بازسازی دیوار برلین در سالگرد فروپاشی آن

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
بازسازی دیوار برلین در سالگرد فروپاشی آن

برگزارکنندگان یک جشنواره فرهنگی برلین به مناسبت بیست و نهمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین، به دنبال بازسازی کپی این دیوار در شهر هستند.

برگزارکنندگان یک جشنواره فرهنگی برلین قصد دارند کپی دیوار برلین را در مرکز پایتخت آلمان بسازند. دیوار برلین یکی از قدرتمندترین نمادهای تاثیر مستمر تقسیم سیاسی است. در سال ۱۹۸۹، تقریبا سه دهه بعد از ساخت این دیوار، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان از طریق تلویزیون‌های خود شاهد فروپاشی آن بودند.

دیوار برلین

اکتبر امسال، بیست و نهمین سالگرد تخریب دیوار برلین است و برگزارکنندگان یک جشنواره فرهنگی به دنبال احیای این دیوار در مرکز شهر (به‌عنوان بخشی از هنر ایمرسیو) با نام «آزادی دی‌اِی‌یو» هستند.  طبق این پروژه قرار است شهری محصور در دیوارهایی به بلندی ۳٫۵ متر ساخته شود و این دیوار شبیه‌سازی شده محوطه عابر پیاده بین ببل‌پلاتز و Alte Kommandantur، دو منطقه مهم برلین را اشغال خواهد کرد. در این محوطه، جنبه‌های مختلف زندگی در پایتخت سابق آلمان نشان داده می‌شود و تلاش شده است تا محیط جامعه دیکتاتوری آن زمان را به تصویر بکشد. با کمک سکوهای تماشا، بازدیدکنندگان می‌توانند به سمت دیگر دیوار نگاهی بیندازند که اشاره‌ای به برج‌های نگهبانی جنگ سرد دارد که برای دیده‌بانی برلین شرقی به کار می‌رفت.

دیوار برلین

برگزارکنندگان می‌خواهند تجربه سفر به یک کشور خارجی و از دست دادن آزادی را در بیننده القا کنند. این نمایشگاه ایمرسیو به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در بحث‌های اجتماعی و سیاسی پیرامون آزادی، دیکتاتوری، نظارت، همزیستی و هویت ملی شرکت کنند.

بازدیدکنندگان، تلفن‌های همراه خود را با دستگاهی عوض می‌کنند که امکان یک تور تجربی از نمایشگاه‌ها نظیر قرائت زنده، کنسرت‌ها و نمایش فیلم‌ها را فراهم می‌کند. اجرای برنامه‌های ویژه هنرمندان برجسته مانند مارینا آبراموویچ و کارستن هولر نیز به‌عنوان بخشی از این پروژه برنامه‌ریزی شده است. گشت‌و‌گذار در این فضا به‌صورت فردی و از طریق همین دستگاه صورت می‌گیرد و در نتیجه تجربه هیچ دو نفری یکسان نخواهد بود.

دیوار برلین

برای حضور در این نمایشگاه هنر سیاسی که در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز در اختیار بازدیدکنندگان است، می‌توانید به وب‌سایت دی‌ای‌یو برای گرفتن ویزا مراجعه کنید. با توجه به نوع ویزا، سطح دسترسی به این نمایشگاه دیوار متفاوت است. در ۹ نوامبر که دقیقا مصادف با بیست و نهمین سالگرد فروپاشی دیوار اصلی برلین است، از مردم دعوت می‌شود تا در تخریب این دیوار نمادین مشارکت کنند.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه