خیابان ولیعصر تهران آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد چهار شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
خیابان ولیعصر تهران آماده ثبت در میراث جهانی یونسکو

خیابان ولیعصر به‌عنوان طولانی‌ترین خیابان ایران و خاورمیانه با درختان چنار سربه‌فلک‌کشیده، به‌عنوان اثری تاریخی و شهری، پتانسیل ثبت جهانی دارد.

خیابان ولیعصر که میدان تجریش را به میدان راه آهن متصل می‌کند، با زیبایی‌های فراوانی برای تمامی اهالی تهران و گردشگران بسیار خاطره‌انگیز بوده است.

خیابان ولیعصر

پیروز حناچی، شهردار تهران، گفت:

در زمان حاضر خیابان ولیعصر تهران در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد که قبل از آن ثبت ملی شده بود. در قدم نخست لازمه ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) قرار گرفتن در این فهرست است که اکنون مستندات تهیه و به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

شهردار تهران افزود:

ممکن است ثبت این خیابان در سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گیرد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر موضوع است.

در حال حاضر مدارک و مستندات این طرح توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در حال بررسی و انجام است. سازمان بوستان‌ها و پارک شهرداری در زمینه‌ی حفاظت بهتر از درختان مسیر خیابان ولیعصر، برنامه ویژه‌ای را انجام خواهد داد.

پیش از این خیابان زیبا، کاخ گلستان به‌عنوان تنها اثر جهانی پایتخت محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ خورشیدی) به ثبت جهانی رسید.

طرح بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه، ولیعصر (عج)، در زمان پهلوی اول انجام شد که ۱۸ کیلومتر طول دارد. وجود ۸ هزار اصله درخت چنار در این مسیر طولانی زیبایی این خیابان را چندین برابر کرده است.

تاکنون ۲۶  اثر از ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع hamshahrionline

دیدگاه