اولین بوئینگ 777 جهان بعد از بازنشستگی رهسپار موزه آریزونا شد

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
اولین بوئینگ 777 جهان بعد از بازنشستگی رهسپار موزه آریزونا شد

اولین بوئینگ 777 جهان بعد از ۲۴ سال پرواز بازنشسته و به موزه‌ی هوا و فضای آریزونا سپرده می‌شود. این هواپیما، بر اساس طراحی اصلی بوئینگ 777 در سال ۱۹۹۴ تولید شد و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در هواپیمایی کاتای پاسیفیک فعالیت می‌کرد.

بوئینگ 777 امسال ۲۴ ساله می‌شود، اما همچنان مستحکم و پرصلابت است. این هواپیما یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های بوئینگ است و خطوط هوایی زیادی در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. اما پس از گذشت حدود یک ربع قرن از اولین پرواز اولین نمونه از این هواپیما، اکنون اولین بوئینگ 777 به آخر خط خود رسید و راهی موزه‌ی هوا و فضای پیما (Pima Air & Space Museum) در آریزونا شد تا دوران بازنشستگی خود را به‌عنوان یکی از برترین جاذبه‌های صنعت مسافرت به استراحت بگذراند.

هواپیمای 200-777 که اولین نمونه‌ی ساخته شده از بوئینگ بود و به نام B-HNL خوانده می‌شد، در سال ۱۹۹۴ تولید و بالاخره در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک هنگ‌کنگ وارد سرویس تجاری شد.

این هواپیما در طول سال‌های خدمات‌رسانی خود، ۲۰۵۱۹ پرواز برابر با ۴۹۶۸۷ ساعت برای کاتای انجام داد. این هواپیمای قابل احترام در ماه مه سال ۱۰۱۸ و پس از آن که بوئینگ و کاتای در مورد اهدای آن به موزه به توافق رسیدند، از عملیات کنار گذاشته شد و در ۱۹ سپتامبر وارد توسان شد تا زندگی جدیدی را در موزه‌ هوا و فضای پیما از سر بگیرد.

همکاری در طراحی

بوئینگ 777

بوئینگ ضمن اعلام این توافق، از نقش کاتای در توسعه‌ی این هواپیمای دور برد که بزرگ‌ترین جت دو موتوره‌ی جهان و یکی از اولین هواپیماهایی است که از کنترل‌های کاملا دیجیتال بهره می‌برد، قدردانی کرد. کاتای در کنار شرکت‌های مهم هواپیمایی بین‌المللی مانند بریتیش ایرویز، آل نیپون ایرویز، امریکن دریمز، کانتاس، دلتا ایرلاینز، ژاپن ایرلاین و یونایتد ایرلاینز، اولین خطوط هوایی بودند که برای طراحی 777 مورد مشورت قرار گرفتند.

بوئینگ 777

کوین مک آلیستر، عضو هیئت مدیره و رئیس هواپیماهای تجاری بوئینگ، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

کاتای پاسیفیک در موفقیت‌های زیادی که نصیب 777 شد، نقش مهمی ایفا کرده کرده است. این شرکت هواپیمایی کمک‌های زیادی به طراحی اصلی این هواپیما کرده و یکی از بزرگ‌ترین سفیران آن تا به امروز بوده است.

در حال حاضر، بوئینگ در حال کار روی نسخه‌ی جدید 777 است؛ قرار است که 9-777 در سال ۲۰۱۹ به پرواز در بیاید. سری 777 را به این خاطر تحسین می‌کنند که از لحاظ ظرفیت، کمبودهای موجود بین جت‌های کوچک‌تر و جت‌هایی مانند 747 Jumbo بوئینگ را برطرف کرد.

بوئینگ 777

روپرت هوگ، مدیر اجرایی کاتای پاسیفیک، می‌گوید:

هواپیمای 200-777 در دو دهه‌ی گذشته عملکرد استثنایی داشته است و چون ما در صدد بازنشسته کردن این هواپیماها در ماه‌های آتی هستیم، مشتاقانه چشم به راه پیوستن هواپیمای مدرن 9-777 به ناوگان خود در سال ۲۰۲۱ هستیم.

او اضافه می‌کند:

777 اصلی، جایگاه بسیار ویژه‌ای در تاریخ شرکت هواپیمایی ما و نیز، تاریخ صنعت هواپیمای تجاری دارد.

رویای صنعت هواپیمایی

بوئینگ 777

موزه‌ی کوچکی که در پالم اسپرینگز، کالیفرنیا، مستقر است یکی از معدود مواردی است که می‌توانید در آن پرواز کنید، با یک خلبان صحبت کنید یا سوار یک هواپیمای د موتوره بشوید. موزه‌ی هوا و فضای پیما رویا هر فرد دوستدار هوانوردی است؛ ۱۵۰ هواپیما در فضای داخلی موزه و ۱۵۰ هواپیمای دیگر در فضای خارجی آن نگهداری می‌شوند. این موزه شامل یک فروند Wright Flyer اصلی و همچنین یک فروند دریم لاینر 787 و همچنین چند هواپیمای نظامی آماده به پرواز است.

بوئینگ 777

بازدیدکنندگان موزه می‌توانند برای بازدید از فضای ۲۶۰۰ هکتاری قبرستان هواپیما دیویس مانتن آریزونا که هواپیماهای نظامی آمریکا و چند کشورهای مختلف را در دل خود جای داده است، از تورهای موزه که با استفاده از اتوبوس برگزار می‌شوند، استفاده کنند.

مک آلیستر می‌گوید:

از همکاری با کاتای برای اهدای این هواپیما به موزه، به‌عنوان راهی برای به اشتراک گذاشتن داستان جالب توجه بوئینگ 777 با آیندگان، به شدت هیجان‌زده هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه