افزایش شمار گردشگران سلامت در ایران با تغییرات ارزی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
افزایش شمار گردشگران سلامت در ایران با تغییرات ارزی

با تغییرات ارزی در ایران میزان گردشگران سلامت در ایران رشد دو برابری داشته است.

به گفته سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت چهارمین صنعت درآمدزای دنیا گردشگری سلامت است و در هیچ صنعتی همچون گردشگری سلامت بالاترین رشد سالانه وجود ندارد و به عبارتی درهیچ صنعتی به‌جز گردشگری سلامت ۲۰  تا ۲۵ درصد رشد وجود ندارد.

سعید هاشم‌زاده در خصوص آمار و میزان گردشگری سلامت در کشور بیان کرد:

ایران چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت بر اساس آمار سال گذشته داشته است؛ البته تخمین زده می‌شود که این گردشگر سلامت باید بیشتر باشد؛ ولی گفته می‌شود که بخش زیادی از این ۳۰۰ هزار نفر توسط آن قسمت غیررسمی بازار یعنی دلالان وارد کشور می‌شوند، بنابراین ممکن است که این عدد بسیار بالاتر از ۳۰۰ هزار نفر باشد. 

وی در ادامه سخنان خود گفت که آمار ما تقریبا نسبت به سال قبل حدود دو برابر را نشان می‌دهد وقتی سه ماهه اول سال ۹۷ را با سه ماهه اول سال ۹۶ و ۹۵ مقایسه کردیم؛ به‌خصوص هرچه به جلو پیش می‌رویم و پیشرفت می‌کنیم، این عدد بیشتر می‌شود.

به گفته رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت دو بازار بسیار بزرگ عراق و افغانستان را در کشور هست و بعد از این‌ دو کشور،کشورهای دیگر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و با توجه به این دو کشور مبدأ یعنی عراق و افغانستان، ما دو استان خیلی مهم هم وجود دارد، یکی استان خراسان‌رضوی که به واسطه بارگاه امام هشتم (ع) از عراق، گردشگر سلامت جذب می‌کند و همین طور به خاطر نزدیکی با افغانستان نیز جذب گردشگر برای آن وجود دارد و دوم استان‌های غربی مانند خوزستان و استان فارس و البته تهران به‌دلیل پزشکان و جراحان خوبی که دارد، مرکزیت بودنش و پروازهایی که به آنجا دارند؛ همچنین اردبیل و گیلان در مقام‌های بعدی رتبه‌های برتر را دارند.

هاشم‌زاده خاطرنشان کرد گردشگران عراقی و افغانستانی بیشترین گردشگران سلامت که به ایران می‌آیند هستند و اکنون عراق با توجه به تغییراتی که در ارز پیش آمده، در اولویت است. به واسطه بارگاه امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) مشهد و قم میزبان تعداد زیادی گردشگر سلامت هستند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در خصوص خدمات بستری در  گردشگری سلامت بیان کرد:

 ۱۰  تا ۲۰ هزار نفر  از ۳۰۰ هزار در سال از خدمات بستری در گردشگری سلامت استفاده می‌کنند و این عدد در مقایسه با بیمار داخلی ما عدد بالایی نیست. این ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر بستری به میزان خودش لااقل تا ۶۰ درصد می‌تواند افزایش یابد. هنوز ظرفیت ما در حوزه بیماران سرپایی زیاد است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که اولین اولویت و استراتژی ما در گردشگری سلامت، آموزش است، خاطرنشان کرد که بیشترین آمار تبلیغات طبق بررسی‌های ما، از طریق چهره‌به چهره است، در پزشکی هم تحقیقات همین امر را نشان می‌دهد؛ بنابراین چهره‌به‌چهره خیلی مهم است. یکی از کارهایی که ما از حدود پایان سال ۹۶ شروع کردم این است که جهت فعالیت در فضای مجازی آموزش فشرده‌ای برای مراکز درمانی و شرکت‌ها انجام داده‌ایم.

هاشم‌زاده با اشاره به این‌که ما به‌لحاظ توانمندی پزشکی در منطقه رقیب نداریم، گفت:

برای زیبایی در وهله اول به ما مراجعه می‌شود، بعد جراحی‌های عمومی مانند ارتوپدی و جراحی‌های شکم، قلب و عروق و بیماری سرطان است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه