فرودگاه ایلام ؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه ایلام ؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه ایلام یکی از مرزهای هوایی کشور است و از نظر ترافیک هوایی دومین فرودگاه پرتردد غرب و شانزدهمین در سطح کشور محسوب می‌شود.

فرودگاه ایلام که با نام «فرودگاه بین‌المللی شهدای ایلام» شناخته می‌شود یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های ایران است که مرز هوایی نیز محسوب می‌شود. پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه به ۷۴ پرواز در هفته می‌رسند و مسافرانی که قصد سفر به ایلام را دارند، می‌توانند با تهیه بلیط‌ تهران-ایلام- تهران، بلیط مشهد-ایلام-مشهد و بلیط اصفهان-ایلام-اصفهان به‌صورت هوایی به این شهر زیبا سفر کنند.

فرودگاه ایلام

عکس: جام‌جم آنلاین

تاریخچه

طرح احداث فرودگاه شهدای ایلام در سال ۱۳۶۸ کلید خورد و پس از طی مراحل کارشناسی و عملیاتی در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسید. گفتنی است علاوه بر فرودگاه ایلام دو فرودگاه دیگر به نام‌‌های فرودگاه مهران و فرودگاه آبدانان (به‌صورت متروکه) نیز در این استان وجود دارند.

ترمینال‌های مسافری و امکانات رفاهی

فرودگاه ایلام دارای دو ترمینال مسافری-ترمینال پروازهای داخلی و خارجی (در حال ساخت) با ظرفیت سالانه چهار میلیون نفر مسافر است. همچنین، فرودگاه مجهز به سیستم‌های ارتباطی و ناوبری مناسب (NDB-DME – DVOR – ILS) و چراغ‌های باند برای انجام پرواز در شب است.

فرودگاه ایلام دارای یک باند پروازی به طول ۳۱۹۸ متر است و قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای متوسط، سبک و فوق سبک را دارد. البته طراحی فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیمای بوئینگ 737 انجام شده است.

فرودگاه ایلام

عکس: وب‌سایت فرودگاه ایلام

البته با توجه به تطویل باند و رفع موانع پروازی و برطرف کردن مشکلات باند فرودگاه و نصب دستگاه کمک ناوبری در فرودگاه از ابطال و تأخیر پروازها جلوگیری بعمل می‌آید و فرودگاه آمادگی نشست و برخاست پروازهای هواپیماهای بدنه متوسط ( A320 ) را خواهد داشت.

علاوه بر این، طول اپرون (آشیانه هواپیما) این فرودگاه ۲۳۰ متر و عرض آن ۱۳۰ متر است که ظرفیت سه فرودند هواپیما را به‌صورت هم‌زمان دارد.

فرودگاه ایلام

عکس: وب‌سایت فرودگاه ایلام

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: بین‌المللی (مرز هوایی)
  • کد یاتا: IIL
  • کد ایکائو: OICI
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۴۲ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۶۷۲ کیلومتر معادل یک ساعت و هشت دقیقه پروازی
  • شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه: آسمان، ماهان و ایران ایر

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات تماس

فرودگاه ایلام در هشت کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

  • تلفن: ۳۲۲۳۶۸۹۹ (۰۸۴)

اطلاعات پرواز

در حال حاضر، پروازهای فرودگاه بین‌المللی ایلام محدود به پروازهای داخلی از سه فرودگاه مهرآباد، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد است.

عکس کاور: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه