ممنوعیت ورود به دماوند تا اطلاع ثانوی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
ممنوعیت ورود به دماوند تا اطلاع ثانوی

ورود به عرصه طبیعی ملی دماوند از ارتفاع ۴۵۰۰ متر تا قله ممنوع اعلام شد.

به گفته حسینعلی ابراهیمی، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران، به دلیل عدم همکاری سازمان‌های مسئول برای ساماندهی این قله ورود به عرصه طبیعی ملی دماوند از ارتفاع ۴۵۰۰ متر تا قله ممنوع است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامه در خصوص ممنوعیت ورود گردشگران و کوهنوردان به قله دماوند بیان کرد که با دستور استاندار مازندران کارگروه استانی حفاظت و مدیریت دماوند را از سال گذشته تشکیل دادیم. متاسفانه از گذشته برای ساماندهی دماوند برنامه‌ای توسط سازمان‌های مختلف اجرا نمی‌شود و روند ساماندهی بعد از تشکیل این کارگروه هم بسیار آهسته بود.

ایشان با بیان اینکه مدیریت چندگانه‌ای برای قله دماوند اعمال می‌شد، خاطرنشان کرد:

تولیت این کارگروه را سازمان حفاظت محیط‌زیست برعهده گرفته بود و قرار بود با مخاطراتی که قله دماوند را تهدید می‌کند سایر دستگاه‌ها مقابله کنند. متاسفانه اقدام موثری از سایر دستگاه‌ها دیده نشد. از همین‌رو طی نامه‌ای معاون عمرانی استاندار درخواست کردیم تا از ورود به عرصه طبیعی ملی قله دماوند با توجه به عملکرد نامناسب دستگاه‌ها جلوگیری شود تا دستگاه‌ها نیز در سامان‌دهی این قله مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران  در ادامه سخنان خود تصریح کرد تا زمانی که در خصوص قله دماوند ساماندهی به‌طور مشخص ایجاد نشود، ممنوعیت ورود به عرصه ملی قله دماوند وجود خواهد داشت.

به عقیده ایشان فعالیت‌ها در این عرصه باید سامان‌دهی شود و ایشان ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های بهره‌بردار از این قله با آن‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

ابراهیمی با بیان اینکه نمی‌توان فقط از عرصه ملی قله دماوند بهره‌برداری کرد و هیچ اقدامی برای آن انجام نداد، بیان کرد:

متاسفانه هم‌اکنون نیز بهره‌برداری مناسب و درستی از قله دماوند نمی‌شود، دماوند یک نعمت بزرگ برای ما است اینکه فقط برای حمل کوهنوردان در این منطقه از چند دستگاه نیسان وانت و قاطر استفاده شود به معنای ایجاد شغل برای جوامع بومی و محلی در این منطقه نیست.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران باید قله دماوند در مجموع برای جوامع محلی با حفظ عرصه طبیعی، به یک مرکز ایجاد درآمد پایدار و اشتغال تبدیل شود. متاسفانه اینگونه که امروزه از قله دماوند بهره‌برداری می‌شود بی‌شک آینده دماوند را به خطر خواهد افتاد.

ایشان از دلایل به خطر افتادن این عرصه طبیعی ملی، به تغییر کاربری اراضی، وجود دام مازاد، برداشت گیاهان دارویی و علفی به صورت بی‌ضابطه اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه