اخلال در ترانسفر پول‌های گردشگری به ایران

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
اخلال در ترانسفر پول‌های گردشگری به ایران

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از اخلال در نقل و انتقال‌های مالی تورهای گردشگری خبر داد.

به دنبال تحریم‌های آمریکا، روابط ایران با بانک‌های بین‌المللی قطع شد و آژانس‌های مسافرتی، مجبور شدند مراودات بانکی خود را از طریق کانال‌های غیررسمی دنبال کنند.

امیرپویان رفیعی‌شاد در این زمینه اشاره کرد که قطع روابط بین‌المللی بانک‌های ایران، به دنبال تحریم‌های آمریکا سبب شده مراودات بانکی آژانس‌های مسافرتی مختل و به کانال‌های غیر رسمی وارد شود. در حال حاضر، آژانس‌های مسافرتی بخصوص آن‌ها که در بخش جذب گردشگر خارجی فعالیت می‌کنند با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند، آن‌ها مجبور شده‌اند پول‌ها را نقد به همراه مسافر به کشور وارد کنند که سبب ایجاد تبعات گسترده‌ای شده است. در برخی مواقع این اقدام به بی‌اعتمادی مسافر منجر شده است، چون این روش متداول در پرداخت هزینه‌ی سفر در سایر کشورها نیست. از طرفی چون امکان پرداخت هزینه و یا بیعانه پیش از سفر وجود ندارد در صورت کنسلی، این آژانس ایرانی است که ضرر می‌کند. این مشکلات، موردی که بارها اتفاق افتاده است. وی در این زمینه گفت:

یک روش برای ترانسفر هزینه‌ها از طریق واسطه و یا صرافی است که به خاطر کارمزد بالا، بیشتر آژانس‌های مسافرتی ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند، چون در نرخ تمام شده سفر تاثیر دارد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، مراوده بانکی از برخی کشورهای ثالث همچون ترکیه روش دیگری دانست که به خاطر ریسک پایین‌تر، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: 

هرچند که تحریم‌ها باعث شده همکاری در برخی کشورها بخصوص در حوزه آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس در پایین‌ترین حد باشد. مواردی هم بوده که آژانس مجبور شده از طریق شخص واسطه در کشور سوم، هزینه تورهای فروخته شده به گردشگران خارجی را دریافت کند اما در نهایت پولی به آژانس ایرانی عودت داده نشده است.

طیق توضیح رفیعی شاد، برخی آژانس‌ها  برای حل  مشکل خود، در کشور دیگری حساب بانکی باز کرده‌اند که به خاطر تحریم‌ها، حساب‌های آن‌ها بلوکه شده و پولی بازگردانده نشده است. این شرایط تازه‌ای نیست و پیش از برجام و دور قبل تحریم‌ها نیز وجود داشته است، اما آن زمان مشکلات و حساسیت‌ها به اندازه حالا نبود. پس از برجام هم توافق‌ها برای برقراری سوئیفت درحال انجام بود که با بازگشت تحریم‌های آمریکا، این طرح به حالت تعلیق درآمد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، به مشکلات آژانس‌هایی که در بخش تورهای خروجی کار می‌کنند، اشاره کرده و مهم‌ترین مشکل این بخش را تامین ارز مورد نیاز برای خرید خدمات در خارج از کشور دانست. وی گفت:

در نخستین دور طرح سامان‌دهی نرخ ارز در کشور، بخش گردشگری از اولویت دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کنار گذاشته شد، مشکلات و گرانی سفرهای خارجی از همان‌جا آغاز شد، رایزنی‌هایی هم با بانک مرکزی برای تامین ارز با قیمت مناسب صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

رفیعی شاد، معضل دیگر را نبود ثبات در نرخ ارز معرفی کرد، و ایجاد ثبات نزخ ارز کنونی را همیشگی ندانست.  وی همچنین بر تنظیم تور با  با ارز ۱۰۵۰۰ تومان  و تاکید کرده و فروش دلار ۱۱هزار تومان را رد کرد. وی این بی‌ثباتی را دلیلی بر بدهکار شدن برخی آژانس‌های ایرانی به هتل‌ها و کارگزاران خارجی دانست.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه