قدیمی ترین دانشکده پزشکی ایران در ارومیه به موزه طب تبدیل می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
 قدیمی ترین دانشکده پزشکی ایران در ارومیه به موزه طب تبدیل می‌شود

خانه طبیب پس از مرمت به‌عنوان اولین موزه طب در استان آذربایجان غربی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسین بحرینی کارشناس مسئول مرمت بنا‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از تبدیل قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی ایران به موزه طب خبر داد و گفت که برای این کار ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

حسین بحرینی بیان کرد:‌

باغ پردیس ارومیه یادگاری از دوره قاجار بوده و بنای مسکن طبیب مربوط به ۱۵۰ سال قبل است. 

وی در ادامه گفت که دو بنای قدیمی دیگر نیز در جوار عمارت مسکن طبیب وجود دارد که به یکی پناهگاه گفته می‌شود و قسمت فوقانی آن که متعلق به ۱۵۰ سال پیش است و کوشک بوده و تخریب شده است و بنای دیگر نیز سه فضای متفاوتی که در کنار هم به‌عنوان یک مجموعه تاریخی و فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

بحرینی افزود که خانه طبیب در ۳ طبقه شامل زیرزمین، طبقه اول و دوم احداث شده و دارای سالن تشریح و همچنین فضاهای مختلفی برای برگزاری کلاس‌های دانشگاهی بوده است.

کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیان کرد که به‌عنوان اولین دانشکده پزشکی در ایران این بنا محسوب می‌شود که فعالیت خوبی در استان داشته است.

بحرینی خاطر نشان کرد:

در سال ۹۴ این اثر در میراث فرهنگی ثبت شده و اولین دوره مرمتی خود را در سال ۸۶ سپری کرده و فصل دوم مرمت آن در سال۸۸ انجام شده و هم‌اکنون فصل سوم مرمت این بنا نیز در حال انجام است.

ایشان در ادامه تصریح کرد که درمجموع ۷۰۰میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی برای مرمت این مجموعه که شامل پناهگاه، خانه طبیب و ساختمان‌های پهلوی است، سال ۹۶ در نظر گرفته شده و برای مرمت این مجموعه تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

کارشناس مسئول مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود:

بعد از اتمام مرمت این اثر به‌عنوان اولین موزه طب در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پس از مرمت و ساماندهی قسمت پناهگاه یا زیرزمین این مجموعه نیز به‌عنوان گالری و نمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایشان در پایان سخنان خود گفت پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مهر مرمت این فصل از کل مجموعه به اتمام رسد و جداره‌های ساختمان‌های پهلوی فعلا ۵۰ درصد کار شده و باقی آن به فصل مالی آینده موکول می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایکنا

دیدگاه