بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

عشق‌آباد، پایتخت دیدنی کشور ترکمنستان اقلیمی بیابانی دارد. برای اطلاع از بهترین زمان سفر به عشق‌آباد در این مقاله اطلاعات آب و هوایی این شهر را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

عشق‌آباد، پایتخت کشور ترکمنستان در بخش جنوب غربی کشور، در آبادی در بیابان قره قوم و نزدیک به مرز ایران، واقع شده است. این شهر حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. ویژگی اصلی شهر، تعداد زیاد ساختمان‌های سفید مرمری است؛ به همین دلیل به عشق‌آباد، لقب شهر سفید را می‌دهند.

عشق‌آباد دارای یک فرودگاه بین‌المللی است. برای گردش در شهر می‌توانید از اتوبوس و واگن برقی استفاده کنید. دیدنی‌های عشق‌آباد هر بیننده‌ای را به‌سمت خود جذب می‌کنند.

 گردشگران کنجکاو می‌توانند به مکان‌های بی‌شماری چون مسجد آزادی (مسجد ارطغرل قاضی)‌ که بر طبق معماری سنتی عثمانی ساخته شده است؛ مسجد ایرانی عشق‌آباد با ظاهری بسیار مدرن؛ موزه هنرهای زیبای ترکمن و موزه فرش ترکمنی؛ بنای تاریخی طاق بی‌طرفی (Neutrality Arch) با ۲۵۰ متر ارتفاع؛ بنای قانون اساسی ترکمنستان (Monument to the Constitution)؛ چشمه عشق‌آباد (Ashgabat Fountain)؛ کاخ آغوزخان با گنبدهای طلایی؛ بنای یادبود استقلال و دکل رادیویی ترکمنستان (Turkmenistan Tower)، بروند.

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

عشق‌آباد همچنین دارای پارک‌ها و میادین بسیاری چون باغ گیاه‌شناسی پارک استقلال یا میدان پوشکین (Pushkin Square) با مجسمه نیم‌تنه شاعر مشهور روسی و دنیای افسانه‌های ترکمن است.

در نزدیکی پایتخت می‌توانید به بازدید از خرابه‌های نسا (Nisa)، یکی از شهرهای مهم اشکانیان یا شهر باستانی ماری (Mery)، مرکز استان مرو بپردازید. از سوغاتی‌های جذاب عشق‌آباد می‌توان به گلیم‌های دستباف، پارچه‌های پشمی، کلاه‌های چرم گوسفند، روسری و ابریشم اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس آب و هوا، فصل بهار و اوایل پاییز از دوم آوریل تا ۲۷ می (۱۳ فروردین تا ۶ خرداد) و دهم سپتامبر تا ۲۸ اکتبر (۱۹ شهریور تا ۶ آبان) است.

عشق‌آباد در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۱ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در عشق‌آباد در زمان‌های مختلف سال به‌صورت ناباورانه‌ای بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا به غیر از تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد در بیشتر سال، دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. عشق‌آباد در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۱ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه ژوئیه (اواخر تیر) با دمای میانگین ۳۹٫۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۵٫۱ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و سپتامبر به عشق‌آباد بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه ژوئن (اواسط تیر) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در عشق‌آباد روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه دسامبر، اواخر ژانویه و اوایل فوریه بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در عشق‌آباد، اواخر فوریه (اواسط اسفند) است.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس رطوبت و وزش باد

عشق‌آباد دارای ماه‌هایی با رطوبت بسیار و ماه‌هایی بسیار خشک است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۱۶٫۲ درصد، ماه اوت و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۶۶٫۹ درصد، فوریه است.

وزش باد در عشق‌آباد، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئن و سپس ژوئیه و می هستند. باد ماه ژوئن با سرعت ۱۳٫۳ کیلومتر بر ساعت، یک باد ملایم به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در عشق‌آباد در میانه ماه می، ۲۸٫۷ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری عشق‌آباد، آوریل و سپس ژوئیه و فوریه هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری عشق‌آباد، سپتامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۳٫۶ تا ۳۴٫۹ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۲ تا ۴ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در عشق‌آباد است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه‌ها با صفر تا یک روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل خلوت گرشگری عشق‌آباد هستند، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۳ تا ۳۴٫۴ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین صفر تا ۳ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گردشگری عشق‌آباد است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۷٫۵ تا ۱۳٫۶ درجه سانتی‌گراد در عشق‌آباد بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۱ تا ۴ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، دومین زمان شلوغ گردشگری عشق‌آباد است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

بهترین زمان سفر به عشق‌آباد بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

ترکمنستان، کشوری واقع در تقاطع شرق و غرب است. بیشتر شهرهای اصلی که امروز در این کشور وجود دارند روزگاری مراکز تجاری جاده باستانی ابریشم بوده‌اند؛ مسیری که ثروت‌های شرق را به‌سمت بازارهای پرسود غرب سرازیر می‌کرد.

این تنوع فرهنگی را می‌توان در فستیوال‌های امروز کشور مشاهده کرد، رویدادهایی چون عید فطر، یک جشن مسلمانان که حدود نود درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. ترکمنی‌ها مردمانی مغرور هستند و نشانه آن را می‌توان در تعطیلات این کشور از جمله روز استقلال و روز یادبود دید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

روز زنان

با توجه به روز جهانی زن که در تاریخ ۸ مارس (۱۷ اسفند) برگزار می‌شود، در ترکمنستان این روز مانند روز ولنتاین است. در این تاریخ زنان در خانه استراحت می‌کنند و مردان کارهای خانه را انجام می‌دهند. مردان در این روز، هدایایی چون گل عطر و شکلات به زنان خود می‌دهند.

نوروز

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. نوروز در برخی دیگر از کشورها مانند تاجیکستان، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است.

روز احیا، اتحاد و مخدوم قلی فراغی (Magtymguly Pyragy)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

روز احیا، اتحاد و مخدوم قلی فراغی، یک فستیوال بهاری است که در تاریخ ۱۹ و ۲۰ می (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) هر سال در بزرگداشت این قهرمان ملی، برگزار می‌شود. مخدوم قلی فراغی، رهبر معنوی ترکمن و شاعر فلسفی در قرن هجدهم بود. از آنجا که وی تمام عمر خود را صرف اتحاد مردم ترکمنستان، میراثی که تاکنون زنده مانده، کرد، در این کشور بسیار مورد احترام است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

روز ملون (Melon Day)

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

روز ملون، یکی از تعطیلات جدید ملی ترکمنستان در سال ۱۹۹۴ توسط صفر مراد نیازف (رئیس‌جمهوری پیشین) تاسیس شد. این جشن هر سال در دومین یکشنبه ماه اوت، برگزار می‌شود و تمرکز آن بر میوه ترکیبی ویژه‌ای به اسم خربزه تخم قند (muskmelon) است؛ محصولی مهم برای این سرزمین. از جمله فعالیت‌های این رویداد می‌توان به غرفه‌های نمایش این میوه و محصولات مرتبط، اجراهای رقص و موسیقی اشاره کرد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

روز استقلال

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

روز استقلال، یکی از مهم‌ترین تعطیلات ملی در طول دو روز در ۲۷ و ۲۸ اکتبر (۵ و ۶ آبان) هر سال برگزار می‌شود. در طول این رویداد فرصت خوبی برای اکتشاف بیشتر در فرهنگ ترکمنی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود. داستان‌های سنتی فولکلور در این روز نقل و نمایش‌های اسب‌سواری نیز برگزار می‌شوند. غذاهای سنتی ترکمنی نیز در این رویداد برای همه در دسترس هستند.

روز یادبود زلزله عشق‌آباد

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

روز یادبود زلزله عشق‌آباد در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر) هر سال در این شهر برگزار می‌شود. زلزله عشق‌آباد که در سال ۱۹۴۸ رخ داد، منجر به مرگ ۲۰ هزار نفر شد. در این روز مردم در ساختمان‌های شهر به یاد آن‌ها، گل می‌گذارند و دولت یک وعده غذای نذری در مسجد روح ترکمن‌باشی (Gypjak mosque) می‌دهد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

روز یادبود

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

از سال ۱۹۹۰، روز یابود که یک تعطیلی ملی است در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) هر سال، برای گرامیداشت سربازانی که جان خود را برای دفاع از کشور از دست داده‌اند، برگزار می‌شود. در حقیقت، اشاره ویژه این رویداد به سربازانی است که در سال ۱۸۸۱ در جریان  حمله روسیه به دژ گوگ‌تپه، جان باختند.

ترکمنستان؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به عشق آباد؛ شهر سفید بیابان قره قوم در ترکمنستان

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در عشق‌آباد

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۷٫۲۲٫۳
فوریه۹٫۴۲٫۸
مارس۱۵٫۶۳٫۸
آوریل۲۳٫۹۴٫۳
می۳۰۲٫۸
ژوئن۳۵٫۶۰٫۵
ژوئیه۳۷٫۸۰٫۳
اوت۳۶٫۱۰
سپتامبر۳۱٫۱۰٫۵
اکتبر۲۲٫۸۱٫۵
نوامبر۱۶٫۱۱٫۵
دسامبر۹٫۴۲

میانگین ماهیانه دما و بارش در عشق‌آباد

کشور ترکمنستان با اقلیم خشک بیابانی، یکی از گرم‌ترین کشورهای آسیای میانه است. در ماه ژوئیه و اوت، دما در پایتخت به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در ماه دسامبر، سرمای شدید و برف به کشور هجوم می‌آورد.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۶٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۶٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۵ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
فوریه۸٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۸٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۷٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۷٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
مارس۱۴٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۱۲٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر۱۱ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
آوریل۲۱٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۱۹٫۸ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۱۷٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر۱۵٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر
می۲۸٫۵ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۲۷ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۲۵٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر
ژوئن۳۴٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۲٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۲ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
ژوئیه۳۷٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۳۶٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۶٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۵٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر
اوت۳۵٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۵٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۴٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۴٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
سپتامبر۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۸٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۷٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۲۶٫۱ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
اکتبر۲۰٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۱۸٫۷ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر۱۶٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
نوامبر۱۴٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۱۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر
دسامبر۷٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۶٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر۴٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۲٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در عشق‌آباد

برای بازدید از ترکمستان، دو زمان سفر پیشنهاد می‌شود؛ بین ماه‌های آوریل تا ژوئن (۱۲ فروردین تا ۱۰ تیر)، زمانی که خورشید در آسمان حاضر و هوا دلپذیر است و بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)، زمانی که موج گرما تمام می‌شود اما هنوز سرمای یخبندان از راه نرسیده است.

چه زمانی به عشق‌آباد برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۱۹۸-۲۴۱۰
فوریه۱۹۱۸-۲۸۱۴
مارس۶۱۶۴-۳۰۱۳
آوریل۱۳۲۵۰۳۹۹
می۱۹۳۱۱۲۴۰۱۰
ژوئن۲۴۳۷۱۴۴۴۵
ژوئیه۲۶۳۹۱۸۴۶۲
اوت۲۵۳۸۱۸۴۵۲
سپتامبر۱۹۳۲۱۱۴۲۳
اکتبر۱۲۲۴۰۳۹۷
نوامبر۶۱۴۴-۲۸۱۲
دسامبر۱۹۱۳-۲۹۱۰

حداقل و حداکثر دما در عشق‌آباد

هزینه روزانه توریستی در عشق‌آباد

هزینه یک روز اقامت در عشق‌آباد حدودا ۲۵۸ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به عشق‌آباد سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در عشق‌آباد انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه