چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال ۱۹۰۲ دقیق کار نکرده است؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال ۱۹۰۲ دقیق کار نکرده است؟

ساعت معروف ادینبورگ در سال ۱۹۰۲ ساخته شد و از آنجا که روبه‌روی ایستگاه قطار قرار داشت، ۳ دقیقه جلوتر کوک شد تا مسافران از قطار خود جا نمانند و به همین دلیل تاکنون ساعت دقیق را نشان نداده است.

برج ساعت بلند، گوتیک و فوق‌العاده زیبای هتل بالمورال (Balmoral Hotel) به مدت ۱۱۶ سال است که خط افق ادینبورگ در اسکاتلند را تشکیل می‌دهد و به غیر از ۱۱۵ روز خاص، تقریبا هیچ‌گاه زمان دقیق را نشان نداده است.

زمانی که کار ساخت این برج در خیابان پرنسس، مشرف به ایستگاه ویورلی (Waverley Station) در اکتبر سال ۱۹۰۲ به پایان رسید، ساعت آن را ۳ دقیقه جلوتر تنظیم کردند تا احتمال اینکه مسافران قطار خود را از دست دهند، کاهش یابد. همین ۱۱۸ ثانیه به وقت‌نگهدار فرصت کافی برای بطالت و فرار از کار می‌داد و با گذشت زمان این روش ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که همچنان به قوت خود باقی است.

ساعت ادینبورگ

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که همین ترفند را برای خودتان نیز پیاده کرده باشید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه با ۵ دقیقه تاخیر سر قرار ملاقات‌ها حاضر می‌شوید، می‌توانید ساعت‌تان را ۵ دقیقه جلوتر تنظیم کرده و امتحان کنید ببینید سروقت می‌رسید یا خیر.

ساعت بالمورال که در اصل در هتل ایستگاه نورث بریتیش (North British Station Hotel)، افتتاح شد، هر سال در ۳۱ دسامبر بر اساس ساعت گرینویچ تنظیم می‌شود که در نتیجه از زمان آغاز به کارش تاکنون، ۱۱۵ بار تنظیم شده است. سال نو که در بین مردم محلی، هاگمانی گفته می‌شود، جشن بزرگی در پایتخت اسکاتلند است و به همین دلیل ساعت بالمورال را در ۳۱ دسامبر تنظیم می‌کنند زیرا این جشن با شمارش معکوس برای تحویل سال و آتش بازی در نیمه شب همراه است و در نتیجه دقیق بودن ساعت اهمیت زیادی دارد.

ساعت ادینبورگ

سازنده این ساعت، یک جواهرفروشی لوکس در ادینبروگ به نام همیلتون و اینچز (Hamilton & Inches) بود که تا دهه ۱۹۷۰ به صورت دستی کوک می‌شد، اما بعد از آن دیجیتالی شد. از آن زمان تاکنون حداقل دو بار از حرکت ایستاده و تعمیر شده است، هر چند که فعلا صحیح و سالم به نظر می‌رسد.

خود برج در اواخر قرن نوزده توسط ویلیام همیلتون بیتی طراحی شد و از سقف بام تا بالای برج، حدود ۶۰ متر است. این سازه در گذشته به عنوان هتل برای اقامت مهمانانی بود که در آن زمان از مزیت دسترسی مستقیم ایستگاه قطار به لابی هتل لذت می‌برند.

ساعت ادینبورگ

با گذشت زمان و تغییراتی نظیر ملی شدن راه آهن بریتیش در سال ۱۹۸۴، این ساختمان چندین بار تعمیر و بازسازی شد و در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۱، با نام بالمورال (به زبان بومی اسکاتلند به معنای «اقامتگاه باشکوه» است) دوباره آغاز به کار کرد. از آن زمان به بعد، مهمان‌های ویژه متعددی نظیر جی کی رولینگ که آخرین کتابش از سری مجموعه‌های هری پاتر را در سوئیت این هتل به پایان رساند، در این هتل اقامت کرده‌اند. این نویسنده روی مجسمه سنگی اتاقش نوشته بود: «جی کی رولینگ، نوشتن هری پاتر و یادگارهای مرگ را در این اتاق (۵۵۲) در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ تمام کرد».

این مجسمه در یک محفظه شیشه‌ای در هتل قرار دارد و درکوب روی در اتاق به شکل یک جغد برنجی است. اگر علاقه‌مند شده‌اید تا در همین اتاق هتل اقامت کنید، باید بدانید شبی ۲ هزار یورو برایتان تمام می‌شود. البته اتاق‌های دیگر از ۲۰۰ یورو به بالا هزینه برمی‌دارد.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه