اجرای بزرگ ترین پروژه تاریخ برای پاکسازی اقیانوس ها شروع شد

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵
اجرای بزرگ ترین پروژه تاریخ برای پاکسازی اقیانوس ها شروع شد

زباله‌های دریایی می‌توانند تاثیرات مخرب زیادی روی زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده داشته باشند. سازمان Ocean Cleanup با اجرای یک پروژه ابداعی عظیم در پی پاکسازی آب اقیانوس ها از این آلودگی ها است.

با همت «اوشن کلین آپ» (Ocean Cleanup)، یک سازمان غیر انتفاعی، قرار است اقیانوسهای جهان به‌زودی تمیزتر بشوند. بویان اسلات ۱۸ ساله که یک مخترع هلندی است، این سازمان غیر انتفاعی را در سال ۲۰۱۳ با هدف توسعه فناوری‌هایی برای جمع کردن زباله‌های پلاستیکی از اقیانوس‌های جهان پایه‌گذاری کرد.

روز شنبه، سیستم اختراعی او با ارزش ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار (۲۰ میلیون دلار) که به‌شکل یک مانع مهار زباله طراحی شده است در خلیج سان فرانسیسکو به آب انداخته و تست شد. هدف اولیه‌ی آن، پاکسازی «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» (Patch Garbage Great Pacific) است که با نام چرخاب زباله‌ی اقیانوس آرام نیز شناخته می‌شود و منطقه‌ای پر از زباله به مساحت ۶۱۷٬۰۰۰ مایل مربع در چرخاب شمالی اقیانوس آرام است که تبدیل به محلی پر از زباله‌های ساخته‌ی دست بشر شده است. 

این سیستم، یک مانع به‌شکل «U» است که از شناورهایی با حاشیه سه متری ساخته شده است. شناورها، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و حاشیه‌های آن‌ها هم مانع از فرار تکه‌های کوچک‌تر می‌شوند. وقتی که ظرفیت سیستم تکمیل شد، پلاستیک‌ها توسط یک کشتی به ساحل انتقال داده می‌شود تا بازیافت بشوند. توجه کنید که این سیستم طوری طراحی شده است که ماهی‌ها و سایز آبزی‌ها در آن گرفتار نشوند.

پس از اتمام مرحله‌ی جمع‌آوری، زباله‌های اقیانوسی تبدیل به محصولات با دوامی می‌شوند، اما کارهای دشواری پیش روی متخصصان وجود دارد؛ چراکه برآورد می‌شود هر لکه زباله‌ای حاوی ۱٬۸۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تکه (۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون) از مواد دور ریختنی شناور باشد. پیش‌بینی می‌شود که با کمک ده‌ها مانع کوچک‌تر بتوان نیمی از کل زباله‌ها را طی پنج سال اول تمیز کرد.

اگرچه هنوز باید صبر کرد تا عملکرد فناوری مهار زباله‌ها در اقیانوس‌ها را ببینیم، اما در حال حاضر آن تنها سیستم قابل استفاده‌ای است که برای تمیز کردن زباله‌ها در چنین مقیاس بزرگی در اختیار داریم.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه