حقایق جالب درباره عشق آباد؛ ترکمنستان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره عشق آباد؛ ترکمنستان

عشق‌آباد یا اشک آباد، پایتخت کشور ترکمنستان، شهری در پایه کوه کوپه داغ در بیابان قره قوم است که به‌عنوان پایتخت سیاسی ترکمنستان هم شناخته می‌شود. عشق‌آباد درگذشته‌ای نه‌چندان دور یک روستای کوچک در مسیر راه ابریشم بود و سال‌ها بعد به پایتخت ترکمنستان تبدیل شد.

عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان با مساحت ۴۴۰ کیلومتر مربع، یکی از مهم‌ترین شهرها ترکمنستان است. عشق‌آباد در سال ۱۸۱۸ روستایی کوچک در مسیر جاده ابریشم بود که به‌عنوان محلی برای استراحت کاروان‌ها شناخته می‌شد. این شهر در نزدیکی پایتخت باستانی اشکانیان، «شهر نسا» قرار داشت و در منابع تاریخی از آن به نام «اشک آباد» هم یادشده است. برخی معتقدند که نام اشک از نام «اشک یکم» سرسلسله اشکانیان آمده است.

عشق‌آباد

در این مطلب به سراغ حقایق جالب در رابطه با عشق‌آباد رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا پایتخت ترکمنستان را بیشتر بشناسید:

۱. در سال ۱۸۸۱ روسیه یک پایگاه نظامی برای پشتیبانی حمل‌ونقل ریلی که از دریای خزر شروع می‌شد و از قزاقستان و ازبکستان عبور می‌کرد، احداث کرد، در جریان گسترش این خط ریلی، شهری به نام پولتوراسک در این منطقه به وجود آمد.

۲. در سال ۱۹۱۹ اولین معبد بهاییان در عشق‌آباد تاسیس شد که در سال ۱۹۶۳ به دست شوروی تخریب شد.

عشق‌آباد

۳. در سال ۱۹۲۴ عشق‌آباد به‌عنوان پایتخت ترکمنستان شوروی شناخته شد.

۴. در سال ۱۹۶۲ طرح کانال قره قوم که طولانی‌ترین کانال جهان به طول ۶۰۰ کیلومتر بود و قره قوم را به آمودریا متصل می‌کرد، آغاز شد.

۵. مساحت عشق‌آباد ۴۴۰ کیلومتر مربع است، سه برابر ساندرلند (شهری در ناحیه شمال شرقی انگلستان)

۶. عشق‌آباد ۱ میلیون و ۳۲ هزار نفر جمعیت دارد، چهار برابر ساندرلند!

۷. ساکنان عشق‌آباد ترکمن‌ها هستند و زبان رسمی آن‌ها ترکمنی است. ترکمنی از زبان‌های آلتایی و از شاخه اغوز (شاخه‌ای از زبان ترکی) است و مردم ترکمنستان، شمال شرق ایران و شمال افغانستان به این زبان صحبت می‌کنند.

عشق‌آباد

۸. دروازه جهنم، یک میدان گازی در روستای دروازه در قره قروم ترکمنستان در نزدیکی عشق‌آباد است که امروز به یکی از جاذبه‌های این منطقه تبدیل‌شده است. این دروازه در واقع گودالی عظیم به قطر ۷۰ متر و گودی ۲۰ متر است که آتش آن در واقع تراوش گاز طبیعی بوده که ۴۰ سال در حال سوخت است.

عشق‌آباد

۹. این دروازه در واقع در سال ۱۹۷۱ در جریان اکتشاف نفت توسط محققان اتحاد جماهیر شوروی کشف شد.

۱۰. در سال ۱۹۴۸ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر، عشق‌آباد را لرزاند و بخش عظیمی از این شهر را ویران کرد؛ بخش‌های زیادی از شهر امروز بازسازی شده است.

۱۱. منات واحد پول آذربایجان و جمهوری ترکمنستان است. منات در زبان روسی به‌معنای سکه است.

عشق‌آباد

۱۲. عشق‌آباد در سال ۲۰۰۷ بیش از ۸ هزار گردشگر داشت، این رقم نشان می‌دهد که عشق‌آباد و ترکمنستان پتانسیل‌های بالایی برای جذب گردشگر دارند.

۱۳. پیش‌شماره عشق‌آباد ۰۰۹۹۳ است.

۱۴. سبک غذایی مردم عشق‌آباد و ترکمنستان نزدیک به سبک غذایی مردم آسیای مرکزی است و پلوف یکی از غذاهای اصلی ترکمن‌ها است. پلوف شامل تکه‌های گوشت گوسفند، هویج و برنج می‌شود. پلوف (پلو ترکمنی) را در دیگ‌های چدنی سرو می‌کنند.

عشق‌آباد

۱۵. در نیمی از زمین‌های کشاورزی در ترکمنستان، پنبه کشت می‌شود و این مسئله ترکمنستان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده پنبه در جهان تبدیل کرده است.

۱۶. چای سبز نوشیدنی اصلی مردم ترکمنستان است.

۱۷. نژاد اسب «آخال تکه» نژاد است که در ترکمنستان پرورش داده‌شده و به‌عنوان نماد ملی این کشور شناخته می‌شود.

۱۸. ترکمنستان و عشق‌آباد در بافت فرش پیشینه‌ای درخشان دارند و در موزه‌های فرش این کشور بیش از ۱۰۰۰ فرش از قرون ۱۸ و ۱۹ نگه‌داری می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه