مصنوعی ساخته شده است. این برج را شبیه به یک قایق سنتی بادبانی طراحی کرده‌اند و جذابیت خاصی به خط ساحلی دبی داده است. فضای بیرونی برج با لامپ‌های رنگی و نمایش نور خیره‌ کننده تزیین شده است. برج العرب، یکی از گران‌ترین هتل‌های دنیا است. سوئیت‌های مجلل این هتل شبی بیش از ۱۵ هزار دلار هزینه دارند.

کسانی که محدودیت مالی ندارند و می‌خواهند یک سفر مجلل واقعی را تجربه کنند، می‌توانند در رستوران‌های عالی این برج، شام خوردن زیر آب را تجربه کنند. در یکی از این رستوران‌ها، از کف تا سقف و از طریق همه‌ دیوارهای آن می‌توانید زندگی دریایی را در حال غذا خوردن تماشا کنید.

ساحل جمیرا

اگر دوست دارید در سفر به امارات از تفریحات ساحلی لذت ببرید، بدون تردید ساحل جمیرا را انتخاب کنید. در این ساحل، هتل‌های فراوانی ساخته شده است و این هتل‌ها جزو محبوب‌ترین اقامتگاه‌ها برای گردشگران امارات هستند. امکانات زیادی در این ساحل برای گردشگران در نظر گرفته شده است؛ مثلا تخت‌های مخصوص ساحل برای آفتاب گرفتن، رستوران‌های متنوع، امکاناتی برای تجربه‌ ورزش‌های آبی و ساحلی، جت‌اسکی و صدها تفریح جذاب دیگری که می‌توانید با دوستان و اعضای خانواده، از آن‌ها لذت ببرید.

ساحل جمیرا

عکس از وب‌سایت jumeirah.com (عکاس: نامشخص)

یکی از بناهای قدیمی دبی در نزدیکی ساحل قرار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۵۵ ساخته شده است  اقامتگاه تابستانی شیخ راشد بن سعید آل مکتوم بوده است. این اقامتگاه از بلوک‌های مرجانی و سنگ گچ ساخته شده و در بازسازی‌ها حالت قدیمی آن حفظ شده است. بازدید از این بنا و تماشای فضای داخلی زیبای آن، فرصتی برای آشنای با سبک زندگی حاکمان دبی است. باغ‌های اطراف هم یک بازآفرینی از سیستم‌های آبیاری اعراب را نشان می‌دهد و تعداد زیادی درخت نخل دارد.

مسجد بزرگ شیخ زاید

جاذبه های امارات

یکی از مهم‌ترین، دیدنی‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های ابوظبی که به نماد این شهر تبدیل شده، مسجد زیبا و باشکوه شیخ زاید است. این مسجد در پوششی جذاب و چشم‌نواز از مرمر، طراحی بی‌نظیری دارد که ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری اسلامی است. المان‌های مختلف معماری اسلامی درکنار جذابیت‌های طراحی مدرن، درکنار هم قرار گرفته‌اند و این مسجد را به یکی از باشکوه ترین مساجد دنیا تبدیل کرده‌اند.

برای تزیین این بنا از هنرهای مختلفی چون کاشیکاری، شیشه‌سازی، آینه‌کاری و حکاکی استفاده شده است. هم فضای داخلی مسجد و هم نمای بیرونی آن، بسیار زیبا و چشم‌نواز است. ساخت‌وساز این مسجد بیست سال طول کشید و در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد. این مسجد برای ۴۰ هزار نمازگزار ظرفیت دارد و بزرگ‌ترین مسجد در امارات متحده عربی است. غیرمسلمانان نیز می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند. یک کتابخانه‌ بسیار بزرگ دارد و تورهای همراه‌با راهنما برای بازدید از بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

دنیای فراری

دیدنی های ابوظبی

دنیای فراری یک پارک زنجیره‌ای موضوعی است. این جاذبه، هیجان مسابقات فرمول یک را ابوظبی آورده است و اگر از علاقه‌مندان به هیجان و ماجراجویی باشید، از سر زدن به این جاذبه، لذت می‌برید.

اگر همراه‌با خانواده سفر می‌کنید، حتما بازدید از دنیای فراری را در برنامه‌ سفر خود بگنجانید. یک بخش مخصوص کودکان دارد که در آن، بچه‌ها می‌توانند رانندگی یاد بگیرند و مهارت‌های خود را تمرین کنند. ترن هوایی، یکی دیگر از تفریحات این پارک است  که مورد توجه علاقه‌مندان به هیجان قرار می‌گیرد. مجموعه‌ای از ماشین‌های فراری قدیمی در این پارک به نمایش درآمده است.

اگر از علاقه‌مندان به ماشین، مسابقات ماشین‌سواری و هیجان و ماجراجویی هستید، فرصت سر زدن به این پارک موضوعی را از دست ندهید.

قصر الحصن

دیدنی های ابوظبی

قصر الحصن یا قلعه‌ الحصن با نام های قلعه‌ قدیمی یا قلعه‌ سفید هم مشهور است. این قلعه، قدیمی‌ترین بنای ابوظبی و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر است. این بنا در سال ۱۷۹۳ به‌عنوان اقامتگاه خانواده‌ حاکم و مقر حکومت ساخته شد. فضای داخلی آن، بازسازی شده است و امروزه از آن به‌عنوان موزه استفاده می‌کنند. این بنا، نمادی از تاریخ و فرهنگ ابوظبی است.

نمایشگاه‌های مختلفی شامل آثار مالتی‌مدیا و عکس در مورد تاریخ شهر ابوظبی در این موزه به نمایش درآمده است. محوطه‌ موزه، با کاشی‌کاری‌های زیبا، تزیین شده است.

باغ وحش امارات

دیدنی های ابوظبی

باغ وحش امارات یکی از جاذبه‌های محبوب ابوظبی است که بیشتر از همه، مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد. این باغ وحش با ماشین در حدود ۳۰ دقیقه تا ابوظبی فاصله دارد و به‌راحتی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.

انواع گونه‌های حیات وحش از جمله جمله ببر سفید، زرافه، فیل، خرس سیبری و گورخر در این باغ وحش نگه‌داری می‌شوند. بخشی از باغ وحش، به انواع میمون‌ها اختصاص دارد. پارک فلامینگو و محوطه‌ مخصوص شیرهای دریایی، از دیگر قسمت‌های باغ وحش است که معمولا مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. بخشی از موزه به حیوانات اهلی اختصاص دارد و بچه‌ها می‌توانند در این قسمت به حیوانات مختلف نزدیک شوند و آن‌ها را از نزدیک بشناسند.

بیابان‌ها

جاذبه های امارات

برای علاقه‌مندان به طبیعت، بیابان‌های امارات متحده عربی، یکی از جاذبه‌های مهمی است که در طول سفر، از دست نمی‌دهند. در بیابان‌های امارات، فعالیت‌های تفریحی متعددی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از اقامت در چادرهای صحرایی گرفته تا سافاری بیابان، اسکی روی ماسه و شترسواری، انواع تفریحات بیابانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

برای لذت بردن از تورهای بیابان‌گردی، اکثر گردشگران به دبی، ابوظبی و فجیره سفر می‌کنند و این مقصدها بهترین جا برای لذت بردن از این تورها است. اگر می‌خواهید زیبایی و بکر بودن و آرامش و سکون بیابان را تجربه کنید می‌توانید غذا خوردن در رستوران‌های مخصوص به سبک عرب‌های بادیه‌نشین را تجربه کنید. این روش، برای کسانی که به‌دنبال آرامش بیشتر هستند و ماجراجویی را دوست ندارند، مناسب‌تر است.

سواحل

جاذبه های امارات

برای هر کسی با هر سلیقه‌ای، ساحلی در امارات وجود دارد که بتواند از امکانات آن استفاده کند. از سواحل دبی با هتل‌های لوکس و امکانات مدرن گرفته تا سواحل شنی طلایی ابوظبی. سواحل بکرتر نیز در امارات وجود دارد که از زرق‌و‌برق دنیای مدرن و جاذبه‌های توریستی فاصله دارند. اکثر نمونه‌های لوکس هتل‌ های امارات متحده عربی، ساحل خصوص دارند. ورزش‌های آبی از جمله غواصی، جت اسکی و تخته موج‌سواری تنها چند مورد از تفریحاتی است که در ساحل برای گردشگران وجود دارد. با توجه‌به سلیقه‌ خود می‌توانید هر نوع ساحلی که دوست داشتید انتخاب کنید.

بازارها

جاذبه های امارات

برای بسیاری از گردشگران امارات متحده عربی، خرید کردن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و دلایل سفر است. در این کشور، مراکز خرید مدرن و بسیار بزرگی وجود دارد و بهترین محصولات از برترین برندهای دنیا در این مراکز تجاری عرضه می‌شود. اما علاوه بر مراکز خرید امارات متحده عربی با ساختمان‌های مدرن و بزرگ، بازارهای سنتی نیز در این کشور وجود دارند. در این بازارهای سنتی بخش مهمی از خریدوفروش شهرها انجام می‌شود. بازار ماهی، بازار طلا، بازار صنایع دستی و ده‌ها بازار دیگر در شهرهای امارات وجود دارد که حال و هوای سنتی دارند. بعضی از آن‌ها واقعا قدیمی هستند و بعضی دیگر با الهام از بازارهای سنتی طراحی شده‌اند.

در بازارهای محلی می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید و اجناس را با قیمت‌های مناسب‌تری تهیه کنید. چانه زدن، بخش مهمی از خرید در بازارها است که باید یاد بگیرید.

رژیم غذایی در امارات متحده عربی

جاذبه های امارات

آشپزی در امارات، نوعی اشپزی ترکیبی است و از آشپزی آسیایی و خاورمیانه‌ای الهام گرفته است. رژیم غذایی امروزه‌ مردم امارات، تحت‌تاثیر فرهنگ‌های متعددی قرار دارد. مهاجران زیادی از سراسر دنیا در امارات زندگی می‌کنند و هرکدام از آن‌ها سبک آشپزی خود را به این کشور اضافه کرده‌اند. بدین‌ترتیب بسیاری از رستوران‌ های امارات متحده عربی غذاهایی از گوشه و کنار دنیا را سرو می‌کنند. غذاهایی مثل شاورما، حموص، تبوله و انواع کباب در رژیم غذایی این کشور وجود دارد که نام‌‌هایی آشنا برای مردم سراسر دنیا است و حتی در رژیم غذایی روزمره‌ دورترین کشورهای دنیا هم پیدا می‌شود.

رژیم غذایی این کشور بیشتر از هر چیز بر پایه‌ گوشت، غلات و لبنیات است. البته سبزیجات هم در تهیه‌ بعضی از غذاهای مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی از مناطق امارات رشد می‌کند.

یکی از انواع گوشت‌هایی که زیاد در رژیم غذایی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد گوشت انواع پرندگان است. از آن‌جایی که شتر یکی از مهم‌ترین دارایی‌های مردم در زمان‌های قدیم بوده، از گوشت آن برای تهیه‌ غذا برای مناسبت‌های خاص مثلا جشن عروسی استفاده می‌کردند.

از مهم‌ترین ادویه‌هایی که در تهیه‌ غذاهای اماراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به زعفران، زردچوبه و دارچین اشاره کرد. برنج، بعد از ورود مهاجران و تاجران به امارات، راه خود را به رژیم غذایی این کشور باز کرد.

صبحانه در امارات معمولا شامل نان، پنیر، شیره خرما و تخم‌مرغ است. دسرهای عربی زیادی در امارات رایج است که بسیاری از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها، آشنا است و در ایران هم تهیه می‌شود.

صبحانه‌ای در دبی

عکس از وب‌سایت tickikids.com (عکاس: Cascade Dining)

اماراتی‌ها برای پذیرایی از مهمان، از خرما، قهوه یا چای استفاده می‌کنند. بیشتر غذاهای عربی، عطر و طعمی قوی و خاص دارند. مثل غذاهای هندی، برای تهیه‌ غذاهای عربی نیز از ادویه‌جات فراوان استفاده می‌شود.

در ادامه، با چند مورد از غذاهای مشهور اماراتی آشنا می‌شوید که در رستوران‌های شهرهای مختلف این کشور می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و از عطر و طعم فراموش‌نشدنی آن‌ها لذت ببرید.

شتر شکم پر

این غذا، یکی از خاص‌ترین غذاهای اماراتی است. طرفداران زیادی دارد و نام آن در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین وعده غذای دنیا ثبت شده است. معمولا خانواده‌های ثروتمند این غذا را برای مراسم خاص مثلا عروسی تهیه می‌کنند. برای تهیه‌ آن یک شتر کامل را با بره، بیست مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و برنج پر می‌کنند. این غذا، یکی از شگفت‌انگیزترین غذاهای سراسر کره زمین است.

هریس

هریس، یکی از مشهورترین غذاهای عربی است که طعمی بی‌نظیر دارد. تقریبا شبیه به حلیم است و با گوشت و گندم درست می‌شود. در واقع، غذایی ساده و کامل است. مواد غذایی تشکیل‌دهنده‌ آن محدود است ولی تهیه‌ آن طول می‌کشد. این غذا را معمولا برای ماه رمضان، برای مراسم عروسی و در اعیاد تهیه می‌کنند.

برای تهیه‌این غذا، گوشت و گندم را با کمی نمک می‌پزند. این ترکیب باید ساعت‌ها روی حرارت بماند تا کاملا منسجم و یک‌پارچه شود. این غذا را یا به‌شکل ساده یا همراه‌با ادویه‌جات دیگر و روغن آب‌کرده سرو می‌کنند.

شاورما

شاورما از آن غذاهایی است که تقربا همه‌جای دنیا پیدا می‌شود و امارات هم از این قاعده مستثنی نیست. این غذا در بسیاری از کشورهای آسیایی رواج دارد و البته هر کشوری با توجه‌به ذائقه و فرهنگ غذایی خود، تغییراتی در آن ایجاد کرده است. رستوران‌های مختلف، شیوه‌های متفاوتی برای تهیه‌ آن دارند. معمولا از گوشت گوسفند و مرغ برای تهیه‌ آن استفاده می‌کنند.

شاورما

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: نامشخص)

درکنار این غذا ترشی، سیب‌زمینی سرخ کرده، گوجه و خیارشور سرو می‌شود . آن را معمولا در نان‌های مسطح شبیه به نان لواش می‌پیچند.  

فلافل

فلافل یکی دیگر از غذاهای عربی است که شهرت جهانی دارد و همه‌جا پیدا می‌شود. در اکثر کشورهای عربی و در منطقه‌ خاورمیانه، بسیار رایج است. ماده‌ اصلی تشکیل‌دهنده‌ این غذا، نخود است. آن را همراه‌با ادویه و سس‌های مختلف ترکیب می‌کنند و سرخ می‌کنند. گاهی به‌عنوان یک غذای کامل گیاهی سرو می‌شود و گاهی به‌عنوان ساددیش درکنار دیگر غذاها.

حمص

حمص یا نخود ارده، یکی از غذاهای محبوب در منطقه‌ خاورمیانه است و شهرت آن به سایر قاره‌ها و کشورهای دنیا رسیده است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ این غذا عبارت است از نخود، روغن زیتون، ارده، ابلیمو، سیر و نمک. البته در کشورهای مختلف با مواد و شیوه‌های مختلفی تهیه می‌شود. گاهی آن را به‌عنوان دیپ یا سس درکنار سایر غذاها مثلا شاورما سرو می‌کنند. ممکن است مواد دیگری مثلا ماست، نعنا، جعفری یا زیره هم به آن بیافزایند.  مهاجران عرب، این غذا را به سراسر دنیا معرفی کرده‌اند. اکنون حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکایی هم کنسروهای حمص پیدا می‌شود.

حمص

عکس‌ از ویکی‌پدیا (عکاس: Popo le Chien)

قوزی

این غذا یکی از غذاهای رایج در رستوران‌های سنتی دبی است. این غذا با بره‌ کامل کبابی تهیه می‌شود و همراه‌با برنج، سبزی و انواع مغزها سرو می‌شود. اگر می‌خواهید یک غذای عربی لذیذ را امتحان کنید، حتما قوزی را در نظر بگیرید. این غذا در بسیاری از کشورهای منطقه‌ شام و ترکیه رواج دارد و به‌عنوان غذای ملی عراق هم شناخته می‌شود.

مجبوس

این غذا یکی دیگر از غذاهای عربی است که با گوشت بره تهیه می‌شود. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا علاوه بر گوشت بره‌ طعم‌دار شده می‌توان به گوجه فرنگی و برنج اشاره کرد.  برای طعم دار کردن این غذا از طعم دهنده‌ای به نام لومی استفاده می‌کنند. یک بار که این غذا را امتحان کنید، عاشق طعم لذیذ و عطر بی‌نظیر آن می‌شوید. گاهی این غذا را به‌جای بره با گوشت مرغ هم می‌پزند.

تبوله

این سالاد یک غذای عالی برای گیاه‌خواران است. تبوله را با گوجه، خیار، پیازچه و بلغور گندم تهیه می‌کنند. برای طعم دادن به سالاد از نعنای تازه و آب لیمو ترش استفاده می‌کنند. این سالاد سالم و مقوی در بسیاری از کشورهای عربی تهیه می‌شود و روش تهیه‌ آن به سایر کشورها نیز راه پیدا کرده است.  

تبوله

عکس از وب‌سایت realfood.tesco.com (عکاس: نامشخص)

مهلبیه

این دسر لذیذ عربی با عطر گلاب و طعم پسته، یکی از لذیذترین دسرهایی است که در دبی و بسیاری از کشورهای عربی می‌توانید امتحان کنید. این دسر نوعی پودینگ است و ترکیباتی شبیه به فرنی دارد.

نویسنده: حمیده کریمی

عکس‌های گالری از Unsplash و گوگل مپ؛ عکاسان: Alina Grubnyak، Arsalan Cheema، Darcey Beau، David Rodrigo، Jennifer Pelegrin، Shubham Mittal، Tom Chen، Fariz Safarulla

از کجا شروع کنیم

بهترین دیدنی های امارات متحده عربی که نباید از دست داد

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map