بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

بسیاری از علاقه‌مندان طبیعت گردی و ماجراجویی رویای سفر به آفریقا را دارند، اما آیا می‌دانید برای تجربه‌ای لذت‌بخش باید بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا را بشناسید؟

آفریقا یکی از بهترین مقاصد برای تجربه ماجراجویی در طبیعت و تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان و در یک کلام سافاری است. هرکدام از کشورهای کوچک و بزرگ این قاره بالاخره چیزی برای عرضه در این زمینه دارند که عاشقان سافاری دوست رو مجذوب خود کند.

به هر حال فراموش نکنید که ۵ حیوان بزرگ و محبوب سفرهای سافاری (شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و بوفالو) در این گستره وسیع قابل‌مشاهده هستند، موجوداتی که نمی‌توان به‌سادگی از لذت مشاهده آن‌ها و رفتارهای طبیعی‌شان در حیات وحش گذشت. اما برای سافاری در آفریقا رعایت یک سری نکات ضروری است. نکاتی که به شما کمک می‌کنند سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کرده و بدون اذیت شدن بابت مسائل پیش پا افتاده، از گشت‌وگذار خود لذت ببرید.

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

در واقع هنگام برگزاری سافاری در آفریقا عمده چیزهایی که باید مایه نگرانی شما باشد ثبت تصاویر زیبا و خیره‌کننده از حیات وحش، آرامش و لذت بردن از مناظر اطراف یا انتخاب یادگاری و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد برای خودتان یا اعضای خانواده و دوستان‌ است. در یک کلام شما نباید حین سفر از درد و تاول پا، دوربین و لنزهای غبار گرفته یا پوشیدن لباس‌هایی از جنس نامرغوب یا رنگ‌های نامناسب آزرده خاطر شوید. 

سافاری دوستان باتجربه راهکارهای خوبی برای غلبه بر مشکلات دارند که سفر شما را دلپذیرتر می‌کند

بسیاری از افراد به‌تدریج و به تجربه مهم‌ترین نکات برای لذت بردن از سفر را آموخته‌اند و همه می‌دانیم که گاهی کسب تجربه شخصی کاری سخت و آزاردهنده است. اما اگر پای صحبت این دسته از افراد بنشینید، توصیه‌های خوبی دریافت می‌کنید که رنج تجربه شخصی را از روی دوش شما برداشته و کار را برای‌تان ساده می‌کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مجال از مشاوره شماری از فعالان این حوزه استفاده برده و بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا را با شما نیز در میان بگذاریم.

انتخاب کفش مناسب

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

لطف اصلی سافاری حضور در طبیعت و ماجراجویی از نزدیک است. در سفرها گاهی گردشگران با ماشین به سواری و بازدید جاذبه‌های گردشگری یا طبیعی می‌روند. اما بسیاری از اوقات راهنمای تور شما را به راهپیمایی‌ می‌برد تا بدون جلب توجه و از نزدیک حیوانات را تماشا کنید، اینجا است که انتخاب یک کفش مناسب امتیازی شگفت انگیز است. بنابراین به خاطر داشته باشید برای تجربه سافاری در آفریقا حتما از کفش‌هایی با پاشنه‌هایی از جنس پلاستیک سخت و محکم استفاده کنید.

«نیک ون رنسبورگ» (Nic van Rensburg) یکی از مدیران فعال در مناطق حفاظت شده شمال موزامبیک اشاره می‌کند که بهتر است گردشگران طی سفر در آفریقا کفش مناسبی به‌همراه داشته باشند که آن‌ها را از مشکلات احتمالی راهپیمایی‌های طولانی در امان نگه دارد. او در ادامه می‌افزاید که تیغ‌ و خار به آسانی به کفش‌هایی  با کفی نرم نفوذ کرده و اسباب آزار مسافران را فراهم می‌کنند. به همین خاطر استفاده از کفش‌هایی با کفی پلاستیکی محکم مؤثرتر است، به‌ویژه اگر قرار است از میان بوته‌زارها حرکت کنید. همچنین بهتر است کفش خود را حداقل یک ماه قبل از سفر پوشیده و از راحتی و مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.


درمان تاول‌ها به روش درست

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

شاید شما هم از حضور تاول‌های ناخوشایند آن هم بعد از یک راهپیمایی طولانی آزار دیده باشید، یکی از مشکلاتی که ممکن است حین سافاری در آفریقا نیز با آن مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است به خاطر داشته باشید که ترکاندن تاول یکی از راه‌های غلط برای خلاص شدن از این ضایعه پوستی است که ممکن است در ادامه، با ایجاد حساسیت پوستی باعث دردسرهای بیشتری بشود. در واقع شما با ترکاندن تاول، لایه بالایی پوست خود را خراشیده و آن را تحریک می‌کنید.

پس بهتر است به‌جای این روش از یک سوزن و مقداری نخ استفاده کنید! بله، کافی است سوزن تمیز و ضدعفونی‌شده را از گوشه تاول وارد و از گوشه دیگر خارج کنید. اکنون با کشیدن سوزن نخ را وارد تاول کنید و سپس آن را ببرید. در این حالت باقی‌مانده نخ در محل تاول باقی مانده و به خارج شدن مایعات جمع شده در تاول و در ادامه، خشک شدن پوست کمک می‌کند. با این روش پوست تازه به‌آرامی در زیر پوست مرده تاول شکل می‌گیرد و شما نیز درد و ناراحتی زیادی را تحمل نمی‌کنید.


کیف سیاه رنگ دوربین خود را در خانه جا بگذارید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

«مارک ایویلی» (Mark Eveleigh)، عکاس خبری فعال در زمینه مسافرت و گشت‌وگذار به سبک سافاری است. او می‌گوید بهتر است هنگام برنامه‌ریزی برای حضور در آفریقا، کیف سیاه رنگ دوربین خود را فراموش کنید و به‌جای آن یک کیف یا کوله ضد آب برای دوربین و تجهیزات اضافی آن تهیه کنید تا لوازم عکاسی شما را از گرد و غبار و نفوذ شن و ماسه محافظت کند.

در عین حال بهتر است بدانید انتخاب رنگ دیگر کلید مهم محافظت بهتر از لوازم عکاسی است. به همین خاطر بهتر است ترجیحا به سراغ رنگ‌های روشن رفته و قید رنگ تیره و مشکی را بزنید. کیف‌های تیره اغلب گرمای بیشتری را به خود جذب کرده و ممکن است دوربین و تجهیزات اضافی و اغلب گرانقیمت آن را خراب کنند.


با خود یک کلاه مخصوص دوش بیاورید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

شاید باورتان نشود اما این نوع کلاه نه‌تنها برای شما، که برای حفاظت از لوازم عکاسی و دوربین نیز قابل استفاده است.

به همین خاطر بهتر است همواره یک کلاه دوش و یک تی‌شرت اضافه در کیف دوربین خود داشته باشید. کلاه دوش برای حفاظت دوربین از ریزش باران‌های ناگهانی و خیس شدن به کار می‌آید و تی‌شرت از لوازم شما در مقابل گردوخاک محافظت می‌کند، به‌ویژه هنگامی که مشغول رانندگی هستید یا در ماشین‌های مخصوص گشت‌وگذار حضور دارید.


 نخ دندان را فراموش نکنید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

مارک ایویلی که هدایت گروه‌های اعزامی و گردشگران در کشورهایی همچون غنا، اوگاندا، پاناما، بورنئو، ماداگاسکار و عمان را برعهده داشته اشاره می‌کند که تابه‌حال هرگز بدون نخ دندان و یک سوزن به سفر نرفته است.

نخ دندان دارای الیاف بسیار محکمی است که برای دوختن دکمه‌های کنده شده، تعمیر کیف‌های کوچک و حتی مرمت کفش به کار می‌آید. جای نخ دندان هم جای مناسبی برای قرار دادن و نگهداری سوزن است. به هر حال اگر نخ دندان برای این کارها هم به کارتان نیاید مهم نیست، چون برای داشتن دندان‌های سالم همیشه به نخ دندان نیاز دارید.


دوباره در مورد رنگ لباس‌های خود فکر کنید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

انتخاب لباس مناسب کمک مؤثری برای نامرئی شدن در محیط اطراف است و این مسئله شانس شما برای تماشای حیوانات و رفتارهای‌شان در زیستگاه طبیعی‌ را بیشتر می‌کند. «استیو آدامز» (Steve Adams) جنگل‌بانی است که یک شرکت آنلاین فروش پوشاک مناسب سافاری را تاسیس کرده است. او می‌گوید رنگ سفید بدترین رنگ ممکن برای حضور در سافاری است، به‌ویژه زمانی که در بیشه زارها حضور دارید. این رنگ توجه حیوانات را به خود جلب کرده و ممکن است حتی آن‌ها را از محیط دور کند.

در واقع درست این است که رنگ لباس بر اساس چشم‌انداز، پوشش گیاهی و طبیعت محلی انتخاب شود که قصد بازدید و گشت‌وگذار در آن را دارید. به‌عنوان مثال اگر مقصد شما مناطق جنگلی و دشت‌های است که بخش‌هایی از زامبیا، زیمباوه، تانزانیا، موزامبیک و شمال و شرق آفریقای جنوبی را در برگرفته است، بهتر است به سراغ رنگ سبز تیره بروید. در حالی که اگر قرار است به بازدید مناطق خشک‌تری همچون صحرای کالاهاری، بوتسوانا، نامیبیا و غرب آفریقای جنوبی بروید، رنگ قهوه‌ای یا خاکی انتخاب‌های ایدئال‌تری هستند.


برای تجربه عکاسی، مسافرت انفرادی را نیز مد نظر قرار دهید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

آن دسته از مسافراتی که به‌صورت جدی به‌دنبال ثبت تصاویر خیره‌کننده از سافاری خود هستند، بهتر است خیلی در مورد همسفران خود سختگیر و دقیق باشند. عکاس حیات وحش و راهنمای تور «دیل موریس» (Dale Morris) در این مورد می‌گوید:

" در سافاری هیچ چیز بدتر از احاطه شدن توسط مردمی نیست که خواست شما برای رسیدن به لحظه موعود و ثبت تصاویر تماشایی را درک نمی‌کنند."

او در ادامه اضافه می‌کند که اگر عکاسی دغدغه اصلی شما از تجربه سافاری است، پس چند انتخاب پیش روی شما است. یا به‌تنهایی مسافرت کنید، یا به گروه‌های عکاسی سافاری بپیوندید یا در نهایت همسفر کسی باشید که در این هدف با شما اشتراک داشته باشد، نه کسی که تنها تصورش از سافاری، ساعت‌ها و ساعت‌ها نشستن در میان بوته‌زارها باشد تا زمانی که سرانجام روز به پایان برسد.


به فکر بچه‌ها باشید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

بهتر است همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که صرف کردن ساعت‌ها برای جست‌و‌جوی حیوانات، شاید برای بزرگسالان سرگرم‌کننده و مهیج باشد، اما بی‌شک برای کودکان کم سن و سال خسته کننده و شکنجه‌ای تمام عیار است.

به همین خاطر بهتر است والدین برای اقامت خود، کمپ یا اقامتگاه‌هایی را در نظر بگیرند که برنامه‌های خاصی برای کودکان ارائه کرده و اوقات آن‌ها را نیز پر کنند. مثلا اقامتگاهی در کنیا برنامه‌ای خاص و بی‌ظیر برای بچه‌ها ارائه می‌کند، یک کلوب ماجراجویی که توسط طبیعت شناسی از «ماسایی مارا» اداره شده و به کودکان درمورد طبیعت و مهارت‌های زنده ماندن آموزش می‌دهد. همچنین تعدادی از اقامتگاه‌های خصوصی و مصون از خطر مالاریا در آفریقای جنوبی وجود دارند که بین برنامه حرکت ماشین‌ها و گشت‌وگذار در طبیعت، اوقاتی را نیز به کودکان اختصاص داده و آن‌ها را سرگرم می‌کنند.


در انتخاب جنس لباس خود دقت کنید

بایدها و نبایدهای سافاری در آفریقا

در حالی که در بسیاری از سایت‌های مرتبط با سفرهای سافاری قید شده که لباس‌های نخی انتخابی ایدئال برای گشت‌وگذار در طبیعت و تجربه این نوع سفر هستند، اما بهتر است بدانید الیاف دیگری هم هستند که در مقایسه با نخ پنبه مزایای بیشتری داشته و راحتی مناسبی را برای افراد به ارمغان می‌آورند. امتیازی که به‌ویژه حین گشت‌وگذار در بیشه‌زارهای آفریقا کرد بیشتری پیدا می‌کند.

استیو آدامز در این زمینه اشاره می‌کند که ویژگی اصلی پوشاک مناسب به نوع واکنش آن‌ها به فرایند گرم و سرد شدن بدن شما بستگی دارد. تبخیر عرق از روی سطح پوست باعث خنک شدن بدن شما می‌شود. لباس‌های نخی اجازه تبخیر صد در صدی عرق بدن را نمی‌دهند. در واقع بیست درصد عرق بدن قبل از تبخیر شدن جذب می‌شود. این در حالی است که الیاف مناسب‌تری هم وجود دارند که این میزان را کاهش داده و به افزایش تبخیر عرق کمک می‌کنند.

در این میان لباس‌هایی هم وجود دارند که دارای برچسب «moisture-wicking» هستند. این مسئله نشان می‌دهد که جنس این لباس‌ها هم به تسریع فرآیند تبخیر عرق کمک کرده و باعث خنک‌تر شدن بدن می‌شود و هم خود رطوبت نگرفته و حالت خیس و چسبنده پیدا نمی‌کند. این مسائل باعث می‌شود که فرد هنگام پوشیدن آن‌ها راحتی بیشتری داشته باشد. با این حال اگر لباس مناسب به‌همراه ندارید، می‌توانید با استفاده از سربند، دستمال سر یا کلاه‌های مرطوب دمای بدن خود را کاهش دهید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدواریم اگر روزی گذرتان به آفریقا افتاد و سافاری در این سرزمین شگفت انگیز را تجربه کردید، رعایت این نکات سفر خاطره انگیزتری را برای‌تان به ارمغان بیاورد. حتما نظرات و پیشنهادها خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع CNN

دیدگاه