درباره ساعت های مشهور جهان چه می‌دانید؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
 درباره ساعت های مشهور جهان چه می‌دانید؟

از واقعیت‌های جالب ساعت‌های جهان می‌توان به قدیمی‌ترین ساعت اروپا، بلندترین برج ساعت مستقل جهان، بلندترین برج ساعت جهان و غیره اشاره کرد.

ساعت‌های زیادی در جهان وجود دارد که به خاطر ویژگی‌های خاص‌شان به شهرت رسیده‌اند، برخی به خاطر ارتفاع یا قدمت و حتی نوع ساز و کارشان در جهان معروف شده‌اند. به هر حال واقعیت‌های جالبی در پس هر یک از آن‌ها نهفته است که در اینجا قصد داریم به تعدادی از آن‌ها بپردازیم.

۱. بلندترین ساعت جهان با ۱۶۰ متر ارتفاع، در هتل رویال مکه (Mekkah Royal Hotel) قرار دارد و صفحه ساعتی به بزرگی ۴۳ متر دارد که بزرگ‌ترین صفحه ساعت دنیا نیز محسوب می‌شود.

هتل رویال مکه

۲. بلندترین برج ساعت مستقل دنیا در خاک بریتانیا قرار دارد. برج ساعت یادبود جوزف چمبرلین (Joseph Chamberlain Memorial Clock Tower) در دانشگاه بیرمنگام قرار دارد که در سال ۱۹۰۸ ساخته شده است و ۱۰۰ متر بلندی دارد.

برج ساعت دانشگاه بیرمنگام

۳. بیگ بن در لندن، اسم واقعی این سازه نیست و فقط به زنگ آن بیگ بن گفته می‌شود. این برج که مشرف به ساختمان پارلمان قرار دارد، در گذشته برج ساعت (Clock Tower) نامیده می‌شد؛ اما در سال ۲۰۱۲ به افتخار الماس جوبیلی ملکه، به برج الیزابت (Elizabeth Tower) تغییر نام داد.

بیگ بن

۴. شاید معروف‌ترین و قدیمی‌ترین ساعت مشغول به کار اروپا، ساعت نجومی پراگ (Prague Astronomical Clock) در ساختمان قدیمی شهرداری باشد. این ساعت در سال ۱۴۱۰ در این محل نصب شد.

ساعت نجومی پراگ

۵. قدیمی‌ترین ساعت مکانیکی در حال فعالیت جهان در کلیسای جامع سالزبری (Salisbury Cathedral) در انگلیس قرار دارد. این ساعت در سال ۱۳۰۶ تکمیل شد و هیچ صفحه ساعتی ندارد و در واقع طراحی آن به گونه‌ای بوده است که سر ساعت‌، فقط زنگ می‌زند.

کلیسای جامع سالزبری

۶. یکی دیگر از برج ساعت‌های بزرگ اروپا، برج ساعت راتهاوس کلاکنزپیل (Rathaus. Glockenspiel) محسوب می‌شود که در ساختمان شهرداری مونیخ آلمان ساخته شده است. سبک گوتیک این برج ساعت یادآور ساختمان بیگ بن لندن است، هر چند که بعد از آن در سال ۱۹۰۸ ساخته شد و شامل ۴۳ ناقوس و ۳۲ مجسمه است که مجسمه‌ها همه به شکل و ابعاد انسان هستند. این مجسمه‌ها، داستان‌هایی از قرن ۱۶ را به مدت ۱۵ دقیقه نشان می‌دهند که با صدای یک خروس طلایی به پایان می‌رسد.

برج ساعت مونیخ

۷. در اوایل قرن بیستم در برلین، ماموران پلیس روی یک بلندی می‌ایستادند که الان به آن ساعت پوتسدامر پلاتس (Potsdamer Platz Clock) گفته می‌شود و ترافیک را هدایت می‌کردند. اولین چراغ راهنمایی اتوماتیک آلمان در سال ۱۹۲۴ نصب شد و ساعتی که هم‌اکنون در این محل وجود دارد، در سال ۱۹۹۷ دقیقا مشابه همان چراغ قبلی ساخته شد و در محل آن قرار گرفت.

ساعت پلاتز پست دامر

۸. قبل از اختراع ساعت پاندول‌دار در سال ۱۶۵۶، ساعت‌ها یک انحراف ۱۵ دقیقه‌ای در روز داشتند. سیستم پاندول را یک دانشمند هلندی به نام کریستیان هویگنس اختراع کرد و این انحراف ۱۵ دقیقه‌ای را به ۱۵ ثانیه در روز کاهش داد.

ساعت پاندول دار

۹. وقتی به عقربه ثانیه شمار یک ساعت نگاه کنید، به نظر می‌رسد که برای مدت کوتاهی از حرکت ایستاده است، البته این تصور و خطای دید محسوب می‌شود. درواقع به این ماجرا، توهم لحظه‌ای گفته می‌شود، زیرا مغز شما در حال تجربه یک حافظه کاذب است که باعث می‌شود درک شما از زمان کمی به عقب کشیده شود.

ساعت

۱۰. شرکت آمازون قرار است ساعتی به بزرگی ۱۵۲ متر در کوه‌های تگزاس بسازد که انرژی حرکتی خود را از چرخه حرارتی زمین دریافت می‌کند و طوری طراحی شده است تا برای ۱۰ هزار سال فعالیت کند و فقط سالی یک‌بار تیک تیک کند. به گفته رئیس این شرکت، این ساعت به‌عنوان نمادی برای تفکر بلند مدت خواهد بود که نمونه اولیه آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

ساعت آمازون

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه