نقاشی‌ های دیواری فراموش شده برلین احیا می‌شوند

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد پنجشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
نقاشی‌ های دیواری فراموش شده برلین احیا می‌شوند

نقاشی‌های دیواری قدیمی شهر برلین به کمک تیمی از متخصصین مورد حفاظت بیشتری قرار خواهند گرفت.

اگر در برخی از محوطه‌های قدیمی اطراف شهر برلین در آلمان قدم بزنید، آثار هنری باشکوهی را خواهید دید که بیش از صد سال است به دست فراموشی سپرده شده‌اند. از منظره‌های محو شده کوهستانی تا صحنه اوپرا در یک سری نقاشی‌های دیواری که تمام ساختمان‌ها را فرا گرفته‌اند، نقش بسته‌اند. اما این نقاشی‌های قدیمی به قدری در طول سال‌ها توسط باران و تابش آفتاب آسیب دیده‌اند که برخی از آن‌ها غیر قابل تشخیص هستند.

حال این وضعیت قرار است تغییر کند. مقامات میراث فرهنگی برلین تصمیم گرفته‌اند تا شکوه سابق این آثار هنری را برگردانند و مانع از نابودی کامل آن‌ها شوند. آن‌ها نمی‌خواهند اجازه دهند که این نقاشی‌ها تحت تاثیر عوامل طبیعی یا حتی عوامل انسانی همچون گسترش خانه‌سازی قرار گرفته و از بین بروند. لازم به ذکر است که بسیاری از نقاشی‌های دیواری دیگر در گذشته و پس از سقوط دیوار برلین از بین رفتند.

نقاشی دیواری برلین

«یورک ریفل» (York Rieffel)، مقام ارشد حفاظت از این آثار، با یک کارشناس مرمت بناها به نام «کونستانزه فونزور مولن» (Konstanze von zur Muhlen) تشکیل یک گروه داده است تا بتوانند با هم و با استفاده از تکنیک های پیچیده‌ای، بخش‌های باقی مانده این نقاشی‌ها را حفاظت کنند، بدون آن‌که به اصل آثار آسیبی وارد شود.

ریفل در این باره می‌گوید:

این آزمایش و تجربه‌ای بزرگ است. تا جایی که ما می‌دانیم، این نقاشی‌ها از آثار منحصربه‌فرد شهر برلین هستند و گوشه‌ای از تاریخ این شهر به حساب می‌آیند.

بیشتر آثار هنری که ریفل و تیمش امیدوار به احیا و مرمت آن‌ها هستند، توسط هنرمندان گمنام و در جریان پیشرفت سریع خانه‌سازی در برلین در اوایل قرن بیستم طراحی شده‌اند. بلوک‌های آپارتمانی جدیدی با دالان‌های ورودی بزرگ و باغ‌های زیبا و دل‌پسندی برای اقامت شهروندان جدید در سراسر شهر ساخته شدند و این نقاشی‌ها نیز به‌عنوان روشی برای زیباسازی دیوارهای خارجی خالی و بدون پنجره این ساختمان‌ها اضافه شدند.

نقاشی دیواری برلین

کار بازسازی این نقاشی‌ها در چند موقعیت مختلف در برلین در حال انجام است که به عنوان نمونه می‌توان به تصویری از «دون ژوان» (Don Giovanni) در حال شروع زندگی جدید در محدوده خیابان «فیشتستراس» (Fichtestrase) اشاره کرد.

در زمانه‌ای که تعداد زیادی نقاشی دیواری به دلیل گسترش خانه‌سازی از خیابان‌های برلین محو می‌شوند، این بازسازی‌ها، کورسوی امیدی به عاشقان هنر در این شهر می‌دهد و پیغام مهمی درباره اهمیت آثار هنری در مکان‌های عمومی دارد.

عکس‌های متن و کاور مقاله از: Ryan Barrel

مطالب مرتبط:

دیدگاه