احتمال بازگشایی شهر باستانی پالمیرای سوریه در سال ۲۰۱۹

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
احتمال بازگشایی شهر باستانی پالمیرای سوریه در سال ۲۰۱۹

شهر تاریخی پالمیرا در سوریه که به دست داعش تخریب و نابود شده بود، با کمک‌های بین‌المللی در حال مرمت و بازسازی است و احتمالا در سال ۲۰۱۹ به روی گردشگران باز می‌شود.

تخریب شهر باستانی پالمیرا در سال ۲۰۱۵ در پی جنگ داخلی سوریه، به تیتر خبرهای سراسر جهان تبدیل شد. اما با توجه به حجم بازسازی‌های گسترده‌ای که در حال انجام است، امید می‌رود که این شهر تاریخی در اوایل سال ۲۰۱۹ به روی گردشگران باز شود. پالمیرا در گذشته یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی دنیای باستان به حساب می‌آمد و تخریب بقایای فوق‌العاده آن، یکی از نشانه‌های آشکار جنگ در این بخش از کشور سوریه است. داعش دوبار این محل را اشغال کرد و بسیاری از نقاط آن نظیر معابد، ستون‌ها و طاق پیروزی را از بین برد، هر چند که از مارس ۲۰۱۷ مجددا به دست دولت سوریه افتاد.

شهر پالمیرا سوریه

این شهر تاریخی در استان حمص قرار دارد و یونسکو مسئولیت بازسازی و احیای این محوطه باستانی را بر عهده دارد و اکنون امیدوار است در تابستان ۲۰۱۹ بتواند آن را برای بازدید گردشگران آماده کند. فرماندار حمص گفته است:

پالمیرا بخشی از تاریخ جهان است و فقط به سوریه تعلق ندارد. پیشنهادات خوبی برای مرمت آثار باستانی از سوی کشورهای مهم دنیا مطرح شده است. بسیاری از بقایای مجسمه‌های این شهر به دمشق منتقل شده است تا با کمک متخصصان روسی مرمت شود.

علی‌رغم نگاه خوش‌بینانه برای بازگشایی شهر در سال ۲۰۱۹، احتمال بازدید گردشگران از آن به این زودی بعید به نظر می‌رسد. هشدار عدم سفر به سوریه همچنان به قوت خود باقی است و کشورها به مردم خود توصیه می‌کنند از سفر به این کشور اجتناب کنند.

شهر پالمیرا سوریه

این کشور همچنان یک منطقه جنگی است و انتظار می‌رود آخرین جنگ بزرگ سوریه به زودی در شهر ادلب به راه بیفتد. هر چند در سایر نقاط کشور، مردم به تدریج در حال بازگشت به خانه‌های خود بعد از هفت سال جنگ خونین هستند. تلاش برای بازسازی بسیاری از نقاط کشور نظیر حلب (جایی که ۳۰ درصد از شهر قدیمی آن به طور کامل تخریب و بیش از ۶۰ درصد آن به شدت آسیب دیده بود) در جریان است. هتل‌ها نیز در فرایند بازسازی قرار گرفته‌اند و به تدریج باز می‌شوند و حتی به دنبال برنامه‌های آموزشی برای راهنماهای جدید تور هستند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه