۸ جاذبه کمتر شناخته شده یونسکو که باید ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
۸ جاذبه کمتر شناخته شده یونسکو که باید ببینید

جاذبه‌های زیادی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، اما برخی از آن‌ها نظیر آلدابرا آتول، مرکز تاریخی بخارا، پارک ملی هوسکاران و... کمتر در میان گردشگران شناخته شده‌اند که ارزش دیدن دارند.

برخی مکان‌های تاریخی نظیر واتیکان، آتن و... برای مردم جهان نام‌آشنا هستند و گردشگر زیادی را به خود جذب می‌کنند. البته بخشی از این شهرت را مدیون جایگاه یونسکو هستند که به جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن‌ها اعتباری دوچندان داده است. با این حال ۱۰۹۲ منطقه میراث جهانی یونسکو در سراسر دنیا وجود دارد که به‌دلیل مسیر دسترسی دشوار، فقدان کتاب‌های راهنما و... بسیاری از آن‌ها بازدیدکننده کمی را شاهد هستند. اگر دوست دارید کمی از جاذبه‌های شلوغ و پر ازدحام فاصله بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از مکان‌هایی که در این مقاله گفته می‌شود و جزو جاذبه‌های کمتر شناخته شده یونسکو هستند، دیدن کنید.

۱. آلدابرا آتول، آفریقا

یونسکو

گردشگران زیادی، ماداگاسکار را به‌خاطر جاذبه‌های طبیعی و تنوع حیات‌وحش آن می‌شناسند. اما در شمال آن چهار جزیره به نام آلدابرا آتول (Aldabra Atoll) قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین جزایر مرجانی دنیا به حساب می‌آید. این جزیره در سال ۱۹۸۲ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید و در سیشل آفریقا واقع شده است. این محل دارای طیف وسیعی از زیستگاه‌هایی است که می‌تواند از نظر تنوع زیستی با جزایر مشهور جهان برابری کند. با توجه به موقعیت مکانی دورافتاده آن در اقیانوس آرام، انسان هنوز باعث مزاحمت این زیستگاه‌های مملو از حیاط‌وحش نشده است. مقررات سختگیرانه گردشگری باعث حفظ این جزیره مرجانی و ۱۵۰ هزار لاک‌پشت غول‌پیکر آلدابرا شده است که بیشترین جمعیت این خزنده در جهان محسوب می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید پرنده‌ای گردن سفید را نیز ببینید که آخرین پرنده به جامانده وسترن در اقیانوس هند است.

۲. دلمن‌های اتوکرا، اسپانیا

یونسکو

دلمن‌های اتوکرا (Antequera Dolmens Site) در اسپانیا در سال ۲۰۱۶ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیدند و سه گورستان متعلق به دوران مگالیتیک هستند که یکی از قابل‌توجه‌ترین نمونه‌های پیش از تاریخ اروپایی و مگالیتیسم اروپایی را نشان می‌دهند. این سه گورستان در عهد برنز و نوسنگی ساخته شد و در میان مناظر طبیعی مخفی شده‌اند. از آنجا که این محل تاریخی تا همین اواخر برای خود یونسکو ناشناخته مانده بود، خیلی از گردشگران نیز از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

۳. مرکز تاریخی بخارا، ازبکستان

یونسکو

مرکز تاریخی بخارا (Historic Centre of Bukhara) در ازبکستان در سال ۱۹۹۳ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. به خاطر نزدیکی ازبکستان به کشورهای خاورمیانه که همیشه در اخبار از درگیری‌ و جنگ این منطقه شنیده می‌شود، بسیاری از مسافران به این مرکز باستانی فرهنگ اسلامی سفر نمی‌کنند. اما جالب است بدانید مارکو پولو، بازرگان ایتالیایی و خانواده‌اش به‌دلیل قرارگیری این محل در مسیر جاده ابریشم، برای سه سال در اینجا مغازه داشتند. با توجه به جاذبه‌هایی نظیر مناره آجری زیبای پوی‌کالیان (Poi. Kalyan minaret)، مسجد Magoki Attori و آرامگاه معروف اسماعیل سامانی از نقاط برجسته معماری اسلامی قرن ۱۰ و ۱۱ در این محل به چشم می‌خورد، سراسر این مرکز شهری به‌عنوان کامل‌ترین نمونه شهر آسیای مرکزی به حساب می‌آید.

۴. پارک ملی هوسکاران، پرو

یونسکو

پارک ملی هوسکاران (Huascarán National Park) در پرو در سال ۱۹۸۵ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. بعد از بازدید از ماچو پیچو، اگر به‌سمت شمال‌غرب بروید، به منظره فوق‌العاده زیبای کوردیلا بلانکا (Cordillera Blanca) می‌رسید که بلندترین رشته‌کوه استوایی جهان به شمار می‌رود. در این منطقه ۱۰۰ دریاچه یخی، طیف وسیعی از گیاهان، یخچال‌های طبیعی استوایی در میان قله‌های مرتفع مملو از برف وجود دارد.

۵. پارک ملی کاکادو، استرالیا

یونسکو

پارک ملی کاکادو (Kakadu National Park) در استرالیا در سال ۱۹۸۱ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید و به حدی مشهور است که شهرت دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) به پای آن نمی‌رسد. این پارک ملی دارای طیف وسیعی از اکوسیستم‌های منحصربه‌فرد از قبیل شاه‌پسندها، دشت سیلابی و جنگل‌های موسمی است. نقاشی‌های درون غار و کنده‌کاری‌های روی سنگ به جا مانده از مردم بومی، در این پارک حفظ شده است. این مردم بیش از ۵۰ هزار سال است که در این منطقه زندگی می‌کنند و همچنان به سنت شکار کردن خود ادامه می‌دهند. با سفر به این پارک می‌توانید تجربه‌ی فرهنگی و طبیعت‌گردی متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

۶. پارک ملی رنگل، سن الیاس، مرز کانادا و آمریکا

یونسکو

پارک و منطقه حفاظت‌شده ملی رنگل، سن الیاس (Wrangell. St. Elias National Park and Preserve) در سال ۱۹۷۹ به ثبت میراث جهانی یونسکو درآمد و بزرگ‌ترین یخ شناور غیرقطبی دنیا را دارد که رشته‌های مملو از برف در پشت آن قرار گرفته است. این منطقه شامل ۴ پارک ملی معرکه است که در آلاسکا، در مرز بین کانادا و آمریکا قرار دارد. این منطقه تنها نقطه دنیا است که تغییرات طبیعی و تکاملی محیط زیست، فرایند اکوسیستم را کنترل می‌کند. با اینکه جمعیت حیوانات در سایر نقاط دنیا در معرض خطر هستند، اما در این منطقه بکر چنین مشکلی وجود ندارد.

۷. مرکز تاریخی مورلیا، مکزیک

یونسکو

مرکز تاریخی مورلیا (Historic Centre of Morelia) در مکزیک قرار دارد و در سال ۱۹۹۱  به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این مرکز قرن شانزدهمی در پایین رشته‌کوه سیرا مادره خاوری (Sierra Madre Occidental) قرار گرفته است و ترکیبی از تجربیات رنسانس اسپانیایی و آمریکای مرکزی را به معرض نمایش می‌گذارد. در این همین مکان بود که نیروهای نظامی در طی جنگ ملی برای استقلال در قرن ۱۹ با هم درگیر شدند. بیش از ۲۰۰ اثر و سازه تاریخی در این محل به چشم می‌خورد که همگی از سنگ صورتی همین منطقه ساخته شده‌اند. قابلیت و مهارت معماری را می‌توان در ساخت‌وساز این محوطه تاریخی مشاهده کرد.

۸. رشته کوه وایشان، چین

یونسکو

وایشان (Wuyishan) در چین در سال ۱۹۹۹ به ثبت میراث جهانی یونسکو درآمد. این رشته‌کوه در جنوب‌شرقی استان فوجیان قرار دارد و محلی امن برای گونه‌های حیات‌وحش باستانی که بومی خود چین محسوب می‌شدند، بوده است. از بالای کوه ووئی  (Mount Wuyi) می‌توان تنوع زیستی و تاریخ چین را به نظاره نشست. گردشگران زیادی برای دیدن دیوار چین به این کشور سفر می‌کنند، هر چند اهمیت فرهنگی و زیست‌بومی وایشان می‌تواند آن را به مقصد بعدی سفر آن‌ها تبدیل کند.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه