دیدنی های هراکلیون، چهارمین شهر بزرگ یونان

سحر ارجمند
سحر ارجمند یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
دیدنی های هراکلیون، چهارمین شهر بزرگ یونان

هراکلیون بزرگ‌ترین شهر و بندر اصلی جزیره کرت در یونان و یکی از مقاصد محبوب گردشگران، به‌خصوص در فصل تابستان است.

هراکلیون (ایراکلیون)، در ساحل شمالی کرت قرار دارد و مرکز، بندر اصلی  و همچنین مرکز صنعتی این جزیره است. این شهر با جمعیت ۱۷۴٬۰۰۰ نفر همچنان در حال توسعه است و چهارمین شهر بزرگ یونان به شمار می‌رود. در زمان‌های قدیم، هراکلیون بندر کنوسوس بود و احتمالا مینوسی‌ها در این منطقه به تجارت طلا، سرامیک و زعفران می‌پرداختند. مینوس قدیمی‌ترین تمدن شناخته شده در اروپا است که بین سال‌های ۲۷۰۰ تا ۱۴۵۰ پیش از میلاد در کرت زندگی می‌کردند؛ آن‌ها هنر، طبیعت و ورزش را دوست داشتند و به نظر می‌رسد مردم صلح‌طلبی بودند که ایزدبانوهای یونان را پرستش می‌کردند. امروزه، اکثر بازدیدکنندگان برای تماشای کاخ کنوسوس که متعلق به تمدن مینوسی‌ها بوده است از هراکلیون بازدید می‌کنند. گردشگران بسیاری از یونان و سراسر جهان با تور یونان به هراکلیون سفر می‌کنند تا از تماشای جاذبه‌های گردشگری، از جمله مناطق باستان‌شناسی و طبیعت زیبای آن لذت ببرند. در ادامه شما را با بهترین دیدنی‌های هراکلیون آشنا می‌کنیم.

شهر قدیمی

دیدنی های هراکلیون، یونان

هراکلیون در اطراف دریا توسعه یافته و «شهر قدیمی» (Old Town) هنوز در اطراف بندر متمرکز است. فضاهای طاق‌دار و منحنی‌شکلی که ونیزی‌ها کشتی‌هایشان را در آن تعمیر می‌کردند و تفرجگاه ساحلی شلوغی که پر از رستوران‌های غذای دریایی است در این قسمت از شهر وجود دارد. شهر قدیمی به‌وسیله دیوارهای دفاعی عظیمی محافظت می‌شود که البته قسمت‌هایی از آن تخریب شده است. درون این شهر، خیابان‌های عابر پیاده‌ای وجود دارد که با ساختمان‌های مجلل، کلیساها و بوتیک‌های بسیار احاطه شده‌اند و به میدانی منتهی می‌شوند که در وسط آن فواره‌ای زیبا قرار دارد و پر از کافه‌های شلوغ است.

منطقه باستانی کنوسوس

دیدنی های هراکلیون، یونان

منطقه باستانی کنوسوس، بزرگ‌ترین و بهترین منطقه حفاظت‌شده مینوسی‌ها در کرت است که در پنج کیلومتری جنوب شرقی هراکلیون قرار دارد و دسترسی به آن با اتوبوس امکان‌پذیر است. این کاخ بزرگ، چهار جناح دارد و در اطراف حیاطی مرکزی ساخته شده است. اعتقاد بر این است که کنوسوس، هزارتوی افسانه‌ای پادشاهی مینوس بوده است. فضاهای تشریفاتی، انبارها، تزیینات و سیستم تخیلیه‌ی پیچیده این کاخ بسیار ماهرانه ساخته شده است. کاوش‌ها نشان می‌دهد که کاخی متعلق به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در این محل وجود داشته است و آنچه امروز می‌بینید از ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد بر جا مانده است. از اوایل قرن بیستم نیز بازسازی‌های غیر قابل تصوری در کاخ کنوسوس انجام شده است و بسیاری از نقاشی‌های آن جایگزین شده‌اند، در حالی که اصل آن‌ها در موزه باستان‌شناسی هراکلیون نگهداری می‌شود.   

موزه باستان‌شناسی هراکلیون

دیدنی های هراکلیون، یونان

موزه باستان‌شناسی هراکلیون یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های یونان و یکی از مهم‌ترین موزه‌های اروپا است. نمایشگاه‌های این موزه بازتاب مناسبی از تاریخ و ماقبل تاریخ کرت، از عصر نوسنگی تا امپراتوری روم است. همچنین نقاشی‌های آبرنگی ۳۵۰۰ ساله از منطقه باستانی کنوسوس، از جمله نقاشی شاهزاده لیلی و دیوارنگاره گاوبازی، الهه مار متعلق به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد و صفحه گلی فستوس متعلق به ۱۰۰ سال قبل از میلاد در این موزه به نمایش گذاشته شده است. موزه باستان‌شناسی هراکلیون در ضلع شرقی شهر قدیمی قرار دارد و جاذبه اصلی هراکلیون محسوب می‌شود.

موزه تاریخ کرت

دیدنی های هراکلیون، یونان

تاریخچه‌ی کرت به خاطر اشغالگران خارجی بسیار بغرنج، اما جذاب است. «موزه تاریخی کرت» ( Historical Museum of Crete)، تاریخ ۱۷۰۰ ساله جزیره، از دوران مسیحیت اولیه تا دوران مدرن را به تصویر می‌کشد. در این موزه مجموعه‌ای از نمادهای مذهبی، حکاکی‌های سنگی، مجسمه، سکه، نقاشی، سرامیک، پارچه و لباس‌های سنتی از دوره‌های بیزانسی، ونیزی و ترکی و همچنین فضایی غم‌انگیز برای یادبود شهدای جنبش مقاومت کرت و جنگ جهانی دوم را می‌توانید تماشا کنید. در موزه تاریخ کرت همه چیز به‌خوبی به نمایش گذاشته شده است و هر اثر برچسب واضحی دارد. یک کافه‌باغ ساکت و آرام هم در این موزه وجود دارد. این موزه در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از بندر قدیمی واقع شده است.

قلعه کولس

دیدنی های هراکلیون، یونان

این قلعه افسانه‌ای ونیزی که به آن کولس (به‌معنای قلعه در زبان ترکی) یا Castello a Mare (در زبان ایتالیایی به‌معنای قلعه‌ای در دریا) نیز گفته می‌شود در اطراف بندر هراکلیون بنا شده است. ونیزی‌ها در اوایل قرن ۱۳ میلادی، زمانی که شهر را فتح کردند این قلعه بزرگ را ساختند. امروزه «قلعه کولس» (Koules Fortress) میزبان نمایشگاه‌های هنری، نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی است. بازدید از این قلعه، هرروز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر در زمستان و تا ۷ بعد از ظهر در تابستان، امکان‌پذیر است.

کلیسای جامع سنت میناس

دیدنی های هراکلیون، یونان

کلیسای جامع سنت میناس، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای یونان است. سنت میناس، فرشته نگهبان هراکلیون است و روز ۱۱ نوامبر به مناسبت جشن تکریم او در این شهر تعطیل رسمی است. کلیسای جامع سنت میناس برای ابراز سپاسگزاری اهالی هراکلیون از میناس مقدس به خاطر محافظت او از شهر در ۲۵ مارس ۱۸۶۲ ساخته شد. «موزه سنت کاترین» (St Catherine's Museum) و «میدان سنت کاترین» (Saint Catherine Square) هم در نزدیکی کلیسای جامع واقع شده است.

کلیسای آگیوس تیتوس

دیدنی های هراکلیون، یونان

کلیسای آگیوس تیتوس در خیابان بیست و پنجم آگوستو واقع شده است و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی هراکلیون به شمار می‌رود. تاریخچه این کلیسا به سال ۹۶۱ برمی‌گردد، در آن زمان نیکه‌فوروس فوکاس، امپراتور بیزانس، اعراب را از کرت بیرون راند و دوباره جزیره را تحت سلطه امپراتوری بیزانس درآورد. «کلیسای آگیوس تیتوس» در همین زمان به‌منظور احیای آداب و رسوم ارتدوکس در جزیره ساخته شد. این کلیسا در طول قرن‌های بعد هم نماد هراکلیون محسوب می‌شد و همیشه تحت‌تاثیر مالکیت‌های مختلفی قرار گرفت که بر این جزیره تحمیل می‌شد؛ به‌عنوان مثال، کلیسای آگیوس تیتوس در زمان اشغال ترک‌ها به مسجد تبدیل شد. «میدان آگیوس تیتوس» (Agios Titos Square) و کافه‌های فراوانی در نزدیکی این کلیسا وجود دارد.

موزه تاریخ طبیعی کرت

دیدنی های هراکلیون، یونان

«موزه تاریخ طبیعی کرت» (Natural History Museum of Crete) در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد و در خیابان «سوفوکلی ونیزلوی»‌ (Sofokli Venizelou Avenue) در هراکلیون واقع شده است. این موزه در ساختمانی قرار دارد که پیش از این نیروگاه برق بوده است. موزه تاریخ طبیعی کرت در حوزه مطالعه، محافظت و پرورش گیاهان و جانوران منطقه مدیترانه شرقی فعالیت می‌کند. این موزه، مکانی دوست‌داشتنی و جالب برای دوستداران طبیعت است و علاقه‌مندان با بازدید از آن می‌توانند با گنجینه‌های طبیعی منطقه وسیعی از جهان آشنا شوند.

آکواریوم کرت

دیدنی های هراکلیون، یونان

«کرت آکواریوم» (Cretaquarium Thalassocosmos) در ۱۳ کیلومتری شرق هراکلیون در پایگاه نظامی سابق آمریکایی در «گورنس» (Gournes) واقع شده است. این آکواریوم بزرگ و مدرن دارای ۳۲ مخزن شیشه‌ای است که آبزیان متنوعی از جمله کوسه‌های شکارچی، اسب دریایی، عروس دریایی، لاک‌پشت، شاه‌میگو و اختاپوس با پس‌زمینه‌ای از صخرها، شن و ماسه و جلبک دریایی در آبی فیروزه‌ای آن زندگی می‌کنند.

ساحل کارتروس

دیدنی های هراکلیون، یونان

کرت نه‌تنها دارای موزه‌ها و آثار و جاذبه‌های تاریخی فراوانی است، بلکه سواحل زیبا و خیرکننده‌ای هم دارد. اکثر سواحل محبوب این جزیره از مرکز هراکلیون بسیار دور است، اما یکی از بهترین سواحل آن «ساحل کارتروس» (Karteros Beach) است که در نزدیکی هراکلیون قرار دارد. این ساحل شنی پهناور در ۸ کیلومتری شهر هراکلیون واقع شده است و امکانات تفریحی بسیاری برای بازدیدکنندگان جوان ارائه می‌دهد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه