سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می‌گردد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
سردیس هخامنشی به تخت جمشید باز می‌گردد

سردیس هخامنشی از دادستانی نیویورک تحویل گرفته شده و پس از انتقال به ایران، در جای اصلی خود در تخت‌جمشید قرار می‌گیرد.

سردیس هخامنشی که ۹۰ سال پیش در ایران کشف و پس از چند سال از کشور خارج شده بود، سال گذشته در یکی از حراجی‌های نیویورک پیدا شده و با ارائه اسناد به دادستانی، مشخص شد که متعلق به ایران است. این اثر به‌صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده بود. غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره این سردیس گفته است:

رسیدگی به ادعای مالکان دروغین این اثر ۱۱ ماه به طول انجامید و مشخص شد که این اثر از ایران سرقت شده و قاچاقچیان، آن را دست به دست کرده‌اند.  امروز با همکاری دادستانی نیویورک این اثر به ایران بازگشت داده شد.

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این‌باره گفت:

این سردیس هخامنشی پس از هماهنگی‌های لازم در اسرع وقت به کشورمان بازگردانده می‌شود و در جای اصلی خود در ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت‌جمشید قرار می‌گیرد. 

سردیس سرباز هخامنشی در سال ۱۹۳۳ توسط باستان‌شناسان موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو اکتشاف شده، و در سال ۱۹۳۶ به سرقت رفت. این اثر که از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۱ در کانادا بوده است، در سال ۲۰۱۷ برای حراج از کانادا به نیویورک رسید و شواهدی از دزدی این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد. دادگاه در ۱۱ جولای ۲۰۱۸ رای نهایی را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و این اثر روز گذشته تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه