غیر بهداشتی ترین مکان در فرودگاه ها کجاست؟

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
غیر بهداشتی ترین مکان در فرودگاه ها کجاست؟

همیشه به هنگام مراجعه به فرودگاه یک ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشید؛ زیرا، آلودگی در فرودگاه‌ها ممکن است شما را مریض کنند.

سفر هوائی یکی از امن‌ترین و آسان‌ترین روش‌های سفر محسوب می‌شود و این مسئله موجب افزایش تقاضا برای خرید بلیط هواپیما می‌شود. از اینرو، روزانه میلیون‌ها نفر مسافر در سراسر جهان به فرودگاه‌ها مراجعه کرده و به مقصدهای مختلف دنیا سفر می‌کنند.

از طرفی، فرودگاه‌ها همواره دارای ظاهری شیک و تمیز هستند و کمتر کسی تصور می‌کند که در این محیط به دلیل وجود میکروب‌‌ها دچار بیماری شود؛ ولی واقعیت امر چیز دیگری است...

تعداد مسافرانی که در فرودگاه تردد می‌کنند، بسیار بیشتر از هواپیماها است؛ به عبارت دیگر، این افزایش تردد مسافران در فرودگاه‌ها باعث شده است تا انواع باکتری و میکروب را با خود منتقل کنند.

در واقع، حدود ده درصد آنچه که در فرودگاه لمس می‌کنید حامل یک ویروس است و فرودگاه یکی از آلوده‌ترین مکان‌هایی است که نمی‌توانید از رفتن به آن اجتناب کنید! اکنون که از این مسئله خبردار شده‌اید، به نظرتان آلوده‌ترین قسمت فرودگاه کجاست؟

فرودگاه

طبق یک مطالعه منتشر شده توسط سازمان بیماری‌های واگیردار بی‌ام‌سی (BMC Infectious Diseases)، سبدهای بررسی‌های امنیتی، آلوده‌ترین بخش یک فرودگاه محسوب می‌شوند. محققان دانشگاه ناتینگهام و موسسه ملی بهداشت و رفاه فنلاند تحقیق مشابهی را در مورد خدمات فرودگاه هلسینکی وانتا انجام دادند.

طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده، اگرچه سینی‌های ریلی امنیتی دارای بیشترین میزان باکتری بودند، اما از مکان‌های با ریسک بالا مانند محوطه‌های اطراف صندوق‌های پول فروشگاه‌ها، نرده‌های پله‌ها، کانترهای بررسی گذرنامه، زمین‌های بازی کودکان و حتی هوای سراسر فرودگاه نیز نمی‌توان صرف‌نظر کرد. رایج‌ترین ویروس کشف‌شده در این مناطق، ویروس راینو (rhinovirus) بود که باعث سرماخوردگی می‌شود.

جالب است بدانید که میانگین باکتری در هواپیما به مراتب کمتر از فرودگاه است. زمان‌بندی نظافت هواپیما در واقع در مورد هر ایرلاین متفاوت است و هر ایرلاین خط مش متفاوتی برای نظافت دوره‌ای هواپیماها اتخاذ می‌کند. از طرفی، گاه فرصت بین دو پرواز کوتاه است و عملا فرصتی برای تمیز کردن کامل هواپیما باقی نمی‌ماند. بنابراین، هواپیماها حتی گاهی تمیز نمی‌شوند و به همین دلیل می‌توانند محل انتقال باکتری و ویروس به مسافران باشند. نکته قابل توجه اینکه که سینی غذا و صندلی هواپیما از آلوده‌ترین قسمت‌های هواپیما محسوب می‌شوند.

فرودگاه

چگونه از آلوده شدن توسط میکروب‌ها در فرودگاه اجتناب کنیم؟

محققان برای مقابله با میکروب‌های موجود در فرودگاه‌ها، شستشوی منظم و با دقت دست‌ها و تمرین سرفه کردن با احتیاط را توصیه می‌کنند.

جاناتان وان تام، پروفسور مراقبت‌های بهداشتی در دانشگاه در بیانیه‌ای چنین اظهار کرده است:

مردم می‌توانند با شستشوی بهداشتی دست و همیشه سرفه کردن در یک دستمال، پارچه یا آستین خود به‌خصوص در مکان‌های عمومی، به حداقل رساندن شیوع بیماری‌ها کمک شایانی کنند. این پیش‌گیری‌های ساده به جلوگیری از همه‌گیر شدن بیماری‌ها کمک می‌کنند. رعایت کردن این نکات در محوطه‌های پرجمعیتی چون فرودگاه‌ها که شاهد سفر حجم بالایی از افراد از مناطق مختلفی از سراسر جهان هستند، بسیار مهم است.

سینی‌ها و سبدها چه در فرودگاه و چه در هواپیما، مستعد جذب میکروب‌ها هستند. در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که میزهای سینی‌دار هواپیما، با وجود ۲,۱۵۵ کلونی در یک اینچ مربع، بیشترین میکروب را در محیط یک کابین دارا هستند.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه