بهترین زمان سفر به سنندج

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بهترین زمان سفر به سنندج

سنندج، دیار مردان و زنان غیور و خون‌گرم با طبیعت زیبای اطراف خود یکی از بهترین مقاصد گردشگری در غرب ایران است. آیا از بهترین زمان سفر به سنندج اطلاع دارید؟

سنندج که یکی از قطب‌های گردشگری غرب ایران و حتی کل کشور محسوب می‌شود، با برخورداری از بافت تاریخی و سنتی با ارزش، آب‌وهوای دل‌پذیر و مطبوع،طبیعتی زیبا در اطراف خود، جاذبه‌های فرهنگی مانند لباس محلی زنان و مردان، موسیقی سنتی و جشنواره‌های متفاوت و جذاب هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند. در ادامه بهترین زمان سفر به سنندج را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین زمان سفر به این شهر زیبا را بر اساس هدف خود مشخص کنید.

بهترین زمان بر اساس آب‌وهوا

سنندج

عکاس: مبین پیمانکار

آب‌وهوای شهر سنندج سرد و نیمه خشک و متمایل به مرطوب است. در فصل بهار و تابستان هوای معتدل دارد. متوسط دمای سنندج در بهار ۱۵ تا ۲۰ درجه، در تابستان ۲۰ تا ۲۵، در پاییز ۱۰٫۴۰ و در زمستان ۱٫۶۰- درجه سانتی‌گراد است. حداکثر دما در تیر حدود ۴۴ درجه و حداقل آن در بهمن، ۱۳٫۵- درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین بهترین زمان بر اساس آب‌وهوا از اوایل تیر تا اوایل شهریور است.

در پاییز هم تا اواسط مهر ماه هم هوا چندان سرد نیست. اگر می‌خواهید در زمانی به سنندج سفر کنید که هوای کاملا خنک و نسبتا سردی داشته باشد، بهتر است از اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد عازم این شهر شوید.

اگر می‌خواهید در فصل پربارش سنندج که طبیعت آن بسیار با طراوت و سرسبز می‌شود، سفر کنید؛ فروردین و اردیبهشت بهترین زمان است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

زمستان سنندج

عکاس: سید مصلح پیر خضرائیان

شلوغ‌ترین فصل سفر به سنندج بهار و اوایل تابستان است. توصیه می‌‌کنیم به‌جای سفر تابستانی به شهرهای گرم و شرجی شمالی، سنندج را برای سفر انتخاب کنید؛ زیرا هم جاذبه‌های طبیعی اطراف آن مانند منطقه اورامانات، جنگل‌های انبوه اطراف آن که بعد از جنگل‌های شمال مهم‌ترین جنگل‌های کشور هستند و دریاچه‌ها، در اوج زیبایی خود هستند و هم هوا کاملا دل‌پذیر است.

خلوت‌ترین فصل سفر به این شهر هم زمستان است؛ زمستان‌ و حتی پاییز در سنندج کاملا سرد است و ۱۱۰ روز یخبدان مشکلات عدیده‌ای را برای این شهر ایجاد می‌کند. البته اگر عاشق برف‌بازی، اسکی و ساختن آدم‌برفی هستید، سنندج در زمستان هم مقصد خوبی برای شما خواهد بود.

بهترین زمان از نظر رویدادها

مهم‌ترین رویداد سنندج جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت است که در فاصله زمانی بین عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌شود. در این جشنواره که از سال ۹۶ به‌صورت بین‌المللی برگزار و از روز عید قربان آغاز می‌شود، صدها نفر از دف‌نوازان سراسر کشور و چند گروه خارجی در رقابت‌های تک‌نوازی خانم‌ها و آقایان و هم‌نوازی به‌همراه مولودی خوانی برگزار می‌شود.

جشنواره دف نوای رحمت

عکاس: بختیار صمدی

در ضمن در زمان برپایی این جشنواره هر شب، دف‌نوازان اقوام مختلف ایرانی از استان‌های کردستان، لرستان، گیلان و بوشهر در یکی از ابنیه تاریخی شهر برای علاقه‌مندان به موسیقی هنرنمایی می‌کنند. این جشنواره هر سال با استقبال کم‌نظیر گردشگران مواجه می‌شود.

جشنواره دف نوای رحمت

عکاس: مبین پیمانکار

یکی دیگر از رویدادهای مهم شهر سنندج، جشنواره هنر و فرهنگ اقوام ایرانی است که هدف اصلی برگزاری آن آشنایی عموم مردم با صنایع دستی، موسیقی و رقص محلی و سوغات شهرهای مختلف است و چند سالی است که در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج برگزار می‌شود.

جشنواره اقوام ایرانی

عکاس: الهام امی

یکی دیگر از رویدادهای این شهر که گردشگران هم از آن استقبال خوبی می‌کنند، جشن مذهبی درویشان شهر است که هر هفته در یکی از تکایای شهر برگزار می‌شود.

در نوروز هم سنندجی‌ها جشن بزرگی را در حضور جمع کثیری از شهروندان با رقص و موسیقی محلی برپا می‌کنند. در این جشن بسیاری از سنت‌های دیرینه کردهای غیور احیا شده است و قطعا از تماشای این مراسم و شرکت در آن لذت خواهید برد. جشن چهارشنبه سوری نیز در سنندج همراه با رقص و موسیقی محلی برگزار می‌شود.

جشن نوروز

عکاس: نوید طمبوشی

مراسم پیر شالیار یکی دیگر از مراسم آیینی کردها است که در اورامان تخت در نیمه دوم زمستان برگزار و معمولا روز چهارشنبه آغاز می‌شود. این مراسم شامل ذبح قربانی، دف‌زنی، خوردن آش مخصوص، شب‌نشینی و تهلیل گفتن و دعا می‌شود.

مراسم پیر شالیار

عکاس: آریان نصرالهی

هزینه هتل‌ها

هتل جهانگردی سنندج

منبع: سفرانه

متاسفانه سنندج هتل ارزا‌ن‌قیمتی ندارد و تنها از یک هتل سه ستاره و چهار ستاره برخوردار است که قیمت هتل سه ستاره از ۲۱۰ هزار تومان و قیمت هتل چهار ستاره از ۲۷۵ هزار تومان شروع می‌شود.

 

   عکاس تصور کاور: مبین پیمانکار

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه