امضای تفاهمنامه ریلی مناطق آزاد ماکو و ارس با راه آهن

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
امضای تفاهمنامه ریلی مناطق آزاد ماکو و ارس با راه آهن

امروز شنبه تفاهمنامه ریلی مناطق آزاد ماکو و ارس با راه‌آهن به امضا رسید.

«مرتضی بانک» مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «سعید محمدزاده» مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، «محسن نریمان» مدیرعامل منطقه آزاد ارس و «غلامرضا سلیمانی» مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، عصر شنبه تفاهمنامه مطالعاتی ساخت مسیر ریلی جلفا- پلدشت- چشمه ثریا را امضا کردند.

در این تفاهمنامه برای انجام همه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساخت ایستگاه‌ها، خطوط فرعی در مناطق آزاد ارس و ماکو توافق شد با تایید شرکت راه‌آهن سرمایه‌گذاری با اولویت بی.او.تی (ساخت- بهره‌برداری- واگذاری) و تامین مالی مناطق آزاد ماکو و ارس عملیاتی شود.

مدت اجرای این تفاهمنامه ۹ ماه است و نمایندگان طرف‌های حاضر موظف شدند چهار هفته از تاریخ ابلاغ این تفاهمنامه برنامه زمان‌بندی شده خود را با توجه به اولویت‌های تعیین شده ارائه کنند. مرتضی بانک ابراز امیدواری کرد مطالعات این شبکه ریلی در شمال غربی کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.

شرکت راه‌آهن برای این پروژه ملی ۱۵۰ میلیارد تومان آورده در نظر گرفته است.

اتصال شبکه ریلی در راهگذرهای شمال- جنوب و شرق- غرب با طول حدود ۲۰۰ کیلومتر می‌تواند نقطه اتصال ایران از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی باشد و از طرف دیگر ایران را به کشورهای آسیای میانه متصل کند.

اتصال این شبکه ریلی سبب تحرک بزرگی برای مناطق آزاد و اقتصاد ملی می‌شود و نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و رشد مناطق آزاد ماکو و ارس دارد.

به گفته مشاور رئیس جمهوری باید در منطقه جنوب کشور هرچه زودتر ساخت خط آهن خرمشهر- ماهشهر با مشارکت منطقه آزاد اروند عملیاتی شود تا با اتصال آن به بندر بصره ترانزیت ریلی در راهگذر شمال- جنوب کشور بیش از پیش تسهیل شود.

توسعه شبکه ریلی و یکپارچگی آن با حمل و نقل جاده‌ای در کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های جانبی اقتصادی تاثیر بسیار مثبتی دارد و در پایداری اقتصاد ملی اثربخش است.

سعید محمدزاده گفت:

شبکه ریلی به‌ازای هر تن-کیلومتر بار، ۲ صدم دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی دارد و اگر ما بتوانیم ۳۰ میلیارد تن بار را به روی ریل منتقل کنیم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم کرد. خوشبختانه با افزایش حمل بار در شبکه ریلی پارسال ۱۴۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال هرچه زودتر منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر ابراز امیدواری کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت:

ایجاد این شبکه ریلی در اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا مزیت‌های زیادی دارد و امیدواریم برای ساخت این شبکه ریلی همکاری‌های خوبی بین راه‌آهن و منطقه‌های آزاد به وجود آید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز تصریح کرد:

عمران و آبادانی وظیفه اصلی مناطق آزاد کشور است تا با افزایش تولید در این مناطق میزان صادرات از مناطق آزاد کشور به کشورهای دیگر بیشتر شود.

سلیمانی افزود:

در پنج سال گذشته کارهای عمرانی بزرگی در منطقه آزاد ماکو انجام شده و امیدواریم ساخت این شبکه ریلی منشا توسعه اقتصادی برای منطقه‌های آزاد ماکو و ارس باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه