۵ نکته موثر در مقابله با جت لگ

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
۵ نکته موثر در مقابله با جت لگ

مقابله با جت لگ یکی از مهم‌ترین واکنش‌های مسافران پس از سفر به نقاط دور است. با ۵ راهکار ساده اما موثر می‌توانید به راحتی با این مشکل کنار بیایید.

سفرهای بین‌المللی جسم و روح آدم را گیج می‌کنند. حالت تهوع، خستگی، و گیجی باعث می‌شود زمان لازم برای گشتن در یک کشور جدید را نداشته باشیم. پس بهترین راه حل برای مواجه شدن با جت لگ یا پرواززدگی چیست؟ معمول‌ترین تاثیرات جت لگ خستگی، سوءهاضمه، مشکلات روده، از دست دادن اشتها و کاهش عملکرد ذهنی و جسمی است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ریتم شبانه روزی ما (ساعت بیولوژیکی ما که به ما می‌گوید چه موقع بخوابیم، بیدار شویم و غذا بخوریم) با ساعت منطقه جغرافیایی جدید هماهنگ نباشد. از آنجا که به سرعت نمی‌توان خود را هماهنگ کرد، ما چند ترفند به شما یاد می‌دهیم تا شرایط را برای شما راحت‌تر، و تاثیر جت لگ را کمتر کند. روزنامه‌نگار و پرفروش‌ترین نویسنده نیویورک تایمز، مکس لوگاور (Max Lugavere) بهترین راه‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

جت لگ

۱. جسم و ذهن خود را با خورشید هماهنگ کنید

بهترین راه برای تنظیم ساعت شبانه روزی، قرار گرفتن در معرض نور است. سفر به شرق سخت‌تر از سفر به غرب است، زیرا در شرق روزها کوتاه‌تر و در غرب روزها بلندتر است، و این بدان معنا است که ریتم شبانه‌روزی شما باید تلاش بیشتری برای هماهنگی بکند. لوگاور می‌گوید:

هر زمان که به مقصدم می‌رسیم و همچنان خورشید می‌درخشد، بیرون می‌روم و بدون عینک آفتابی به آسمان نگاه می‌کنم. البته به طور مستقیم به خورشید نگاه نمی‌کنم بلکه به نقطه‌ای از آسمان خیره می‌شوم. روز بعد، به محض اینکه بیدار شوم دوباره همین کار را انجام می‌دهم. نور کمک می‌کند تا دوره ۲۴ ساعته بدن را سریع‌تر با شرایط جدید وفق دهید.

۲. مقدار کمی ملاتونین بخورید

مقابله با جت لگ

ملاتونین یک نوع هورمون است که به مغز شما زمان خوابیدن را اعلام می‌کند. مصرف کمی از آن، بین سه تا پنج میلی‌گرم، سی دقیقه پیش از خوابیدن، می‌تواند ساعت بدن شما را تغییر دهد.

۳. غذا خوردن را برنامه‌ریزی کنید

مقابله با جت لگ

لوگاور از خوردن غذاهای هواپیما خودداری می‌کند زیرا پر از روغن و افزودنی‌ها است. او همچنین هنگام پرواز قهوه نمی‌نوشد، درعوض آب بدن را در سطح مناسب نگه می‌دارد. او می‌گوید:

من از خوردن غذا و کافئین طی پروازهای بلند خودداری می‌کنم (اما آب بسیاری می‌نوشم)، درعوض صبح روز بعد که به مقصد برسم یک وعده غذای حسابی خود را مهمان می‌کنم.

۴. دوش آب سرد بگیرید

مقابله با جت لگ

لوگاور قوانین خود را برای صبح و عصر (در مقصد) دارد:

گرفتن دوش آب سرد می‌تواند باعث تحریک هورمون‌ها و واکنش آن‌ها درست مانند واکنشی که قبلا به بیدار شدن داشتند شود. دوش آب سرد شما را به روال عادی برمی‌گرداند. من همیشه این کار را انجام می‌دهم و زمانی که خسته هستم، آب سرد باعث می‌شود ذهنم آنلاین شود.

لوگاور پیشنهاد می‌دهد که عصرها تهویه هوا را کم کنید و یک حمام یا دوش آب گرم بگیرید. او می‌گوید:

وارد شدن به یک اتاق یا فضای خنک‌تر باعث خواب آلودگی می‌شود.

۵. طوری برنامه‌ریزی کنید که عصر به مقصد برسید

مقابله با جت لگ

نکته اصلی در خرید بلیت هواپیما دقت در زمان رسیدن به مقصد است. سعی کنید غروب به مقصد مورد نظر برسید، زیرا با این کار به احتمال زیاد خیلی زود می‌خوابید و سرحال بیدار می‌شوید. ضروری است که ساعت خود را با ساعت مقصد یکی کنید. چند روز پیش از سفر ساعت خواب و خوراک خود را نزدیک به ساعت مقصد تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه