با بهترین سس های تند دنیا آشنا شوید

رسول نوری
رسول نوری پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
با بهترین سس های تند دنیا آشنا شوید

جادویی در غذاهای تند وجود دارد که وقتی زمان خوردنشان فرا می‌رسد، عاشقان این غذاها برای تجربه‌ای لذت بخش و اشک آور از سوختن دهان سر یک میز جمع می‌شوند.

سس تند از آن دسته خوردنی‌هایی است که بر سر سفره‌ها و میزهای غذا در همه‌ جای دنیا از «کره‌ی جنوبی» گرفته تا آمریکای جنوبی وجود دارد و همانند ارز و جلد گذرنامه، این ترکیب‌های سنتی فلفلی حرف‌های زیادی درباره‌ی فرهنگ و آداب و رسوم کشورهایشان دارند. چه تند و آتشین باشند و چه تنها عطر و طعم غذا را بهبود ببخشند، این ۱۱ سس از واجبات آشپزی برای افراد محلی هستند و خوردن غذا در خارج از کشور را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

سمبل، اندونزی

سس تند سمبل

گونه‌های مختلفی از این سس در «اندونزی» گرفته تا کشورهای آسیای جنوبی مانند «سنگاپور» و «سریلانکا» تهیه می‌شود. فلفل قرمز، سیر، نوعی پیاز قرمز کوچک و گوجه‌فرنگی در هاونگ‌های سنتی سنگی کوبیده شده و سپس برای خوش طعم کردن بیشتر آن با آبلیمو و عصاره‌ی میگو تفت داده می‌شود. در اندونزی سس سمبل را تقریبا کنار هر غذایی می توان یافت. مانند برنج‌های محلی، «ناسی گورنگ» (nasi goring) و «باکسو» (bakso) که انواعی از گوشت‌های قلقلی محلی این کشور هستند.

سس فلفل سیاه شیتو، غنا

سس تند شیتو

کلمه‌ی «شیتو» در بسیاری از گویش‌های محلی «غنا» به معنی فلفل است اما از این کلمه برای اشاره به ترکیبی که با گوجه‌فرنگی، زنجبیل، سیر، میگوی خشک شده و فلفل قرمز تهیه شده نیز استفاده می‌شود. پس از مخلوط کردن این مواد، عصاره‌ی به دست آمده برای چندین ساعت تحت حرارتی کم قرار می‌گیرد و تبدیل به سسی با رنگ قهوه‌ای سوخته می‌شود که هم با گوشت و هم با ماهی طعمی لذیذ خواهد داشت. دستور پخت دقیق این سس از محله‌ای به محله‌ی دیگر فرق می‌کند اما طعم خوش‌مزه و تند این ترکیب برای عاشقان غذاهای غنایی به آسانی قابل تشخیص است.

آجی ورده، پرو

سس تند آجی ورده

قسمت اصلی این سس تند سبز رنگ و غلیظ، فلفل آجی است که از گیاهان محلی آمریکای جنوبی محسوب شده و آشپزهای کشور «پرو» فراوان از آن استفاده می‌کنند. برای تهیه‌ی این سس کافی است عصاره‌ی فلفل آجی، هالاپینو، روغن زیتون، پیازقرمز، سیر، آبلیمو، گشنیز و مایونز را با هم مخلوط کنید و سس تند خانگی خود را با بشقابی از «لومو سالتادو» (گوشت سرخ شده‌ تابه‌ای) یا یک بریانی لذیذ سرو کنید و اگر چیزی از آن باقی ماند با تکه‌ای نان تازه نوش جان کنید.

کوچوجنگ، کره‌ جنوبی

سس تند کوچوجنگ

هم شور و هم شیرین، این چاشنی لذیذ که در کره‌ی جنوبی تهیه می‌شود تجربه‌ای استثنایی برای شما رقم خواهد زد. این ترکیب از برنج چسبناک که تأمین کننده‌ی طعم شیرین است، تخمیر سویا که طعمی متفاوت را به آن می‌افزاید و فلفل قرمز که تندی آن را به ارمغان می‌آورد تشکیل شده است. از «کوچوجنگ» (Gojuchang) در حجم بالایی برای خواباندن مواد غذایی در آن و به عنوان سس کره‌ای استفاده می‌شود و نقشی کلیدی در غذاهای محبوب این کشور مانند «کیمیچی» (تشکیل شده از سبزیجات خصوصاً کلم) و «بیبیمباپ» (کاسه‌ای برنج به همراه مخلفلات) ایفا می‌کند.

پیری پیری، پرتغال

سس تند پیری پیری

ریشه‌ی سس «پیری پیری» کشور «پرتغال» است. اما این ترکیب را در کشورهایی مانند «آنگولا» و «موزامبیک» در جنوب آفریقا که زمانی مستعمره‌های پرتغال بوده‌اند نیز می‌توان دید. فلفل شیرین «پیمنتو» (pimento) و فلفل قرمز در کنار ادویه‎‌هایی مانند پاپریکا و برگ بو ترکیبات تشکیل دهنده‌ی این سس تند هستند. برای لذت بردن از طعم فوق‌العاده‌ای این سس، مقداری مرغ را با زغال کباب کنید و با سس تند پیری پیری میل کنید.

سس فلفلی اسکاچ بونت، جامائیکا

سس تند اسکاچ بونت

این سس به شدت تند از نوعی فلفل کارائیبی تهیه شده که طبق مقیاس اسکویل حدود ۱۰ برابر از هالاپینو تندتر است. میوه‌های گرمسیری مانند انبه و آناناس اغلب به این سس محلی کشور «جامائیکا» افزوده می‌شوند تا با اضافه کردن مزه‌ای نسبتا شیرین، از تندی وحشتناک آن بکاهند. برندهای مشهوری مانند «پیکاپپا» (Pickapeppa) و «واکرزوود» (Walkerswood) انواع مختلفی از این سس‌های فلفلی را می‌سازند که دست‌پخت شما را به سوزانی آفتاب کارائیب کنند.

سحوق (سحاوق)، یمن

سس تند سحوق سحاوق

سحوق یا سحاوق از اجزای اصلی آشپزی «یمن» است و به عنوان نماینده‌ای از ادویه‌های خاورمیانه مانند گشنیز، زیره‌ی سبز و هل نیز محسوب می‌شود. در سه رنگ قرمز، قهوه‌ای و سبز تهیه می‌شود که سبز و قرمز محبوب‌ترین انواع آن هستند. گیاهانی مانند گشنیز و جعفری به نوع سبز سحوق طراوت و تازگی و رنگ می‌بخشند و در عین حال اندکی از تندی فلفل قرمز می‌کاهند. نوع کم‌یاب‌تر اما به همان اندازه خوش‌مزه‌ی سحاوق که رنگ قهوه‌ای دارد از گوجه‌فرنگی برای کامل‌تر کردن ترکیب استفاده می‌کند.

نام پریک، تایلند

سس تند نام پریک

شاید سس «سیراچا» معروف‌ترین سس «تایلند» باشد اما گذشتن از «نام پریک» هنگام میل کردن غذاهای تایلندی در رستوران‌های محلی این کشور ممکن نیست. سس ماهی و عصاره‌ی میگوی تخمیر شده با تکه‌هایی از فلفل قرمز، سیر و نوعی پیاز قرمز کوچک ترکیب شده تا یک سس تند استثنایی را تشکیل دهد و سپس با مواد دیگری مانند انبه، علف لیمو (سرده) یا تمر هندی مخلوط می‌شود. این سس را می‌توانید با یک ظرف نودل میل کنید یا با یک پر کاهو و هیچ مصرف غلطی برای آن وجود ندارد

اروس پیستا ، مجارستان

سس تند اروس پیستا

این سس ساده که از دو قسمت پاپریکا و یک قسمت نمک تشکیل شده است را می‌توان با هر کدام از گونه‌های فلفل آنوم مانند فلفل دلمه‌ای شیرین یا فلفل‌های تند کاین تهیه کرد. «اروس پیستا» (Erős Pista) از محبوب‌ترین انواع سس تند در «مجارستان» بوده که به عنوان انتخاب اول در طبخ غذاهای محلی مانند گولاش و چیکن پاپریکاش محسوب می‌شود. هم‌چنین می‌توانید این سس را مستقیما با نان مجارستانی لانگوس میل کنید.

هاریسا، آفریقای شمالی

سس تند هاریسا

مقداری جعفری را به همراه زیره‌ی سبز و دانه‌ی زیره به اندکی سیر، پیاز و فلفل قرمز کبابی اضافه کنید و به همین سادگی شما سس تند و دودی هاریسا را تهیه کرده اید. ریشه‌ی این سس لذیذ ناحیه‌ی «مغرب» در شمال آفریقا بوده که شامل کشورهایی مانند «تونس»، «الجزایر» و «مراکش» است. خورشت‌ها و گوشت‌های آرام‌پز شده به وفور در این ناحیه یافت می‌شوند که هاریسا را به انتخابی واضح برای همراهی با این غذاها تبدیل می‌کند. یک قاشق پر از این سس برای تند کردن یک بشقاب کامل از غذایی مانند بلغور عربی کافی است.

سس تند لوئیزیانا استایل، جنوب آمریکا

سس تند لوئیزیانا استایل

سس تند لوئیزیانا استایل که از کیجن‌ها (فرانسوی تبارهای جنوب آمریکا) قرض گرفته شده است، در سراسر این کشور خصوصاً قسمت‌های جنوبی «آمریکا» یافت می‌شود. ساکنان آمریکا با برندهایی مانند «تبسکو» (Tabasco)، «کریستال» و «فرنکس رد هات» (Frank’s Red Hot) آشنایی دارند که از آن‌ها برای ساخت سس بوفالو برای طبخ بال مرغ استفاده می‌شود. طعم تند سس لوئیزیانا استایل از فلفل کاین گرفته می‌شود اما این طعم ترش سرکه است که شما را مجذوب این سس می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه