افزایش دو برابری ببرهای نپال در کمتر از یک دهه

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
افزایش دو برابری ببرهای نپال در کمتر از یک دهه

جمعیت ببرهای بنگال به سرعت کاهش می‌یابد و همین موضوع، باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان کارشناسان حیات وحش و جدی‌تر شدن تلاش آن‌ها برای حفظ این گربه‌سانان بزرگ شده است. حالا از نپال خبر رسیده که یکی از این تلاش‌ها در این کشور نتیجه داد.

ببرهای سلطنتی بنگال با آینده پرمخاطره‌ای روبه‌رو هستند. جمعیت ببرهای شبه قاره‌ی هندوستان، به خاطر تخریب زیستگاه‌ها و شکار غیراخلاقی با هدف تجارت غیرقانونی اندام‌های این حیوان که در طب چینی کاربرد دارد، رو به کاهش گذاشته است. اما، نپال در حال تغییر این روند است. بر اساس آمار منتشر شده در این هفته، این کشور کوچک محصور در خشکی موفق شده است که جمعیت ببرهای خود را در عرض ۹ سال به دو برابر برساند و اولین کشور از میان ۱۳ کشور دارای این گونه‌ی جانوری باشد که به تعهد خود طبق پیمان Tx2 مبنی بر دو برابر کردن تعداد ببرها تا سال ۲۰۲۲ عمل کرده است. این پیمان در اجلاس بین المللی سن پترزبورگ در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید. با این حال، هنوز هم تعداد ببرهای زنده در کشوری که زمانی هزاران قلاده از بزرگ‌ترین گربه‌سان آسیایی در آن می‌زیستند، نگران کننده است.

ببر بنگال

آخرین شواهدی که از رد پنجه‌های ببرها و تله‌های دوربین به دست آمده است، حاکی از آن است که جمعیت ببرها در حدود ۲۳۵ قلاده است که بیشتر آن‌ها در پارک‌های ملی در دشت‌های «ترای» (Terai) متمرکز شده‌اند و ۱۲۵ ببر نسبت به سال ۲۰۱۰ بیشتر است. نکته‌ی قابل توجه این است که این افزایش جمعیت در کل کشور رخ نداده است. جمعیت ببرهای پارک ملی چیتوان (Chitwan National Park) که معروف‌ترین منطقه‌ی حفاظت شده در این کشور است، کم‌تر شده است. این کاهش جمعیت به خاطر رانده شدن ببرهای ساکن از قلمروی خود در پی وقوع طوفان ویرانگر سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده است.

مسئولان حیات وحش، موفقیت‌های نپال در زمینه‌ی حفاظت از ببر را مرهون گشت‌های زمینی، استفاده از فناوری ردیابی مدرن، مشارکت جامعه در اقدامات ضد شکار، حفاظت از گونه‌هایی که هدف شکارچیان هستند و اختصاص نیروهای دولتی برای نظارت بر جرایم حیات وحش می‌دانند. با این وجود، ببرهای نپال همچنان در معرض تهدید مداوم از طرف شکارچیان و تجزیه‌ی زیستگاه‌های‌شان که ببرها را به سمت سرزمین‌های کوچک‌تر سوق می‌دهد، مواجه هستند. ۳۳ ببر که طی پنج سال گذشته در نپال به طور طبیعی تلف شدند، توسط رقیبان خود و در جنگ بر سر قلمرو کشته شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه