سوختن ۹ اثر تاریخی مهم موزه ملی برزیل در آتش

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
سوختن ۹ اثر تاریخی مهم موزه ملی برزیل در آتش

موزه ملی برزیل در جریان آتش‌سوزی بسیار شدیدی، مجموعه‌ای ارزشمند و جایگزین ناپذیر از آثار تاریخی، باستانی و علمی خود را از دست داده است.

هفته گذشته آتش‌سوزی شدیدی در موزه ملی برزیل که وابسته به دانشگاه فدرال ریودوژانیرو است، رخ داد و سوختن مجموعه‌های ارزشمند این موزه در آتش از نتایج ناگوتر این آتش‌سوزی بود. این موزه ۲۰۰ سال قدمت دارد که از بخش‌های مختلف از جمله مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی تشکیل شده بود و از لحاظ اهمیت با موزه بریتانیا مقایسه می‌شد و در مجموع ۲۰ میلیون اثر در این موزه نگهداری می‌شد.

علاوه بر اینکه در موزه ملی برزیل آثار تاریخی زیادی نگهداری می‌شود، یک کتابخانه بسیار بزرگ علمی با ۵۰۰ هزار نسخه کتاب و اسناد بود، در این موزه وجود دارد. به گفته شاهدان کاغذهای سوخته در خیابان‌های اطراف موزه پراکنده شده بودند.

از مهم‌ترین آثار نگهداری شده در موزه ملی برزیل که متاسفانه در جریان آتش‌سوزی ۹۰ درصد از کل آثار خود را از دست داد، اسکلت لوئیزا با قدمت ۱۱۵۰۰ سال بود که به‌عنوان کهن‌ترین بقای انسانی در قاره آمریکا از آن یاد می‌شود. این اسکلت از دوران پارینه سنگی بر جای مانده است، در سال ۱۹۷۵ یک باستان‌شناس فرانسوی در غاری در برزیل این اثر باستانی را کشف کرده است. به گفته خبرگزاری رویترزر آتش‌نشانان در میان خاکسترهای به جامانده از موزه ملی برزیل جمجمه‌ای سوخته پیدا کرده‌اند که احتمالا متعلق به همین اسکلت است. 

مجموعه‌ای نادر از بقایای مومیایی یافت شده در استان جوانا برزیل که قدمت آن‌ها به ۶۰۰ سال قبل از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکا می‌رسد، در این موزه نگهداری می‌شود. مومیایی یک زن و دو فرزندش از جمله این مومیایی‌ها است که در زمان آخرین پادشاه برزیل به‌عنوان هدیه به او داده شده بود. 

بومیان اکوادور در حوضه روخانه آمازون که با نام شوار شناخته می‌شدند در فرآیندی تشریفاتی سر مردگان را از تن جدا می‌کردند، اما پوست و موی آن را جدا نمی‌کردند و آن را به همان شکل نگهداری می‌کردند. این اثر تاریخی و کهن که در بخش قوم‌شناسی بومی موزه ملی برزیل نگهداری می‌شد، به احتمال فراوان یکی از میلیون‌ها اثری است که در آتش سوخته و دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

۷۰۰ اثر تاریخی متعلق به تمدن مصر باستان که از آن جمله به تابوت‌دان یکی از فراعنه مصر به نام «Sha-Amun-em-su»، تابوت بازنشده و رنگ‌آمیزی شده با قدمت ۷۵۰ سال قبل از میلاد مسیح و همچنین یک تابوت ۳ هزار ساله می‌توان اشاره کرد که محل نگهداری یک کشیش و گربه مومیایی‌شده‌اش است، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

سلاح‌های بومیان برزیلی، آلات موسیقی خاص آن‌ها و همچنین اولین موسیقی‌های ضبط شده بومیان از دیگر وسایلی هستند که طعمه آتش شده‌اند.

اغلب ۱۸۰۰ آثر مربوط به دوران پیشاکلمبی (دوران پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب) که در موزه ملی برزیل نگهداری می‌شدند یا به‌طور کلی نابود شده‌اند یا صدمات جدی دیده‌اند. آثاری از تمدن‌های اندی، اینکا و نازکا می‌شود این مجموعه را دربرمی‌گیرد که شامل بافت‌های گوناگون، سرامیک‌های نقاشی‌شده و غیره ... است.

همچنین شهاب سنگ «Bendegó» بود که شش تن وزن دارد و در سال ۱۷۴۸ در منطقه مونت سانتو پرتغال توسط یک پسر جوان کشف شده، بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ آهنی یافت شده در برزیل و دومین شهاب‌سنگ بزرگ در جهان است. این شهاب‌سنگ در موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو به نمایش گذاشته می‌شود. این شهاب‌سنگ از جمله معدود اشیایی است که توانسته شعله‌های آتش در موزه را تحمل کند، اما سطح آن به‌طور کلی سیاه و ذغال مانند شده است. 

یکی از مهم‌ترین مناطق جهان برای یافت فسیل‌ها، منطقه سارتائو در برزیل است،  موزه ملی برزیل حافظ بسیاری از فسیل‌ها است که از آن جمله فسیل ۱۱۰ میلیون ساله یک لاک‌پشت، نمونه‌ای از دایناسور آنگاتوراما و دیگر آثار مربوط به تاریخ طبیعی برزیل و کل قاره آمریکای جنوبی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه