تلاش‌های عکاس آمریکایی برای اصلاح رفتارهای نادرست با طبیعت در شبکه های اجتماعی

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
تلاش‌های عکاس آمریکایی برای اصلاح رفتارهای نادرست با طبیعت در شبکه های اجتماعی

یک عکاس آمریکایی، به‌تازگی برای اصلاح رفتارهای غلطی که مردم با طبیعت انجام می‌دهند و آن را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، تلاش‌هایی کرده که در این مطلب، نگاهی با فعالیت‌هایش داریم.

به‌تازگی یک وبلاگ‌نویس جهانگرد با نام الیزابت برنتانو (Elisabeth Brentano)، درخواستی در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده است و در قالب آن، از مدیران این شبکه‌های کلان خواسته که افرادی را که در آن‌ها، عکسایی مختلف که رفتاری زننده، مثل آسیب به محیط زیست، را به اشتراک می‌گذارند، مجازات کنند. پیشنهاد برنتانو این بوده که در وب‌سایت‌های فیسبوک و اینستاگرام، یک کلید Report ویژه برای گزارش این افراد قرار داده شود و این افراد به سرعت از این شبکه‌ها اخراج شوند. وی در این باره می‌گوید:

ما نباید با مایه گذاشتن از طبیعت، لایک و فالوئر و پول به‌دست بیاوریم. از آنجایی که یک‌سری از ما، نمی‌توانیم رفتارمان را کنترل کنیم،پس مدیران فیسبوک و اینستاگرام باید دست به کار شوند.

برنتانو در سه هفته، توانست ۱۳ هزار و ۵۰۰ امضا برای درخواست خود جمع کند.

Nature Offenders

برنتانو در ادامه می‌گوید:

حتی یک نفر هم برای نابودی طبیعت کافی است. از نظر من، این موضوع تماما پیرامون اینکه چه اتفاقاتی بعد از لمس دکمه‌ی Share (به‌اشتراک‌گذاری) خواهد افتاد، می‌گردد و اینکه برای حل کردن آن، باید آموزش‌هایی اساسی صورت بگیرد. اگر من مردد هستم که آیا این پست، ذهنیت مردم (مردمی که فقط به عکس یک پست نگاه می‌کنند و به متنش توجهی ندارند) را در مورد یک توریست مسئولیت‌پذیر خدشه‌دار می‌کند، پس ریسک انتشارش را هم نمی‌پذیرم.

اخیرا یک موضوع این‌چنینی در اسکاتلند مطرح شده است. در این کشور، یک‌سری برج و ساختمان بزرگ نزدیک مراتع بکر طبیعی این کشور درحال احداث هستند و احتمال می‌رود که صرفا برای عکس‌برداری مردم ساخته شده‌اند؛ نکته اینجا است که این بناها، در حال آسیب زدن به طبیعت این کشور هستند.

جان هورستون، موئسس نهاد اجتماعی Blue Planet در مصاحبه با Scotsman گفت که سعی می‌کند تا ثابت کند که این بناها، با حمایت اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی ساخته می‌شوند.

برنتانو یک‌سری تصویر از این رفتارهای نامناسب از جمله کمپینگ در مکان‌های طبیعی ممنونه را از اکانت‌های اینستاگرام افرادی که این تصاویر را به‌اشتراک گذاشته‌اند، استخراج و آن‌ها را جمع‌آوری کرده است. افرادی که اگر کمی دقت می‌کردند، می‌دیدند که حتی تابلوی هشدار برای جلوگیری از این رفتار آن‌ها، در آن اماکن نصب شده بوده است.

Nature Offenders

برنتانو حتی یک حرکت در مقیاسی بزرگ‌تر انجام داد و با اکانت شعبه‌ی آمریکای برند دوربین عکاسی Canon هم تماس گرفت؛ چرا که در صفحه‌ی رسمی و آمریکایی برند Canon، تصویری از دو توریست که در بنای تاریخی قوس دلیکیت در اوتاه (Utah) مشغول کمپ زدن و استراحت بودند، منتشر کرده بود و از آنجایی که کمپ زدن در این مکان ممنوع است، تصویر مورد نظر در خود اینستاگرام کامنت‌هایی منفی گرفت و بازخوردهایی همچون «ناامیدکننده» و یا «احمقانه» را دریافت کرد. این پست در شبکه‌ی اینستاگرام همچنان قابل دسترسی است و ۲۰ هزار لایک نیز دریافت کرده است!

Nature Offenders

در دیگر تصاویری که برنتانو جمع‌آوری کرده، ویدیوای از یک DJ معروف به نام برندی سایروس (Brandi Cyrus) دیده می‌شود. سایروس در این ویدیو، به یک منطقه‌ی ممنوعه در Fjaðrárgljúfur ایسلند رفته است و زیر ویدیواش، چنین متنی را به‌اشتراک گذاشته:

یکی از کارهای موردعلاقه‌ی من، قانون‌شکنی است!

سایروس بعد از گرفتن واکنش‌هایی منفی از کاربران، این ویدیو را حذف و پیامی منتشر کرد و در آن نوشت:

من با شما کاملا موافقم که باید از طبیعت محافظت کنیم، ولی به شما اطمینان می‌دهم که این منطقه‌ که ما واردش شدیم، پیش از ما هم توسط افرادی دیگر مورد بازدید قرار گرفته بود و اگر اینگونه نبود، من هرگز وارد آن نمی‌شدم.

مسئولین کشور ایسلند زمستان سال گذشته ورود به منطقه‌ی Fjaðrárgljúfur را ممنوع اعلام کردند تا با جلوگیری از قدم گذاشتن مردم در این منطقه، گیاهان موجود در آن فرصتی برای رشد کردن داشته باشند.

از دیگر مواردی که برنتانو از آن‌ها به عنوان تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی در سلامت طبیعت یاد می‌کند، به پارک چشمه‌های آب‌گرم کی هول در بریتیش کلمبیای کانادا برمی‌گردد. این منطقه که در آن حوضچه‌ها و استخرهای بزرگی واقع شده، محلی برای عکس‌برداری توریست‌ها شده بود، پس از مدتی توسط مسئولان کانادایی بسته شد؛ میزان زباله و مواد غذایی که توریست‌ها در این منطقه برجای می‌گذاشتند، خرس‌های گریزلی را به آنجا کشانده و اکوسیستم منطقه را برهم زده بود.

برنتانو در ادامه‌ی صحبت‌هایش، به حوادثی که اخیرا در پارک ملی یلواستون رخ داده بود اشاره کرد. در این پارک، یک‌سری گودال وجود دارد که نزدیک شدن به ‌آن‌‌ها ممنوع است. اخیرا یک توریست برای عکس گرفتن از این گودال‌ها، پیاده‌روهای مخصوص این پارک را رها کرد، به مناطق ممنوع رفت و بعد از افتادن در این گودال‌ها، از بین رفت. زمین‌شناس این پارک یعنی هنک هیسلر (Hank Heasler) اوایل سال جاری، پیرامون این حوادث چنین گفت:

نواحی پرحرارت زمین (ژئوترمال) که در این پارک وجود دارد، یکی از خطرناک‌ترین جاذبه‌های موجود در آن است و من حس نمی‌کنم که توریست‌هایی که به اینجا می‌آیند، از خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند آگاهی داشته باشند.

Nature Offenders

با وجود اینکه برنتانو درخواستش را به دو کمپانی فیسبوک و اینستاگرام مطرح کرده، اما خودش هم قبول دارد که این وظیفه‌ی توریست‌ها، کمپانی‌های گردشگری و دولت‌ها است که از این اماکن محافظت کنند. وی در این‌باره می‌گوید:

شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای که دولت‌ها سعی در حفاظت از پارک‌ها و منابع طبیعی کرده‌اند، آنقدر که باید فعالیت نداشتند. اگر یک سیستمی وجود داشت که این محتویات مهم را به مردم آموزش می‌داد، جامعه خیلی بهتر و بیشتر از قبل با چنین خطرهایی روبه‌رو می‌شد. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم تا مردم این محتویات نامناسب را نشر و به این کار ادامه بدهند. فیسبوک و اینستاگرام باید وارد عمل شوند و به این اتفاقات پایان بدهند چرا که این کار، فقط از این دو ارگان برمی‌آید.

Nature Offenders

الیزابت برنتانو در پایان، به‌عنوان یک عکاس و جهانگرد مسئولیت‌پذیر، چنین جمله‌ای را مطرح کرد:

جهانگردها لازم نیست گوشی‌های موبایل خود را خاموش کنند و به سفر کردن بپردازند. ما باید در زمان سفر، از خودمان بپرسیم که آیا لازم است از تک تک لحظات سفر خود فیلم و عکس بگیریم و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم؟

لحظاتی وجود دارد که واقعا باید آن‌ها را به‌اشتراک گذاشت، ولی ما نباید خودمان را در یک فرهنگ (شبکه‌های مجازی) غوطه‌ور کنیم و خودمان را به تلفن‌های همراه‌مان بچسبانیم! اگر هم چنین می‌کنیم، به نظرم لحظاتی که مدت‌ها از تجربه کردن‌شان عاجز هستیم را بهتر است ثبت و منتشر کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع Telegraph

دیدگاه