راهنمای سفر به زاهدان

زاهدان، از مقاصد بکر و ناشناخته‎ گردشگری است که دارای آثار بسیار ارزشمند تاریخی و طبیعی است. در ادامه، به چگونگی سفر به این شهر بکر و جذاب می‌پردازیم.

زاهدان

عکس: ایرنا

درباره زاهدان بیشتر بدانید:

معرفی زاهدان

آب‌ و‌ هوای زاهدان

اطلاعات ضروری زاهدان

راهنمای سفر به زاهدان

هزینه‌ های سفر به زاهدان

هتل‌ های زاهدان

هزینه خورد و خوراک در زاهدان

حمل‌ و‌ نقل عمومی در زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان

رستوران‌ های زاهدان

سوغات زاهدان

معرفی زاهدان

زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان و بزرگ‌ترین شهر این استان است. زاهدان شهری اساطیری است که تا سال ۱۳۱۵ دزداب نام داشته و از مناطق بسیار زیبا و بکر کشور با جاذبه‌های گردشگری فراوان است؛ که به‌دلیل حواشی و شایعات بسیار، مورد کم لطفی گردشگران قرار گرفته است.

برخلاف شایعات، این شهر از امنیت بسیاری برخوردار است و مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد. تجربه‎ بازدید از شهر زیبای زاهدان و همنشینی با مردم خون‌گرمی که عاشق مهمان هستند، با وجود خوراکی‌های محلی و خرید سوغاتی فو‌ق‌العاده از بازار گرم و رنگارنگ، از بهترین تجربه‌های سفر هر گردشگری خواهد بود.

به‌تازگی، به‌دلیل کوشش بسیار راهنمایان گردشگری استان سیتان و بلوچستان و برگزاری تورهای فرهنگی برای گردشگران و راهنمایان، این شهر مورد توجه خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

آب‌ و‌ هوای زاهدان

پاییز بهترین زمان برای سفر به زاهدان است

زاهدان، در جنوب شرقی ایران و شمال استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و با استان‌های  خراسان، کرمان، و کشور پاکستان همسایه است.

زاهدان به‌صورت دره‎ای در میان کوه‌ها قرار گرفته است و به‌دلیل این موقعیت جغرافیایی خاص و همچنین شرایط جوی، دارای آب و هوایی گرم و خشک ولی معتدل در بیشتر روزهای سال است. در دی و بهمن این شهر روزهایی سرد دارد. اگر قصد سفر به زاهدان را دارید، پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای سفر است.

طبیعت زاهدان

عکس از: دیجی چارتر (م.ر. زارع)

اطلاعات ضروری زاهدان

کد زاهدان: ۰۵۴

فاصله از تهران: ۱۴۹۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۱۶ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

راهنمای سفر به زاهدان

شهر زاهدان دارای یک فرودگاهی بین‌المللی است و همه روزه به شهرهای تهران، مشهد، چابهار و شیراز پرواز دارد. به‌دلیل فاصله زیاد این شهر از تهران، سفر هوایی گزینه مناسبی است.

سفر جاده‌ای به زاهدان، با توجه به طولانی بودن مسیر، گذر از شهرهای بین راه و طبیعت جاده‌ای بکر و زیبا، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود

اگر به سفر جاده‌‎‌ای علاقه دارید، سفر به زاهدان با توجه به گذر از شهرهای اصفهان، یزد و کرمان و طبیعت جاده‌ای بکر و زیبا، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

سفر جاده‌ای با استفاده از اتوبوس نیز امکان‌پذیر است. اتوبوس‌های تهران به زاهدان همه روزه از مبدا پایانه جنوب حرکت می‌کنند.

زاهدان ایستگاه قطار نیز دارد، سفر با قطار از تهران به زاهدان همه روزه ساعت ۱۲ ظهر انجام می‌شود.

زاهدان

عکس: فراگیران پارس

هزینه‌ های سفر به زاهدان

زاهدان شهر گرانی نیست و با هر بودجه‌ای می‌توانید به زاهدان سفر کنید

برای سفر به زاهدان، نگران هزینه‌ها نباشید. با هر بودجه‌ای می‌توان به زاهدان سفر کرد و در مقایسه با دیگر قطب‌های گردشگری کشور، زاهدان شهر گران و پر هزینه‌‌ای نیست. در ادامه با بررسی هزینه‌های اقامتگاه و خورد و خوراک، می‌توانید نوع سفر خود و بودجه‌تان را تعیین کنید.

بوستان لادیز

بوستان لادیز

هتل‌ های زاهدان

هتل های زاهدان زیاد نیستند؛ ولی همین تعداد محدود، کیفیت بسیار خوب و خدمات قابل قبولی را ارائه می‌دهند. در این بخش به معرفی نمونه‌هایی از هتل‌های خوب و میان رده و ارزان قیمت پرداخته‌ایم.

هتل استقلال، ۴ ستاره و بهترین هتل زاهدان است. هتل استقلال تنها هتل لوکس زاهدان است و کیفیت خدمات این هتل، با استانداردهای بهترین هتل‌ها برابری می‌کند.

هتل استقلال زاهدان

عکس از: گوگل مپ

هتل جهانگردی زاهدان، ۳ ستاره و اقتصادی، با خدماتی قابل قبول و موقعیت مکانی خیلی خوب، از بهترین هتل‌های میان رده زاهدان است. هتل جهانگردی زاهدان

عکس از: ایران هتل

هتل امین، ۲ ستاره و یکی دیگر از هتل‌های میان‌رده زاهدان است. قرارگیری در مرکز شهر و دسترسی آسان به مراکز خرید و دانشگاه، از امتیازهای مثبت این هتل است.

هتل امین زاهدان

عکس از: ایران هتل

هتل صالح ۲ ستاره نیز از هتل‌های ارزان‌قیمت زاهدان است که به‌دلیل قرارگیری در مرکز شهر، از دسترسی آسان و امکانات مناسبی برخوردار است.

هزینه خورد و خوراک در زاهدان

به‌دلیل وجود شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، زاهدانی‌ها غذاهایی متفاوت با مواد اولیه محلی و خاص خود دارند. غذاهای محلی زاهدان بسیار خوشمزه و هوس‌انگیز هستند و هر شخص در طول زندگی خود حداقل برای یک بار باید لذت این غذاها را امتحان کند؛ پس در سفر به زاهدان فست‌فود و غذاهای معمولی همیشگی را فراموش کنید.

غذاهای محلی زاهدان بسیار خوشمزه و هوس‌انگیز هستند

هزینه خورد و خوراک، مانند دیگر شهرها، کاملا بستگی دارد به اینکه چه رستورانی و چه نوع غذایی را انتخاب می‎کنید. فلافل و سمبوسه و دیگر غذاهای خیابانی ارزان هستند؛ ولی قیمت غذاهای پر حجم‌تر در رستوران‌های لوکس به تبع بالاتر خواهد بود.

قیمت غذا در بهترین رستوران‌های زاهدان‎‎، به نسبت بسیار مناسب‌تر از پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ است.

غذای خیابانی

عکس از: باشگاه خبرنگاران

حمل‌ و‌ نقل عمومی در زاهدان

زاهدان شهر شلوغی نیست و گشت‌و‌گذار با خودروی شخصی در آن بسیار راحت است. خیابان‌های زاهدان معمولا ترافیک ندارند و فقط در بعضی از زمان‌های خاص، مانند زمان بازگشایی و تعطیلی ادارات و ساعت‌های ابتدایی شب در خیابان‌های مرکز شهر، ترافیک را شاهد خواهید بود.

زاهدان فاقد متروی شهری است؛ ولی سیستم اتوبوسرانی مناسبی دارد. دسترسی به اتوبوس‌های خط واحد بسیار آسان است؛ ولی این اتوبوس‌‌ها معمولا کمی شلوغ هستند.

در شهر زاهدان، تاکسی‌‌های گردشی نیز در خدمت مسافران هستند و هزینه استفاده از آن‌ها، بالا نیست.

زاهدان

عکس از: تسنیم (عرفان سامانفر)

جاهای دیدنی زاهدان

سیستان و بلوچستان از کهن‌ترین مناطق باستانی کشور است و پیشینه آن به بیش از ۵ هزار سال پیش می‌رسد. آثار به جا مانده از تمدن‌های اولیه و سنگ‌نگاره‌ها، تپه‌های تاریخی و قلعه‌های فراوان، در سراسر آن پراکنده‌اند. سیر و سیاحت در مناطق باستانی و جاذبه‌های طبیعی خاص و منحصربه‌فرد این منطقه نیز از جذابیت‌های سفر به این استان و شهر زاهدان است.

کوه خواجه

عکس از: صدا و سیمای زاهدان

از جاهای دیدنی زاهدان، می‌توان بازارچه سرپوشیده زاهدان را نام برد که قدمت آن به سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۱ می‎رسد و علاوه بر ارزش تجاری، نمونه جذابی از معماری کهن بازارهای منطقه را به نمایش می‌گذارد.

بازار زاهدان

عکس از: اعتمادآنلاین

مسجد جامع مکی که قدمتش به سال ۱۳۴۹ بازمی‌گردد، از بزرگ‌ترین مراکز دینی اهل سنت و یکی از پر بازدیدترین مکان‌های گردشگری زاهدان است.

در زاهدان حسینیه یزدی‌ها را فراموش نکنید؛ این جاذبه که قدمتش به سال ۱۳۱۲ می‎رسد، توسط سه معمار یزدی و به سبک معماری کویر بنا شده و اولین حسینیه زاهدان است.

مسجد مکی

عکس از: ویکیپدیا

بافت کهن شهر زاهدان و بنای خانه ابویی، با حوض‎خانه و بادگیر، یادآور خانه‌های خاص و زیبای قاجاریه است.

خانه ابویی

عکس از: دسک‎گرام

موزه منطقه‌‌ای جنوب شرق ایران، موزه پست و ارتباطات و بناهای تاریخی خانه شمسی، خانقاه زاهدان، کاروانسرای ملک، ساختمان گمرک، عمارت اداره پست و همچنین مساجد زرنج و فیض‌الرحمان، از دیگر دیدنی‌های شهر تاریخی زاهدان هستند.

زاهدان شهر بازارهای رنگارنگ محلی و سنتی است. چهارراه و بازار رسولی، از بزرگ‌ترین مراکز خرید این شهر است که ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین سوغاتی‌ها را از آنجا می‌توانید تهیه کنید.

بازارچه سرپوشیده زاهدان، یا بازار بزرگ شهر زاهدان نیز بازاری سنتی و از مهم‌ترین مناطق تجاری و مراکز خریدوفروش انواع کالا است.

از مراکز خرید مدرن‌تر زاهدان، می‎توان مجتمع هامون را نام برد.

بازار زاهدان

عکس از: معمارنت

رستوران‌ های زاهدان

غذاهای زاهدانی، معرف فرهنگ و تاثیر گرفته از آداب و رسوم زاهدانی‌ها هستند. یکی از بهترین تجربه‌های سفر به زاهدان، مزه کردن طعم غذاها و خوراکی‌های محلی است. ادویه‌جات، گوشت و دوغ نقش بسزایی را در سفره‌های اهالی زاهدان ایفا می‌کنند.

ادویه‌جات، گوشت و دوغ نقش بسزایی را در سفره‌های اهالی زاهدان ایفا می‌کنند

از معروف‌ترین غذاهای محلی زاهدان، می‌توان به دوغ پا، کباب تنورچه، کشک زرد، سمبوسه، فلافل، پکوره، شیلانج، غذاهای تنوری و خورش‌های بلوچی بومی اشاره کرد.

پکوره

عکس از: دسک‎گرام

برای چشیدن این غذاها رستوران‌های زیادی در زاهدان وجود دارد. رستوران‌های هتل‎های استقلال و جهانگردی، رستوران ریحان، رستوران ولیعصر، رستوران حاج احمد، رستوران لاله، رستوران قصر طلایی و رستوران آذربایجان، بهترین غذاهای محلی سیستان و بلوچستان و غذاهای ایرانی سرو می‌کنند.

اگر از غذاهای محلی خسته شدید یا دل‌تان هوس غذاها و دسرها و نوشیدنی‌های روز دنیا و فست‌فود را داشت، به فلافلی رد پا، فست‌فودهای پاییز، پیتزا شب و پیتزا تورینو و همچنین کافه‌های پلاس و راینو سری بزنید.

تجربه امتحان کردن غذاهای خیابانی در چهارراه رسولی نیز بسیار جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توانید فهرست کاملی از رستوران های زاهدان را در کجارو ببینید و اطلاعات لازم درباره هرکدام از آن‌ها را به‌دست آورید.

هتل جهانگردی زاهدان

رستوران هتل جهانگردی

سوغات زاهدان

هنرمندان زاهدانی می‌کوشند تا واقعیات زندگی، محیط، طبیعت، مردم، باورها و رسوم قوم‌شان را در آثار ارزشمند خود به نمایش بگذارند.

هنرمندان زاهدانی می‌کوشند تا واقعیات زندگی، محیط، طبیعت، مردم، باورها و رسوم قومشان را در آثار ارزشمند خود به نمایش بگذارند

به همین جهت، عمده‌ترین سوغاتی زاهدان هنرهای سنتی و صنایع دستی است که زیورآلات سنتی، گلیم، پشتی و جاجیم، سیاه‌دوزی، حصیربافی، جواهر و زرگری، سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، قالی، سفال و آویزهای دیواری را شامل می‌شود.

سوغات زاهدان

عکس از: خبرآنلاین

از خوراکی‌های خوشمزه سوغات زاهدان می‌توان انواع نان محلی و شیرینی و محصولات خرما، مرکبات، میوه‌های گرمسیری، انواع ماهی و میگو و لابستر و ترشیجات محلی را نام برد.

شیرینی زاهدانی

عکس از: باشگاه خبرنگاران

در زاهدان پوشاک و محصولات بهداشتی با کیفیت را می‌توانید به مناسب‌ترین قیمت ممکن پیدا کنید.

زاهدان

عکس از: ایسنا (برنا قاسمی)

نویسنده: غزل اميرى

عکس‌های گالری از گوگل مپ ،usb.ac.ir، ایرانگردی و جهانگردی؛ عکاسان: مهیا تابش، نامشخص

از کجا شروع کنیم

در سفر به زاهدان از کجا دیدن کنیم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map