۷ بنای تاریخی کمتر شناخته شده مصر که ارزش دیدن دارند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
۷ بنای تاریخی کمتر شناخته شده مصر که ارزش دیدن دارند

بناهای باستانی متعددی در مصر وجود دارد که برخی از آن‌ها نظیر معبد حوروس، معبد حاثور، صومعه قرمز، سیوا اوسیس و غیره در میان گردشگران کمتر شناخته شده‌اند.

مطمئنا هیچکس به خاطر سواحل یا حیات‌وش به مصر سفر نمی‌کند، چرا که این کشور به خاطر بناهای باستانی‌اش معروف شده و انگیزه گردشگران قطعا تماشای این سازه‌های شگفت‌انگیز است. از اهرام جیزه در دره پادشاهان تا معبد الاقصر (Luxor Temple)، این سرزمین مملو از بناهای اسرارآمیز و افسانه‌ای است و در طول سال گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا برای تماشای آن‌ها به مصر سفر می‌کنند. با این حال تعدادی از این مکان‌های تاریخی از دید گردشگران مخفی مانده است که در اینجا قصد داریم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱. معبد حوروس

مصر

معبد حوروس (Temple of Horus) در شهر ادفو در کرانه غربی رود نیل قرار دارد. با اینکه در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهر معروف الاقصر واقع شده است، این بنا اغلب توسط گردشگرانی که با اتوبوس یا قطار از الاقصر برای بازدید از معابد ابو سیمبل (Abu Simbel temples) می‌روند، نادیده گرفته می‌شود. تاریخ ساخت این بنا به سال‌های ۲۳۷ و ۵۷ پیش از میلاد برمی‌گردد و یکی از بناهایی است که تا به امروز به خوبی پابرجا مانده است. این معبد به حوروس، خدای باستان به شکل پرنده شکاری، تعلق دارد و می‌توان نقش برجسته‌های این پرنده را روی ستون معبد و به شکل یک مجسمه گرانیتی بزرگ در ورودی معبد مشاهده کرد.

مصر

بعد از عبور از درواز معبد، حیاط خیلی بزرگی وجود دارد که ستون‌های کنده‌کاری شده و مزین به نقش برجسته دور تا دور آن را احاطه کرده است. در انتهای حیاط، در ورودی به کتابخانه و اتاق‌های تاریک معبد قرار دارد که توسط مجسمه حوروس محافظت می‌شود. این اتاق‌ها به‌عنوان محراب و زیارتگاه برای پرستش حوروس استفاده می‌شد و گردشگران با قدم گذاشتن به داخل آن‌ها، شاهد تزیینات خارق‌العاده‌ای خواهند بود. از راه پله داخل یکی از سالن‌ها می‌توان به پشت بام رفت و مناظر زیبای نیل را مشاهده کرد. مطمئنا تماشای نقوش برجسته و کنده‌کاری‌های متعلق به ۲۰۰۰ سال قبل جذاب است، هر چند که آشنایی با افسانه‌های مصری نیز خالی از لطف نیست.

۲. معبد حاثور

مصر

معبد حاثور (Temple of Hathor) در شهر دندره قرار دارد. حاثور یکی از مهم‌ترین ایزد بانوان مصر باستان است که خدای عشق، زیبایی، موسیقی مادری و لذت نام برده می‌شود. حاثور همچنین به شکل فردی تصویر شده‌ است که به مردگان برای حیات جدید در دنیای دیگر خوشامد می‌گوید. علاوه بر این او را همسر حوروس می‌دانستند و به شکل گاو یا زنی که شاخ گاو و حلقه خورشید بر سر دارد، به تصویر کشیده می‌شد. این معبد فقط ۸۳ کیلومتر با شهر الاقصر فاصله دارد و از جمله بناهای مصر است که به خوبی پابرجا مانده است. از آنجا که حاثور نقش مهمی در اساطیر مصری داشته است، معبد بزرگی را به او اختصاص داده‌اند.

مصر

دیوارهای اطراف معبد با نقوش برجسته و خطوط هیروگلیف پوشیده شده و در یکی از تصاویر می‌توان حاثور را مشاهده کرد که در حال شیر دادن به پسرش است. بعد از عبور از در ورودی می‌توان از ساختمان‌های مختلف این معبد و از جمله خود معبد بازدید کرد. نمای ساختمان معبد مملو از تزیینات و نقوش برجسته نظیر سر حاثور روی شش ستون آن است. کاملا مشهود است که بعدها مسیحیان، نقوش صورت حاثور روی ستون‌ها را از بین برده‌اند. وقتی وارد اولین سالن معبد می‌شوید، ۲۴ ستون را خواهید دید که با خطوط هیروگلیف و حجاری تصویر حاثور تزیین شده است. از طریق راه پله می‌توان به پشت بام این معبد رفت و کل مجموعه را از بالا تماشا کرد.

۳. صومعه قرمز

مصر

با اینکه اکثر گردشگران در بناهای تاریخی مصر به دنبال ردپا و میراث فراعنه هستند، اما این تنها بخشی از تاریخ غنی این کشور را تشکیل می‌دهد. مسیحیت و رهبانیت از اوایل سال ۴۵ بعد از میلاد در تمام مصر رواج یافت، جوامع مسیحی رونق گرفت و سنت‌های قدیمی بت‌پرستی را مردود اعلام کرد.

صومعه قرمز نشان دهنده آغاز زندگی رهبانیت در دنیا است

صومعه قرمز (Red Monastery) در شهر سوهاگ و در کرانه غربی رود نیل قرار دارد و فاصله آن با شهر الاقصر، ۲۴۰ کیلومتر است. این صومعه از بقایای آغاز زندگی رهبانیت در دنیا به حساب می‌آید.

مصر

این صومعه قرن چهارمی شاید از بیرون جالب به نظر نرسد، اما فضای داخلی آن با نقاشی‌ها و مجسمه‌های بسیار جذاب، حیرت هر بیننده‌ای را به همراه دارد. نقاشی‌های دوران باستان متاخر را می‌توان روی حدود ۸۰ درصد از دیوارها، فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها، ستون‌ها، سنتوری‌ها و ستون نماها مشاهده کرد. این سازه در فواصل سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ در حال بازسازی بود و اکنون به روی عموم باز است.

۴. پتروگلیف های خارگا اوسیس

مصر

تاریخ مصر فقط به دوران فراعنه برنمی‌گردد. خارگا اوسیس (Kharga Oasis) واقع در صحرای غربی، پتروگلیف‌هایی (حجاری‌ روی صخره‌های سنگی) دارد که قدمت آن‌ها به دوران پیش از تاریخ می‌رسد. چندین سازه هنری سنگی در منطقه بین الخارگا و اوسیس داخلا وجود دارد که دسترسی به آن‌ها آسان نیست و باید از یک راهنمای محلی برای بازدید از آن‌ها کمک بگیرید. اما یک مسئله حتمی است، خبری از ازدحام گردشگر و شلوغی نیست و به راحتی می‌توانید طراحی‌های هندسی، کتیبه‌ها، حجاری حیواناتی نظیر فیل، زرافه، ماهی، الاغ و حتی کرگدن‌های متعلق به صدها هزار سال قبل را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید تصویر کاملی از تاریخ این کشور به دست آورید، حتما از این محل دیدن کنید.

۵. سیوا اوسیس

مصر

سیوا اوسیس (Siwa Oasis) واقع در صحرای غربی است و با خودرو، ۸ ساعت با قاهره فاصله دارد. این مکان نزدیک مرز لیبی است و با وجود بناهای تاریخی فوق‌العاده‌ای که دارد، گردشگر زیادی به آن سر نمی‌زند. قلعه شالی (Fortress of Shali)، یک قلعه قرن سیزدهمی است که بقایای به جا مانده از آن به خوبی نشان می‌دهد که از مواد منحصر به فردی به نام کارشیف (گلی که به‌طور طبیعی از طریق آهکی شدن زمین در ادغام با نمک دریاچه‌ای خارج از شهر تولید می‌شد) ساخته شده است. مردم سیوا در این قلعه زندگی می‌کردند تا اینکه طوفان بخش اعظمی از آن را تخریب کرد و مردم محلی مجبور شدند، در اوایل قرن ۲۰ به اقامتگاه‌های مدرن‌تر نقل مکان کنند. این محوطه شبیه شهر ارواح است و برای اینکه دید بهتری نسبت به قلعه داشته باشید باید به بالای مسجد اولد بروید.

مصر

معبد اوراکل (Temple of the Oracle) در قرن شش قبل از میلاد ساخته شد و یکی دیگر از جاذبه‌های سیوا اوسیس است. این معبد متعلق به آمون (خدایی به شکل قوچ) بود. پیشگویی‌های آمون خیلی جدی گرفته می‌شد و همین موضوع باعث شهرت شهر کوچک آغورمی (Aghurmi) شده بود. به‌طوری‌که حتی اسکندر بزرگ نیز در زمان حمله به مصر، از این معبد دیدن کرد تا ببیند در آینده چه اتفاقاتی برای او می‌افتد.

۶. معبد ستی

مصر

آبیدوس، شهری در ۱۶۰ کیلومتری شمال الاقصر، در کرانه غربی نیل است. با توجه به اینکه اکثر سازه‌های تاریخی در امتداد این رود قرار دارند، می‌توانید این شهر را نیز در لیست خود برای بازدید قرار دهید. این شهر مرکز ستایش اوسیریس، خدای مردگان و زندگی پس از مرگ بوده است که یکی از مهم‌ترین خدایان اساطیر مصر به حساب می‌آید. در واقع آبیدوس برای هزاران سال به‌عنوان یک گورستان مورد استفاده بود و مقبره‌های اولین فراعنه مصر در همین مکان پیدا شد. معبد ستی (Temple of Seti) در آبیدوس را نیز از دست ندهید، هر چند اینجا جزو مکان‌های متروکه و خلوتی است که به شدت مورد غفلت گردشگران بوده است.

مصر

معبد ستی یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مصر است که در سال ۱۳۰۰ قبل از میلاد به دستور پادشاه ستی ساخته شد و به تقدیس پادشاه و شش خدای مهم مصری اختصاص دارد. بخشی از این معبد ال شکل (حیاط‌ها و ستون‌ها) تخریب شده، اما ایوان آن با نمای ستون‌دار همچنان پابرجا است و با نقوش برجسته‌ای از رامسس دوم در کنار خدایان تزیین شده است.

معبد ستی یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مصر است

داخل این معبد، ستون‌ها، سالن‌های تاریک، اتاق‌ها و ۷ عبادتگاه برای هر یک از قدیسان این معبد وجود دارد. دیوارهای معبد با نقوش برجسته رنگی و هیروگلیف‌هایی از صحنه‌های مهم مذهبی تزیین شده است.

۷. شانت الزبیب

مصر

قدمت شانت الزبیب (Shunet El. Zebib) به ۲۶۵۰ سال قبل از میلاد می‌رسد و در شهر مقدس آبیدوس قرار دارد. این سازه یکی از قدیمی‌ترین بناهای سلطنتی پابرجا است و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های آجر گلی در جهان به حساب می‌آید. علاوه بر این، تنها نمونه‌ای است که سنت اولیه ساخت و ساز محوطه تدفین بزرگ سلطنتی را به نمایش می‌گذارد. این محل قبل از اهرام مصر ساخته شد و برای ساخت اهرام از آن الگوبرداری شده است. الان که این ساختمان با استفاده از ۱۵۰ هزار آجر گلی تثبیت شده، درست به شکل نمونه اصلی‌اش درآمده است و بازدیدکنندگان اخیرا اجازه بازدید از این محل فوق‌العاده و کمتر شناخته شده را دارند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه