تم نوروز ۹۸ یزد چیست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تم نوروز ۹۸ یزد چیست؟

معاون شهرداری یزد از تدوین و اجرای خدمات نوروزی در سال ۹۸ با رویکرد ارتقای کیفیت بصری در ۱۰۰ نقطه شهر یزد خبر داد. 

مقاله‌های مرتبط:

ارتقاء کیفیت بصری و زیباسازی شهرسازی شهرداری یزد در دستور کار معاونت شهرسازی شهرداری یزد در سال ۹۸ قرار گرفت. از سال گذشته ارزیابی و آسیب‌شناسی طرح‌های اجرایی در نوروز ۹۷ مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. مجتبی فرهمند، معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با بیان اینکه در نوروز امسال نسبت به سال گذشته برنامه‌های عمیق و دقیق‌تری در دستور کار شهرداری قرار گرفته است،‌ بر کلیدن زدن زیباسازی شهر یزد از شش ماه پیش در این معاونت تاکید کرد. فرهمند، نمایش ارزش‌های یزد،‌ طراحی و ساخت نزدیک به ۱۰۰ اثر هنری برای المان‌های شهری را از اقدامات صورت گرفته و در دستور کار نام برد و گفت:

یزدی بودن المان‌ها به‌طوری که بتوانند شناسنامه یزدی بگیرند از جمله مهم‌ترین رویکرد شهرداری برای طراحی المان‌های نوروز ۹۸ در یزد است.

فرهمند با بیان اینکه تم زیباسازی امسال شهر یزد ارتباط مستقیم با دست بافی‌ها و نساجی یزدی دارد، بر نگاه به منظرسازی شهری با توجه به ابعاد اقتصادی و صنایع دستی یزد که مبین هویت و فرهنگ یزدی‌ها است تاکید کرد.

وی، داشتن قابلیت ثبت خاطره برای شهروندان،‌ جذب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت نخبگان فرهنگی و هنری بومی،‌ را از دیگر ویژگی‌ طرح‌های زیباسازی شهر یزد دانست. وی این اطمینان را به شهروندان یزدی داد که شرایط یزد به هیچ عنوان ناپایدار نیست و مدیریت شهری با دقت و جدیت برنامه‌های توسعه‌ای و خدماتی مختلفی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. به‌طور قطع، عید ۹۸ در یزد عیدی متفاوت، خاطره‌انگیز و غنی‌تر نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود.

معاون شهرداری یزد از تدوین و اجرای خدمات نوروزی در سال ۹۸ با رویکرد ارتقای کیفیت بصری در ۱۰۰ نقطه شهر یزد خبر داد. فرهمند، رویکرد مشارکتی در جذب ایده،‌ طراحی و اجرا را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های اجرایی معاونت شهرسازی شهرداری یزد دانست و در این زمینه گفت:

ما در معاونت شهرسازی سعی کردیم با اعلام فراخوانی تحت عنوان ایده‌های نو برای شهر یزد مشارکت حداکثری مردم را در زیباسازی شهر جذب کنیم که خوشبختانه تاکنون آثار خوبی دریافت شده که انشاالله در عید نوروز شاهد رونمایی از آن‌ها خواهیم بود.

وی برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه‌های خشتی در سال گذشته را، تجربه‌ای موفق در کل کشور دانست و عرصه بین‌المللی آن را ظرفیتی مناسب برای هنرمندان یزدی دانست. فرهمند نگاه فرهنگی به معماری و هویت شهری را یکی از مهم‌ترین دلایل ثبت جهانی بافت تاریخی یزد معرفی کرد. از نگاه وی بافت تاریخی یزد نماد کامل و شفافی از میراث ناملموس شهر نظیر فرهنگ،‌ آداب، سنن و مناسبات شهری است.

معاون شهردار یزد، مهم‌ترین اقدام برای معرفی کامل و جامع یزد را توجه به ریشه‌های شهری آن دانست و توضیح داد که در طراحی المان‌‎های نوروزی، تدوین‌ برنامه‌های فرهنگی و اجرای طرح‌های منظرسازی، توجه جدی به ساختارهای هویتی و ریشه‌های شهری یزد، انجام شده است. فرهمند، توسعه فرهنگی،‌ اجتماعی و توسعه سرمایه‌های اجتماعی را از دیگر بایدهای توسعه شهر یزد در کنار توسعه کالبدی آن دانست و همسو کردن تمام دستگاه‌ها و متوالیان شهری با ادبیات حفاظت از شهر یزد را دارای نقش مهمی در ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی مردم دارالعباده معرفی کرد.

عکس کاور از: مسعود میر جلیلی 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه