۱۱ فناوری جدید در فرودگاه ها برای راحت‌تر شدن سفر هوایی

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
۱۱ فناوری جدید در فرودگاه ها برای راحت‌تر شدن سفر هوایی

به‌تازگی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌‌ها برای افزایش رفاه مسافران در سفر هوایی، در حال استفاده از امکانات رفاهی و فناوری‌‌های جدید هستند.

قطعا فراهم کردن امکانات لازم برای افزایش رفاه مسافران و کاهش اضطراب آن‌ها یکی از اصول مهمی است که باید مسئولان شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. استفاده از امکانات جدید و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای خرید بلیط هواپیما تا صندلی‌های بسیار راحت برای خواب تا حدودی می‌تواند مسیر دستیابی به این هدف و راحت‌تر کردن سفر هوایی را هموار کند.

اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد این امکانات و فناوری‌‌ها به دست آورید، این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه به بیان ۱۱ مورد از فناوری‌هایی می‌پردازیم که به‌تازگی در فرودگاه‌های مدرن از آن‌ها استفاده می‌شود و در حال گسترش یافتن هستند.

۱. لاین‌های امنیتی هوشمند (یا هوشمندتر)

لاین های امنیتی هوشمند

استفاده از این لاین‌ها که باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش استرس مسافران می‌شود، به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. بهره‌گیری از این لاین‌ها موجب افزایش سرعت انتقال بار مسافران به هواپیما و همچنین افزایش سرعت بازرسی مسافران و یافتن اشیای ممنوعه پرواز می‌شود.

۲. تحویل غذا و اجناس مختلف در فرودگاه‌ها

تحویل غذا در فرودگاه ها

در صورت استفاده از این فناوری، غذا و اجناس مختلف در هر نقطه‌ای از فرودگاه به شما تحویل داده می‌شود. به‌تازگی  در فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک میزهایی ایجاد شده است که مسافران می‌توانند با حضور یافتن در کنار آن‌ها، غذای موردعلاقه خود را با استفاده از فناوری‌های جدید و بدون نیاز به حضور انسان سفارش دهند. همچنین، در این فرودگاه دستگا‌هایی نصب شده که مشتریان با استفاده از آن‌ها می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را بدون نیاز به حضور فروشنده سفارش دهند.

در  فرودگاه بین‌المللی بالتیمور واشینگتن و فرودگاه‌ بین‌المللی سن‌دیگو خدماتی جدیدی ارائه می‌شود که برای استفاده از آن‌ها تنها باید یک اپلیکیشن نصب کنید؛ از میان این اپلیکیشن‌ها می‌توان به Airport Sherpa و At Your Gate اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مواد غذایی و دیگر کالاهای مورد نیاز خود را با تلفن همراه خریداری کنید و کالاهای خریداری شده در فرودگاه به شما تحویل داده می‌شود.

۳. اسکن صورت برای انجام مراحل مختلف

اسکن صورت

در آینده نزدیک تمام فرآیندهای قبل از پرواز مثل بررسی چمدان‌ها و بارها، انجام اقدامات امنیتی و اخذ کارت پرواز تنها با اسکن صورت شما و یک نگاه جزئی به گذرنامه‌ شما انجام می‌شود.

۴. فناوری‌های مورد استفاده برای یافتن چمدان‌های گم‌شده

ردیابی چمدان ها

گم شدن چمدان‌ها در فرودگاه یکی از مشکلات بزرگ در حین سفر است؛ اما در آینده نزدیک با فناوری‌های جدیدی که به‌زودی ارائه می‌شوند، این مشکل تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. از میان این فناوری‌ها می‌توان به ابزارهای بسیار کاربردی برای یافتن چمدان‌ها مثل برچسب‌های تشخیص‌دهنده هوشمند با فرکانس رادیویی (RFID) و اپلیکیش‌های ردیابی چمدان‌ها اشاره کرد. این فناوری‌ها از زمانی که بارها تحویل فرودگاه مبدا داده می‌شود تا زمان تحویل بارها به فرودگاه مقصد، به کار گرفته می‌شوند.

۵. استفاده از سیستم‌های روشنایی پیشرفته

سیستم روشنایی پیشرفته

در آینده‌ای نه چندان دور فرودگاه‌ها مجهز به سیستم‌های روشنایی پیشرفته‌ای می‌شوند که به مسافران کمک می‌کنند، خودروی خود را در پارکینگ‌ بزرگ فرودگاه به‌راحتی پیدا کنند. علاوه بر این، دستشویی فرودگاه‌ها هم مجهز به سیستم‌های پیشرفته‌ای می‌شوند؛ برای نمونه، سیستم‌هایی استفاده می‌شود که نشان می‌دهد کدام دستشویی پر و کدام‌یک خالی است؛ همچنین، فناوری‌هایی به کار گرفته می‌شود که به تیم نظافت اطلاع می‌دهد کدام‌یک از دستشویی‌ها نیازمند نظافت است.

۶. پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتالی

بیت کوین

همان طور که می‌دانید، امکان استفاده راحت از ارزهای دیجیتالی باعث افزایش محبوبیت روزافزون آن‌ها شده است. به‌تازگی در فرودگاه بین‌المللی بریزبن استرالیا، امکان پرداخت با ارزهای دیجیتالی فراهم شده است. همچنین، در فرودگاه اسخیپول آمستردام، کیوسک‌هایی برای تبادل ارز خارجی با بیت‌کوین، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی فراهم شده است. این کار باعث می‌شود گردشگران تنها در فرودگاه برای تبادل ارز و تامین ارز مورد نیاز خود کمی معطل شوند و پس به‌راحتی می‌توانند در همه‌جا از بیت‌کوین استفاده کنند.

۷. ایجاد فضاهایی برای خواب راحت و استراحت

تخت مدرن

قطعا زمانی که مسافران مدت زیادی در فرودگاه می‌مانند، خواب و استراحت کافی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها است. در سال‌های آتی در فرودگاه‌های بزرگ و مجهز صندلی‌های راحت و فضاهایی تحت‌عنوان میکروهتل با امکانات رفاهی کافی ایجاد می‌شوند که مسافران می‌توانند با بهره‌گیری از آن‌ها خواب کافی و آرامش را در پایانه‌ها تجربه کنند. از میان میکروهتل‌ها می‌توان به سوئیت‌های کوچک (Minute Suites)، اسلیپ باکس هتلز (Sleepbox Hotel) و یتل (Yotel) اشاره کرد که خستگی مسافران را به‌خوبی برطرف می‌کنند.

همچنین، برای اقامت‌‌های طولانی‌تر در فرودگاه‌ها مسافران می‌توانید از مراکز اقامتی که در مجاورت فرودگاه‌ها قرار دارند، استفاده کنند. 

۸. تجهیز فرودگاه‌ها به امکانات رفاهی و بخش‌های جدید

سینما در فرودگاه

به‌تازگی بخش‌هایی مانند فروشگاه‌‌های خواروبار فروشی با سرویس کامل، سینماها، مراکز سرگرمی و تجهیزات پزشکی در بسیاری از پایانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی از جمله فرودگاه‌ها در حال ایجاد شدن است. در یکی از پایانه‌های جدید بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی اینچئون در کره‌جنوبی، بخشی برای استفاده از فناوری‌های بصری سرگرم‌کننده وجود دارد که به‌تازگی امکان استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آن فراهم شده است. طبق گفته‌های مسئولان فرودگاه چانگی سنگاپور در مجتمع تفریحی تجاری ۱۰ طبقه جول (Jewel) که در حال ۲۰۱۹ به‌طور کامل افتتاح خواهد شد، بلندترین آبشار مصنوعی دنیا در فضای داخلی ایجاد خواهد شد.

۹. افزایش استفاده از ربات‌ها

ربات های فرودگاهی

ربات‌ها در سال‌های اخیر کاربردهای زیادی پیدا کرده‌اند و در بسیاری از موارد می‌توانند به بشر کمک کنند. در فرودگاه‌ها نیز ربات‌هایی که چند زبان مختلف را می‌دانند، می‌توانند مسافران را راهنمایی کنند، به سوالات آن‌ها پاسخ دهند و حتی آن‌ها را سرگرم کنند. همچنین، ربات‌هایی به کار گرفته خواهد شد که قابلیت تشخیص زباله‌های قابل بازیافت و جداسازی آن‌ها از یکدیگر را نیز دارند.

از دیگر ربات‌هایی که در فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند، می‌توان به ربات‌های انتقال‌دهنده بارها، ربات‌های نظافت‌چی برای نظافت کف و ربات‌هایی که مسافران را به‌سمت امکانات و تجهیزات رفاهی و گیت‌ها راهنمایی می‌کنند، اشاره کرد.

۱۰. فناوری‌های برای اجاره و تحویل گرفتن خودرو

اجاره خودرو با اپلیکیشن

مراحل مختلف اجاره کردن خودرو، یکی از کارهایی است که در سفر وقت زیادی از شما می‌گیرید؛ اما فناوری‌ها و خدمات نوین مانند سرویس Silvercar شرکت آئودی (تنها سرویس مبتنی بر اپلیکیشن شرکت خودروسازی آئودی برای اجاره خودرو) و سرویس‌های به اشتراک‌‌گذاری خودرو مانند Turo، به‌سادگی و به سرعت می‌توانید خودروی مورد نظر خود را بدون نیاز به انجام مراحل وقت‌گیر گذشته، اجاره کنید. در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده از خودروهای خودران بدون نیاز به راننده، تاکسی‌های پرنده و پهپاد مخصوص حمل مسافر در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی خواهیم بود.

۱۱. افزایش سفر به فضا

سفر به فضا

اگر اخبار مربوط به فناوری را همیشه دنبال می‌کنید، می‌دانید که رویای سفر به فضا در حال تبدیل شدن به واقعیت است. در همین راستا فرودگاه‌ها در حال افزایش ایستگاه‌های فضایی خود هستند، تا سفر در سراسر اقیانوس‌ها یا حتی سفر به فضا ممکن شود.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه