درجه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
درجه بندی اقامتگاه‌های بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور بر اساس تجهیزات و امکاناتشان درجه‌بندی می‌شوند.

در حال حاضر هزار و ۴۶۷ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور پروانه فعالیت دارند.

با توجه به ظرفیت‌های موجود و رونق کسب و کار اقامتگاه های بوم‌ گردی ایران قرار بر این است که تا آخر دوره فعالیت دولت دوازدهم با یک هدف‌گذاری معین این تعداد به ۲ هزار اقامتگاه افزایش بیابد.

سیاست اصلی مورد نظر سازمان میراث فرهنگی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌بندی آن‌ها بوده و به‌زودی تمام اقامتگاه با توجه به ساختمان و تجهیزات و امکاناتشان به درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند.

میزان کرایه این اقامتگاه‌ها متناسب با این درجه‌بندی خواهد بود و به این ترتیب هر گردشگری که قصد اقامت در یک اقامتگاه بوم‌گردی درجه یک را دارد، می‌داند این مکان باید از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردار باشد.

تیموری اعلام کرد:

یکی دیگر از برنامه‌های پیشرو معاونت گردشگری آموزش به کارمندان و افرادی است که در این اقامتگاه مشغول خدمت‌رسانی به مسافران هستند. نحوه صحیح برخورد با گردشگران و فراگیری زبان انگلیسی از دیگر برنامه‌ها برای ارتقای کیفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نظر گرفته شده است.

علاقه‌مندی و حضور گردشگران خارجی و فرهنگی به این اقامتگاه‌ها دلیل رونق و استقبال بسیارخوب گردشگران به این اقامتگاه‌ها شده است.

وی در پرسش و پاسخی در مورد تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی غیرقانونی در کشور، گفت: پاسخ به این پرسش را نمی‌توان به‌درستی گفت، چون هر فردی می‌تواند گردشگری را به خانه دعوت کند و از او در منزل شخصی‌اش پذیرایی کند؛ این بخشی از فرهنگ ایرانی است. البته طبیعی است که اگر در چنین شرایطی مشکلی بین صاحب منزل و گردشگران ایجاد شود سازمان میراث فرهنگی مرجع رسیدگی به مشکلات پیش آمده، نخواهد بود و سایر ارگان‌های کشور موظف به رسیدگی هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت:

ما تنها می‌توانیم از گردشگران بخواهیم که از اقامتگاه‌هایی که تابلو بوم‌گردی سازمان میراث فرهنگی را دارند، استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه