موزه آینه اولین موزه یزد در تصرف بنیاد مستضعفان درآمد

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد پنجشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶
موزه آینه اولین موزه یزد در تصرف بنیاد مستضعفان درآمد

بنیادمستضعفان در پی اجاره بهای معوق، به داخل موزه آینه یزد وارد شده و موزه را تصاحب کرد و میراث فرهنگی نگران اشیا تاریخی هزارساله این موزه است.

امروز ۲۶ دی‌ ماه با حکم دادستانی قفل موزه آیینه یزد شکسته شد و موزه در تصرف بنیاد مستضعفان قرار گرفته است و بیشترین نگرانی مسئولان میراث فرهنگی و مردم، برای اشیای داخل موزه است چون اشیای ارزشمند تاریخی و میراث ملی مردم ایران که قدمت هر یک از آن‌ها به چند هزار سال می‌رس در این موزه قرار دارد.

موزه ای زیبا در دل شهر که بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است. مالکیت این بنا در اختیار بنیاد مستضعفان است و در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده و از سال‌ها پیش بر اساس تفاهم نامه بین بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی، به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه قصر آیینه و روشنایی شامل اشیای روشنایی پی‌سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، شمع سوز (نصبی، آویز، پایه دار، دستی)، نفت سوزها، گاز سوزها، برق سوزها، مجموعه آیینه‌ها است.

۱۲۴ شیء در این موزه به نمایش گذاشته شده بود. قدیمی‌ترین شیء موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

گردشگران داخلی و خارجی که به کهن شهر یزد سفر می‌کنند، در بازدید از این موزه علاوه بر آشنایی با وسایل روشنایی قدیمی با سبک معماری بسیار زیبایی نیز روبه رو می‌شوند که لذت بازدید از این موزه را دو چندان می‌کند.

تصاحب موزه با تمام اشیای داخل آن!

با این حال، امروز خبر رسید که بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک این موزه، به خاطر طلبی که بابت معوق شدن اجاره بهای ملک دارد، در اقدامی قابل تأمل نسبت به تصاحب این موزه اقدام کرده است.

بنیاد مستضعفان بر اساس حکم تخلیه ای که در دست داشته است، تمام کارمندان موزه را از محل موزه بیرون و موزه قصر آئینه را با تمام اشیای تاریخی و ارزشمند داخل آن تصاحب کرده است.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی یزد به تشریح روند فعالیت موزه پرداخت و اظهار کرد:

موزه قصر آیینه یزد از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده است. این موزه از همان ابتدای انقلاب به دستور آیت الله شهید صدوقی به موزه تبدیل شد و تولیت آن با میراث بود

ادامه داد:

پس از انقلاب به‌دلیل اینکه برخی املاک در اختیار بنیاد مستضعفان قرار می گرفت این ملک نیز در همین راستا به مالکیت بنیاد مستضعفان در آمد.

 مسئولان بنیاد مستضعفان از مدت‌ها پیش درخواست اجاره از موزه را کردند  و  موزه درآمدی نداشت و در بودجه بندی هایی که برای این اداره کل در سطح کشور صورت می گرفت چنین بودجه ای دیده نمی‌شد، موضوع پرداخت اجاره هیچ موقع تحقق نیافت. در این سال‌ها مکاتبات بنیاد مبنی بر سلب مکان موزه از میراث فرهنگی بود و در  پاسخ پیشنهاداتی ارايه شد که مورد توجه مسئولان بنیاد مستضعفان قرار نگرفت.

فاطمی از جمله این پیشنهادها را معاوضه اجاره موزه با زمین به‌عنوان اجاره بها برشمرد و عن.ان شد که  موزه به همین شکل با قی بماند و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار بگیرد 

حتی پیشنهاد دادیم موزه به همین شکلی که برقرار است در اختیار بنیاد قرار گیرد و چون اولین و تنها موزه رسمی یزد  است تلاش بر تعطیل نشدنش بوده   که مورد توجه قرار نگرفته و از طرف بنیاد هیچ‌گونه همراهی ایی صورت نگرفت.

تا اینکه امروز قفل موزه  شکسته شد و موزه در اختیار بنیاد مستضعفان درآمد!

فاطمی همچنین با اشاره به قدمت ساختمان موزه و ثبت گچ بری های آن در فهرست آثار ملی افزود:

ساختمان نیز بسیار قدیمی است و در حال مرمت است به‌ویژه پشت بام و دیوار ها که در حال بازسازی است و موزه دارای گچ بری های بسیار بی‌نظیر و خاص و نفیس است و اگر اندک بارندگی داشته باشیم قطعا آسیب خواهد دید.»

او با اظهار امیدواری بر حفظ ماهیت موزه بیان کرد:

برای ما تفاوتی ندارد که میراث فرهنگی موزه را بگرداند و اداره کند یا بنیاد مستضعفان بنابراین آمادگی داریم اشیاء موجود در موزه را به‌صورت رسمی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داده و موزه همچنان به کار خود ادامه دهد

مطالب مرتبط:

دیدگاه