راه گسترش روابط ایران و ترکمنستان دیپلماسی است

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
راه گسترش روابط ایران و ترکمنستان دیپلماسی است

راه گسترش تعاملات بین ایران و ترکمنستان مسیر دیپلماسی است که نباید تغییر حکومت‌ها و نگرش‌ها آن را کم‌رنگ کند.

ترکمنستان، از کشورهای همسایه ایران، سرزمینی حامی فرهنگ و هنر است. به گفته علیرضا رجایی نگاه از این زاویه به ترکمنستان است که می‌تواند مناسبات بین ایران و این کشور را گسترش دهد. علیرضا رجایی به آثار باستانی متعلق به خراسان در مرو که ثبت یونسکو شده‌اند، و خانه قدیمی منتسب به امام رضا (ع) در این شهر اشاره کرد که از قداست بسیاری در بین مردم برخوردار است. وی گفت:

پیگیر بازسازی و مرمت این خانه تاریخی هستیم که امیدواریم با کمک نهادهای بین‌‌المللی و بخش‌های مرتبط در کشور محقق شود.

رجایی انعقاد خواهرخواندگی بین مشهد و مرو را دارای نقش موثر در گسترش تعاملات و مناسبات بین ترکمنستان و مشهد و دستاوردهای بسیار آن معرفی کرد. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این دیدار بر اینکه کشور ترکمنستان ظرفیت بسیار خوبی برای ایران محسوب می‌شود و از منظر دیپلماسی منطقه‌ای نیز از اهمیت بسیار برخوردار است تاکید کرد.

محمدرضا حیدری به ظرفیت دیپلماسی شهری در بستر توجه به آثار تاریخی و فرهنگی که می‌‌تواند برای تعمیق ارتباطات بین دو شهر مشهد و مرو موثر باشد تاکید کرد. وی همچنین از مدیریت شهری مشهد که آمادگی کامل برای خواهرخواندگی با مرو را دارد، سخن گفت و این موضوع را در مسیر طی کردن فرایند قانونی و حوزه بین‌‌الملل شهرداری پس از بررسی‌های لازم برآورد کرد که بعد از آن، وارد فاز عملی و اقدام شود. حیدری با بیان اینکه خواهرخواندگی میان دو شهر مشهد و مرو موجب گسترش تبادل گردشگر می‌‌شود گفت:

به‌منظور احیای آثار تاریخی بین‌المللی باید از ظرفیت‌های جهانی همچون یونسکو استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد که می‌توان نشست‌های مختلف با محوریت یونسکو و مشارکت آستان قدس رضوی و سمن‌‌ها برگزار کرد تا ارتباطات مناسبی شکل گیرد و اولویت‌‌های تعامل با مرو در مراحل بعدی مشخص شود. حیدری همچنین خراسان برا دارای گذرگاه‌های خوبی همچون باجگیران و سرخس با کشور ترکمنستان معرفی کرد که نقش بسزایی در زمینه ترانزیت ایفا می‌‌کنند و برعدم استفاده کامل از ظرفیت آسیای میانه تاکید کرد.

ترکمنستان دارای ۱۸۸ هزار کیلومتر مرز است که ۹۹۲ کیلومتر آن با ایران است، خراسان رضوی نیز ۵۳۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد.

عگس کاور از ایرنا

 

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه