فرودگاه پاکیونگ هند؛ ترکیب مهندسی با طبیعت نفس‌گیر هیمالیا

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵
فرودگاه پاکیونگ هند؛ ترکیب مهندسی با طبیعت نفس‌گیر هیمالیا

عکس‌های خیره‌کننده‌ای از فرودگاه پاکیونگ بر فراز کوه‌های سرسبز ایالت ناهموار سیکیم منتشر شده است که فرودگاه جدید هند را که به لحاظ ساختار، اعجاز مهندسی منطقه محسوب می‌شود به زیبایی هر چه بیشتر نشان می‌دهد.

گاهی وقت‌ها یک فرودگاه تنها یک راه آسفالتی دراز و ممتد روی یک زمین مسطح در خارج از شهر است. گاهی وقت‌ها هم فرودگاه‌ها یک کار مهندسی نفسگیر روی بام جهان است؛ درست مانند آن‌چه که در فرودگاه پاکیونگ (Pakyong Airport) در هند شاهد آن هستیم. این تاسیسات که برای خدمت‌رسانی به منطقه‌ای دورافتاده از ایالت سیکیم در کوه‌های هیمالیا با ارتفاع بیش از ۱۴۰۰ متر ساخته شده است، یکی از چشم‌نوازترین مسیرهای فرودگاهی این سیاره را دارد.

آغاز به کار آن در روز دوشنبه هم نقطه‌ی عطفی برای صنعت هواپیمایی و سفر در هند محسوب می‌شود. نارندرا مودی، نخست وزیر هند، طی یک سخنرانی در مراسم گشایش فرودگاه پاکیونگ در روز دوشنبه اعلام کرد:

با افتتاح این فرودگاه، اکنون ۱۰۰ فرودگاه در هند مشغول به فعالیت هستند.

فرودگاه پاکیونگ با هزینه‌ای برابر با ۶۸٬۷۰۰٬۰۰۰ دلار (۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) ساخته شده و شاهدی مبنی بر توانایی‌های مهندسان و کارگران ما است که چگونه موفق شدند کوه‌ها را هموار، دست‌انداز‌ها را پر و باران‌های سنگین منطقه را مهار کنند. این فرودگاه، به واقع، شاهکار شگفت‌انگیز مهندسی است.

در یک مرحله از کار، یک خاکریز ۸۰ متری ساخته شد تا فضای کافی برای باند پرواز ۱٫۷ کیلومتری با پهنای ۳۰ متر که در میان دره‌های عمیقی محصور شده است، فراهم شود. ترمینال فرودگاه که مساحتی برابر با ۲۳۸۰ متر مربع دارد می‌تواند تا ۱۰۰ مسافر را در خود جای بدهد. اما ویژگی مهم این فرودگاه که حکم یک دارایی ارزشمند را برای آن دارد، منظره‌ی وسیع و باورنکردنی از هیمالیا است که تا چشم کار می‌کند، دیده می‌شوند.

فرودگاه پاکیونگ هند

کارگران مشغول ساختن یک دیوار تقویت‌کننده برای فرودگاه جدید هستند

اولین پروازهای تجاری به منطقه

اولین سرویس تجاری این فرودگاه زمانی انجام خواهد شد که «SpiceJet»، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هواپیمایی کم هزینه در جهان، دو مسیر پروازی روزانه را از ۴ اکتبر به مقصد فرودگاه پاکیونگ (پاکیونگ – گوآخاتی و پاکیونگ – کلکته) راه اندازی کند. پرواز پاکیونگ – کلکته در حدود ۱٫۵ ساعت و پرواز پاکیونگ – گوآخاتی کمی کمتر از ۱ ساعت به طول می‌انجامد.

این پروازها باعث می‌شود که دسترسی به این منطقه بسیار آسان‌تر بشود. قبل از ساخته شدن پاکیونگ، نزدیک‌ترین فرودگاه به گنگتوک پایتخت ایالت سیکیم، فرودگاه «بگدوگرا» (Bagdogra) در بنگال غربی بود که فاصله‌ای پنج ساعته با این منطقه دارد. فرودگاه پاکیونگ در ۳۰ کیلومتری جنوب گنگتوک قرار گرفته است.

فرودگاه پاکیونگ هند

در زمان رزرو بلیط، حتما صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید: محیط زیبا و کوهستانی فرودگاه تضمین می‌کند که مسافران هواپیما از دیدن مناظر دیدنی اطراف لذت خواهند برد

تقویت گردشگری در سیکیم

انتظار می‌رود که فرودگاه جدید به رونق گردشگری در منطقه بینجامد. سیکیم که در مرز میان بوتان و نپال قرار گرفته است، شمالی‌ترین ایالت شرقی هندوستان است که به خاطر چشم اندازهای زیبایی که از هیمالیا دارد برای همه شناخته شده است؛ ۲۸ قله‌ی کوه، ۲۱ یخچال و بیشتر از ۲۰۰ دریاچه در این مکان وجود دارد.

مودی در مراسم افتتاحیه گفت:

سیکیم، مقصدی محبوب در میان گردشگران است. زمانی که این فرودگاه به مرحله‌ی عملیاتی برسد، تعداد گردشگران منطقه افزایش خواهد یافت.

همچنین، فرودگاه جدید فرصت‌های شغلی جدیدی برای افراد جوان و نیز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی برای هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها، رستوران‌ها، راهنماهای تور و سایرین فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn.com

دیدگاه