ایجاد ظرفیت گردشگری به وسیله بازی های بومی و محلی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
ایجاد ظرفیت گردشگری به وسیله بازی های بومی و محلی

بازی‌های بومی و محلی هر استان، سرشار از آداب، رسوم و فرهنگ آن منطقه بوده و می‌تواند ظرفیتی برای جذب گردشگر باشد.

بازی‌های بومی و محلی، نقشی تاثیر‌گذار در حفظ و بقای خرده‌فرهنگ‌ها داشته و می‌توان از آن‌ها برای پیشرفت جوامع، تلاش برای حفظ خرده‌فرهنگ‌ها و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌های بومی و محلی استفاده کرد.

این بازی‌ها هرکدام با اهداف مشخصی طراحی شده‌اند، اما در دنیای مدرن و زندگی مدرن امروز، بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند.

کشور ایران که از تنوع اقلیمی و قبیله‌ای خاصی برخوردار است، دارای انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها بوده که اکنون می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بستری برای جذب گردشگر استفاده کرد. در این راستا، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشیدن به مردم در مورد انواع بازی‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز جذب گردشگر به مناطق مختلف باشد. در مسابقات محلی که در سراسر کشور برگزار می‌شود، هر استان لباس محلی خود را به تن کرده و با معرفی بازی‌های محلی خود، فرهنگ منطقه‌ای دیگر را به گوش هموطنان می‌رساند.

علی‌محمد پنجی‌ور، دبیر هیئت بازی‌های بومی محلی و ورزش‌های روستایی لرستان درباره بازی‌های این استان می‌گوید:

هرساله با برگزاری بازی‌های بومی محلی در استان، فرصتی به دست می‌آید تا بتوانیم فرهنگ استان لرستان را در قالب رشته‌های ورزشی بومی معرفی کنیم. دال پلان، قیقاچ، کورس سوارکاری، تیراندازی، یک‌قل دو‌‌‌‌قل، طناب‌کشی، حمل کیسه، لی‌لی، کشتی محلی و هفت سنگ از جمله مسابقاتی است که هر ساله در جشنواره‌های مختلف کشور به‌عنوان ورزش‌های بومی لرستان استفاده می‌شود.

او در ادامه افزود:

در مسابقاتی که لرستان مهمان برگزاری آن‌ها است، از زدن چادر سیاه، پخت نان، درست کردن دوغ محلی، آش محلی و نواختن موسیقی محلی برای جذب گردشگر استفاده می‌کنیم؛ و تمام تیم‌های شرکت‌کننده باید از لباس محلی خود به‌عنوان بیان‌گر فرهنگ و تمدن خود استفاده کنند.

به‌عنوان مثال، بازی‌های بومی در لرستان به سه دسته‌جمعی، انفرادی و فکری تقسیم می‌شوند. بازی‌های دسته‌جمعی مانند آتش بیار، الا پشتی، الکو، اشتی، اوشاری، انی منی، بالا رفتن از طناب، برد چق چق، بردوکل، پرتاب لاستیک، پم پری پمه، تاپو پلنگه، توپ و چو، تنور بازی، چاله بازی، چوب کاری، خروس جنگی، داک بازی، دس به چاله، دسش ده، دودوک، دور میله، شاخ بازی، شلمه کوره، طاق پیل اشکسته، طناب کشی، قایم موشک بازی، هفت سنگ است.

بازی‌های انفرادی در لرستان نیز شامل آسمو چه رنگه، آلا بالاخو، النگ النگ شیر تا پلنگ، بزن بزن، تیراندازی، جفتو، چوزوکی، چوپی گیر، دست بالا دست زیر، زیر بازو، سرسره بازی، سه گودالک، سه گم سه تیر، قلاپر، قلماسنگ، قون قیقاچ با اسب و چوب بازی می‌شود.

علی یاور عزیزپور، مدیرکل ورزش جوانان لرستان نیز دراین‌باره گفته است:

احیای بازی‌های بومی و محلی یکی از موثرترین راه‌های ترویج فرهنگ اصیل ایران و لرستان است. این بازی‌ها می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای جذب گردشگر فراهم کند، زیرا با گسترش علم و تکنولوژی، افراد بسیاری مایل به دیدن ظرفیت‌های بکر هر استان هستند.

او در ادامه افزود:

با در نظر گرفتن قوانین و مقررات خاص می‌توان در سطح جهانی فدراسیون‌های خاص، بازی‌های بومی محلی ایجاد کرد. همچنین از این طریق می‌توان به توسعه گردشگری و رونق اقتصادی کمک کرد.

عکس: قطره

مطالب مرتبط:

منبع قطره

دیدگاه